On Sat, 14 May 2011 10:25:50 +0200, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:
>Så fik jeg da lært polsk trafik at kende. Det var nu ikke så slemt,
>men der er da en del alternativt tænkende.
>
>Turen fra Frankfurt an der Oder til Warszawa er noget træls, da man er
>i fuld sving med at bygge motorvej og derfor er der en del zig-zag og
>ekstra rundkørsler.
>
> De første ca. 120 km er gammeldags landevej. Den vestligste del er
>man ved at reparere på, så vi mødte både ud og hjem et vejarbejde,
>hvor en vognbane var spærret og manuel dirigering af trafikken. Vi
>slap med en time ekstra østgående, men der var kø at se vestgående de
>næste 15 km. Så kan man finde en alternativ rute til de første ca. 40
>km fra grænsen er det en god ide. Hjemad slap vi med 5 minutter - men
>der var så 10 km kø østgående.
>
>Så kommer ca. 250 km motorvej hvor der skal betales på en del af den.
>Der er lige nu tre betalingssteder - for personbiler 13 zloty hvert
>sted (25 kr) - men to mere er på vej og ser ud til at åbne snart. Fine
>rastepladser og pt ikke voldsomt meget trafik - men mange tror de
>stadig er i Tyskland
)
>
>Stykket fra motorvejen til Warszawa er trææææls. Masser af trafik - så
>det vil være en god ide at planlægge sin tur så man undgår
>myldretiderne.
>
>Men polsk trafik er meget alternativ på visse punkter:
>- man kan opleve at blive overhalet af en bil som så er uhyggeligt
>tung i røven ved næste stop (betalingsanlæg eller lyssignal)
>
>- overhalinger på landeveje er en menneskeret! På de bredere veje er
>det helt fint, men man skal sq være vågen på de mindre veje for er der
>knebent med plads vælter de bare til højre uanset om de er forbi eller
>ej. Især når det er en lastbil der overhaler (og de gør det sq ofte i
>70-zonerne) kan der blive lidt trangt.
>
>- vejene er et kapitel for sig. Meget svingende i kvalitet og hvis der
>står en tavle med ujævn vej - SÅ ER DEN STYG!
>
>- pas for guds skyld på deres fartbump - de er heftige. Selv DK's
>værste kan ikke være med her!
>
>- der er et hav af ubevogtede jernbanekrydsninger, hvor der faktisk
>kører tog. Fuld stop betyder fuld stop - også fordi krydsningen kan
>være så ringe at du kan ødelægge din undervogn med 10 km/t.
>
>- hvis du skal ud i en kø fra en sidevej er man generelt meget flinke
>til at give plads - her kunne danskerne lære noget.
>--
Jamen det er jo ganske som jeg fortalte dig før du kørte.
)
--
Venlig hilsen
Folmer