"Leo Havmøller" skrev
>
http://ing.dk/artikel/119308-kinesisk-kaempeindkoeb-redder-saab-indtil-videre
"Udover de 1.300 biler, som Saab nu skal levere til Kina, så har Saab
bestilling på 5.000 biler i ordrebøgerne."
Der er noget galt med et firma der ikke kan gå i banken med sin ordrebog og
låne det nødvendige til produktionen med sikkerhed i indtægten fra ordrerne.
Det er det man bruger en kassekredit til, når SAAB's bankforbindelse ikke
vil det må det være fordi de ikke tror på sagen, de tror åbenbart ikke på at
hvis de låner SAAB yderligere penge vil dette lån plus lidt mere komme ind
ved salget af bilerne.
Når så kineserne har fået deres biler hvilket ikke burde være mere end et
par ugers produktion, hvem skal så financere de 5000 biler på ventelisten.
Kinesernes penge må være bundet fast til deres biler, ikke til at betale
gammel gæld og gamle leverancer, så SAAB skal fortælle leverandøreren at de
penge vi skylder må I vente med, men vi kan betale kontant for leverancer
til 1300 biler.
Jeg synes så ikke at 1300 biler kan kaldes et kæmpeindkøb for en fabrik der
satser på en produktion på mindst 2000 biler om ugen, og har 5.000 på
venteliste.
Man må håbe at det følges op af at kineserne køber SAAB ud af Spyker, lader
kinesiske fabrikker lave det lavtekniske, pladedele og lign. og lader
svenskerne om det andet.
Men måske er det bare begyndelsen til at flytte hele fabrikken til Kina, det
ville give noget mere mening.
Spyker bilerne er jo ganske uden interesse, så dem kan hollænderne godt
beholde.
mvh
Alex Christensen