|
| De farligste og sikreste biler Fra : Ukendt |
Dato : 13-05-11 15:05 |
|
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1554154.ece
Jeg havde nær fået min Cola galt i halsen.
At BMW 3 serien e46 skulle være den næst dårligste bil og livsfarlige bil at køre i.
Så jeg ....fluks in på Ncap og søge på resultaterne og opdager så at BMW har lavet
markante forbedringer fra 2001 modellerne så e46 går fra 1½ til 4 stjerner og fra
2005 er der endda 5. Puha....at den ligefrem skulle være dårligere end min gamle
Mondeo mk2 fra 97 synes jeg heller ikke kunne passe
Men også lidt overraskende at SAAB 900 scorer så ringe. Det var jo ikke ligefrem
det SAAB er (var) kendt for.
Listen rummer mange overraskelser synes jeg.
At Audi A4 1997 er den værste l*rtekasse mht. sikkerhed var jeg heller ikke klar over
I øvrigt scorer de store biler fra dengang da ufatteligt ringe når man tænker på at det
også er de dyreste. Ok ved godt man ikke kan sammenligne på tværs af klasserne,
men alligevel.
--
Tom
| |
AS (13-05-2011)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 13-05-11 16:40 |
|
"der kører flere end 400.000 biler rundt på de danske veje med tre stjerner
eller derunder"
1000 tak til den dyreste i verden bilbeskatningspolitik.
| |
Ukendt (13-05-2011)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-05-11 17:46 |
|
"AS" <no@mail.com> wrote in message news:4dcd50e1$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "der kører flere end 400.000 biler rundt på de danske veje med tre stjerner eller derunder"
>
> 1000 tak til den dyreste i verden bilbeskatningspolitik.
ja, det har sikkert kostet en del liv og handicappede at der ikke er råd til gode biler :(
--
Tom
| |
KT (13-05-2011)
| Kommentar Fra : KT |
Dato : 13-05-11 17:51 |
|
"AS" <no@mail.com> wrote in message
news:4dcd50e1$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "der kører flere end 400.000 biler rundt på de danske veje med tre
> stjerner eller derunder"
>
> 1000 tak til den dyreste i verden bilbeskatningspolitik.
>
Nu er der jo ikke noget signal om at det nødvendigvis er de dyreste biler
som også er de sikreste.
Knud
| |
AS (13-05-2011)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 13-05-11 18:36 |
|
"KT" <knt.t@privat.dk> wrote in message
news:4dcd615b$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Nu er der jo ikke noget signal om at det nødvendigvis er de dyreste biler
> som også er de sikreste.
Nej, men klar tendens, at de nyeste (= alligevel næsten dyreste) er
sikreste.
| |
KT (14-05-2011)
| Kommentar Fra : KT |
Dato : 14-05-11 05:08 |
|
"AS" <no@mail.com> wrote in message
news:4dcd6c1b$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KT" <knt.t@privat.dk> wrote in message
> news:4dcd615b$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Nu er der jo ikke noget signal om at det nødvendigvis er de dyreste biler
>> som også er de sikreste.
>
> Nej, men klar tendens, at de nyeste (= alligevel næsten dyreste) er
> sikreste.
Det er jo indlysende at en ny bil x er dyrere end end 10 år gammel af samme.
Det er jo også ret indlysende at der med de nyeste krav at det er (bør være)
en mere sikker bil.
men det har bare ikke noget med prisen på sammenlignelige biler a t gøre -
bil a til 150.000 kroner kan sagtens være en mere sikker bil end bil B til
300.000 kroner
Knud
| |
AS (14-05-2011)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 14-05-11 14:07 |
|
"KT" <knt.t@privat.dk> wrote in message
news:4dce0031$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> men det har bare ikke noget med prisen på sammenlignelige biler a t gøre -
> bil a til 150.000 kroner kan sagtens være en mere sikker bil end bil B til
> 300.000 kroner
Et par eksepler til studio, please Helst i den samme
størelsen/bilklassen.
| |
KASO (14-05-2011)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 14-05-11 15:02 |
|
"AS" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:4dce7e96$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KT" <knt.t@privat.dk> wrote in message
> news:4dce0031$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>
>> men det har bare ikke noget med prisen på sammenlignelige biler a t
>> gøre - bil a til 150.000 kroner kan sagtens være en mere sikker bil end
>> bil B til 300.000 kroner
>
> Et par eksepler til studio, please Helst i den samme
> størelsen/bilklassen.
En Audi A3 2004 vs. Renault Mégane samme årgang. Audi'en kan sagtens koste
det dobbelte (afhængig af version), de er samme størrelse - og Audien er
4-stjernet mod Renault'ens 5 stjerner.
| |
AS (14-05-2011)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 14-05-11 15:33 |
|
"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in message
news:4dce8b30$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> En Audi A3 2004 vs. Renault Mégane samme årgang. Audi'en kan sagtens
> koste det dobbelte (afhængig af version), de er samme størrelse - og
> Audien er 4-stjernet mod Renault'ens 5 stjerner.
Hvis uden bells og whistles? og... Er ikke A3 noget mindre, end Megane? En
ting mere. IMHO Aubi er noget mere sikkert, at den starte hver gang. Crast
test laver man ikke hver dag med sin egen bil. Klart, her er helt andre
marker, men det tæller også en del, når man skal vælge.
| |
KASO (15-05-2011)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 15-05-11 08:45 |
|
"AS" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
news:4dce92a5$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in message
> news:4dce8b30$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> En Audi A3 2004 vs. Renault Mégane samme årgang. Audi'en kan sagtens
>> koste det dobbelte (afhængig af version), de er samme størrelse - og
>> Audien er 4-stjernet mod Renault'ens 5 stjerner.
>
> Hvis uden bells og whistles? og... Er ikke A3 noget mindre, end Megane? En
> ting mere. IMHO Aubi er noget mere sikkert, at den starte hver gang. Crast
> test laver man ikke hver dag med sin egen bil. Klart, her er helt andre
> marker, men det tæller også en del, når man skal vælge.
De er samme størrelse/klasse ("Golfklassen"). De starter sikkert begge hver
dag - med mindre Audien er udstyret med 2.0TDI PD - så kan det godt være, at
den skal nogle ture forbi værkstedet
http://www.bilbasen.dk/nyheder/franske-biler-falder-ikke-laengere-fra-hinanden_ID29151.htm
"Rapporten, der beskæftiger sig med 1-6 år gamle biler, dokumenterer, at
Twingo, Clio, Mégane, Scenic og Laguna har gennemgået en markant udvikling
siden 2005.
Mens de tilbage i 2005 blot havde en vurdering som gennemsnitlig, rykkede
modellerne året efter op i klassen med betegnelsen god, og fra 2008 og frem
her de nu betegnelsen excellent. Det højeste man kan opnå i ADAC
undersøgelsen."
Men det har nu ikke ret meget med emnet at gøre: Det handlede om
kollisionssikkerhed og hvorvidt den afhang af prisen - og det er gør den
ikke nødvendigvis.
| |
Klaus D. Mikkelsen (15-05-2011)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 15-05-11 09:09 |
|
KASO skriver:
>
> De er samme størrelse/klasse ("Golfklassen"). De starter sikkert begge hver
> dag - med mindre Audien er udstyret med 2.0TDI PD - så kan det godt være, at
> den skal nogle ture forbi værkstedet
Efter?
Jeg brugte en del år i søsterbilen (Golf) uden at den krævede andet end
normal service.
Den var ikke med 2,0 TDI.
Klaus
| |
AS (15-05-2011)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 15-05-11 09:51 |
|
"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in message
news:4dcf8662$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> Men det har nu ikke ret meget med emnet at gøre: Det handlede om
> kollisionssikkerhed og hvorvidt den afhang af prisen - og det er gør den
> ikke nødvendigvis.
Generalt er alligevel tydeligt, at nyere biler har bedre kollisionsikkerhed
mens samtidigt koster de mere. Klart, man kan finde afvigelser fra denne
direkt udtale, dog generalt er det den retning. Hvis enkelt bil ligner en
anden på papirer, i virkelig verden kan man finde en årsag, hvorfor koster
noget mere.
| |
KT (15-05-2011)
| Kommentar Fra : KT |
Dato : 15-05-11 10:20 |
|
"AS" <no@mail.com> wrote in message
news:4dcf9414$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in message
> news:4dcf8662$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>
>> Men det har nu ikke ret meget med emnet at gøre: Det handlede om
>> kollisionssikkerhed og hvorvidt den afhang af prisen - og det er gør den
>> ikke nødvendigvis.
>
> Generalt er alligevel tydeligt, at nyere biler har bedre
> kollisionsikkerhed mens samtidigt koster de mere. Klart, man kan finde
> afvigelser fra denne direkt udtale, dog generalt er det den retning. Hvis
> enkelt bil ligner en anden på papirer, i virkelig verden kan man finde en
> årsag, hvorfor koster noget mere.
>
Kolissionssikkerhed handler om begge parter som indgår i en kollision -
derfor er det noget vrøvl at man bare skal have en stor (dyr) bil for at
opnå bedst mulig sikkerhed. Det er jo indlysende, at en eller anden stor
Mercedes let kan puste en Aygo af banen - men hvor meget af skaderne skyldes
vægten og hvor meget skyldes sikkerhedsniveauet.
Skal du sammenligne sikkerhed for begge parter i en kollision må du også
sammenligne på nogenlunde lige vilkår!
Derfor sammenlign en Mercedes mod en BMW f.eks. - eller en Aygo mod en Getz
Knud
både den bil s
| |
AS (15-05-2011)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 15-05-11 10:52 |
|
"KT" <knt.t@privat.dk> wrote in message
news:4dcf9ab8$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
...
> Derfor sammenlign en Mercedes mod en BMW f.eks. - eller en Aygo mod en
> Getz
Lige det, som jeg har sagt før.
| |
Leo Jensen (14-05-2011)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 14-05-11 00:03 |
|
On 14 Maj, 06:08, "KT" <kn...@privat.dk> wrote:
> "AS" <n...@mail.com> wrote in message
>
> news:4dcd6c1b$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> > "KT" <kn...@privat.dk> wrote in message
> >news:4dcd615b$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> >> Nu er der jo ikke noget signal om at det nødvendigvis er de dyreste biler
> >> som også er de sikreste.
>
> > Nej, men klar tendens, at de nyeste (= alligevel næsten dyreste) er
> > sikreste.
>
> Det er jo indlysende at en ny bil x er dyrere end end 10 år gammel af samme.
> Det er jo også ret indlysende at der med de nyeste krav at det er (bør være)
> en mere sikker bil.
>
> men det har bare ikke noget med prisen på sammenlignelige biler a t gøre -
> bil a til 150.000 kroner kan sagtens være en mere sikker bil end bil B til
> 300.000 kroner
Bilen til 150000 kr er ofte mindre og lettere end den til 300000 kr.
En tungere bil er som udgangspunkt mere sikker, hvis den rammer ind i
en anden gennemsnitlig bil.
Man kan sikkert finde en vandmelon og en vindrue, som går lige meget i
stykker ved at blive kastet mod en væg med samme hastighed, men hvis
de i stedet rammer hinanden vinder vandmelonen...
MVH Leo
| |
KT (14-05-2011)
| Kommentar Fra : KT |
Dato : 14-05-11 08:48 |
|
Bilen til 150000 kr er ofte mindre og lettere end den til 300000 kr.
En tungere bil er som udgangspunkt mere sikker, hvis den rammer ind i
en anden gennemsnitlig bil.
Man kan sikkert finde en vandmelon og en vindrue, som går lige meget i
stykker ved at blive kastet mod en væg med samme hastighed, men hvis
de i stedet rammer hinanden vinder vandmelonen...
Det forhold har jo intet med sikkerhed at gøre - det er bare intertiens
love.
Det er jo helt naturligt at den tungeste genstand - alt andet lige - vil
overleve et sammenstød bedst.
Men sikkerhedsniveau er du jo nødt til at måle på nogenlunde lige vilkår.
Alternativet er at vi alle skal køre i 50 tons Leopard kampvogne - så øger
vi sikkerheden i relation til at køre fodgængere ned - men ikke fodgængerens
sikkerhed.
Knud
| |
AS (14-05-2011)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 14-05-11 14:05 |
|
"KT" <knt.t@privat.dk> wrote in message
news:4dce3396$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> Det forhold har jo intet med sikkerhed at gøre - det er bare intertiens
> love.
Er der ikke på fysikens love baseret sikkerheden? Det er også ren mekanik.
| |
KT (14-05-2011)
| Kommentar Fra : KT |
Dato : 14-05-11 20:32 |
|
"AS" <no@mail.com> wrote in message
news:4dce7e06$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KT" <knt.t@privat.dk> wrote in message
> news:4dce3396$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>
>>
>> Det forhold har jo intet med sikkerhed at gøre - det er bare intertiens
>> love.
>
> Er der ikke på fysikens love baseret sikkerheden? Det er også ren mekanik.
>
Naturligvis gælder fysikkens love - men som sagt så skal vi alle køre i 50
tons kampvogne - så er der samme sikkerhed for alle kørende - men den er nok
blevet forringet for alle andre.
Sikkerhed drejer sig ikke udelukkende om at beskutte sig selv - men især at
gøre det mindre farligt for alle andre (såfremt uheldet er ude).
Det gøres måske endog bedst ved at gå over til de lettest og blødest mulige
køretøjer - frem for kampvogne!
Knud
| |
AS (15-05-2011)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 15-05-11 09:46 |
|
"KT" <knt.t@privat.dk> wrote in message
news:4dced8c2$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Sikkerhed drejer sig ikke udelukkende om at beskutte sig selv - men især
> at gøre det mindre farligt for alle andre (såfremt uheldet er ude).
Bestemt, men sagen var, hvordan forskellige biler opfører sig under
kollision. Kort sagt, ikke noget om kørsel, omtanke og førerens erfaring.
| |
folmer@rasmussen.dk (14-05-2011)
| Kommentar Fra : folmer@rasmussen.dk |
Dato : 14-05-11 09:04 |
|
On Fri, 13 May 2011 23:02:41 -0700 (PDT), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:
>On 14 Maj, 06:08, "KT" <kn...@privat.dk> wrote:
>> "AS" <n...@mail.com> wrote in message
>>
>> news:4dcd6c1b$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>
>>
>> > "KT" <kn...@privat.dk> wrote in message
>> >news:4dcd615b$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> >> Nu er der jo ikke noget signal om at det nødvendigvis er de dyreste biler
>> >> som også er de sikreste.
>>
>> > Nej, men klar tendens, at de nyeste (= alligevel næsten dyreste) er
>> > sikreste.
>>
>> Det er jo indlysende at en ny bil x er dyrere end end 10 år gammel af samme.
>> Det er jo også ret indlysende at der med de nyeste krav at det er (bør være)
>> en mere sikker bil.
>>
>> men det har bare ikke noget med prisen på sammenlignelige biler a t gøre -
>> bil a til 150.000 kroner kan sagtens være en mere sikker bil end bil B til
>> 300.000 kroner
>
>Bilen til 150000 kr er ofte mindre og lettere end den til 300000 kr.
>En tungere bil er som udgangspunkt mere sikker, hvis den rammer ind i
>en anden gennemsnitlig bil.
>Man kan sikkert finde en vandmelon og en vindrue, som går lige meget i
>stykker ved at blive kastet mod en væg med samme hastighed, men hvis
>de i stedet rammer hinanden vinder vandmelonen...
>--
Leo Jensen.
Jeg har haft og har stadig en betydelig respekt for dig, når det
kommer til biler og trailere, meeeeeen vindruer og meloner skal du
holde nallerne fra.
Jeg har holdt ude på Bondens Mark nr. 2 henne i Grækenland, hvor jeg
har tilbragt en hel dag, mens alle kooperativets bønder kom og
afleverede deres bidrag af meloner direkte i min lastbil.
Jeg har ligeledes transporteret adskillige læs vindruer hjem fra
Spanien og Italien.
Konklusionen på al den transporteren er, at meloner ikke er så
hårdføre som vindruer.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
KASO (13-05-2011)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 13-05-11 18:26 |
|
"Tom >" <<nospam> skrev i meddelelsen
news:4dcd3a9c$0$310$14726298@news.sunsite.dk...
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1554154.ece
>
> Jeg havde nær fået min Cola galt i halsen.
> At BMW 3 serien e46 skulle være den næst dårligste bil og livsfarlige bil
> at køre i.
> Så jeg ....fluks in på Ncap og søge på resultaterne og opdager så at BMW
> har lavet
> markante forbedringer fra 2001 modellerne så e46 går fra 1½ til 4 stjerner
> og fra
> 2005 er der endda 5. Puha....at den ligefrem skulle være dårligere end min
> gamle
> Mondeo mk2 fra 97 synes jeg heller ikke kunne passe
Du er godt opmærksom på, at der er tale om 3 forskellige modeller - ikk'?
Det er kun den ene, der er en e46...
| |
Ukendt (13-05-2011)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-05-11 18:52 |
|
"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in message news:4dcd699a$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom >" <<nospam> skrev i meddelelsen news:4dcd3a9c$0$310$14726298@news.sunsite.dk...
>> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1554154.ece
>>
>> Jeg havde nær fået min Cola galt i halsen.
>> At BMW 3 serien e46 skulle være den næst dårligste bil og livsfarlige bil at køre i.
>> Så jeg ....fluks in på Ncap og søge på resultaterne og opdager så at BMW har lavet
>> markante forbedringer fra 2001 modellerne så e46 går fra 1½ til 4 stjerner og fra
>> 2005 er der endda 5. Puha....at den ligefrem skulle være dårligere end min gamle
>> Mondeo mk2 fra 97 synes jeg heller ikke kunne passe
>
> Du er godt opmærksom på, at der er tale om 3 forskellige modeller - ikk'?
ups, troede at e46 kom frem i 97 men kan se at det er 98.
> Det er kun den ene, der er en e46...
ja du har ret
--
Tom
| |
Henrik B. (13-05-2011)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 13-05-11 19:06 |
|
> "Tom>" skrev i meddelelsen
> news:4dcd3a9c$0$310$14726298@news.sunsite.dk...
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1554154.ece
>
> Jeg havde nær fået min Cola galt i halsen.
>
> I øvrigt scorer de store biler fra dengang da ufatteligt ringe når man
> tænker på at det
> også er de dyreste. Ok ved godt man ikke kan sammenligne på tværs af
> klasserne,
> men alligevel.
Det skyldes at tumpen har fået stjernerne galt i halsen! Han blander de
gamle 4 stjerner ratings med de nyere (juni 2001) 5 stjerners! De har bare
klasket alle de "gamle" bilers stjerner direkte ind i det nyere system. Det
giver et helt skævt billede!
De sammenligner æbler med (heste)pærer...
Typisk sensationsjournalistik.
--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
| |
Ivar (13-05-2011)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 13-05-11 21:53 |
|
Tom skrev:
> Men også lidt overraskende at SAAB 900 scorer så ringe. Det var jo ikke
> ligefrem
> det SAAB er (var) kendt for.
Der er sket enormt meget med sikkerheden de sidste 15 år.
Borset fra de helt billige biler, er næsten alle på listen fra
før 2000.
Ivar Magnusson
--
- Sendt fra min standerlampe
| |
Martin Mose Larsen (14-05-2011)
| Kommentar Fra : Martin Mose Larsen |
Dato : 14-05-11 17:50 |
|
On Sat, 14 May 2011 10:04:18 +0200, folmer wrote:
> Jeg har haft og har stadig en betydelig respekt for dig, når det kommer
> til biler og trailere, meeeeeen vindruer og meloner skal du holde
> nallerne fra.
>
> Jeg har holdt ude på Bondens Mark nr. 2 henne i Grækenland, hvor jeg
> har tilbragt en hel dag, mens alle kooperativets bønder kom og
> afleverede deres bidrag af meloner direkte i min lastbil.
>
> Jeg har ligeledes transporteret adskillige læs vindruer hjem fra Spanien
> og Italien.
>
> Konklusionen på al den transporteren er, at meloner ikke er så hårdføre
> som vindruer.
Jo større de er, jo hårdere falder de
Og i øvrigt: de druer der rammer jorden først tager stødet for dem der
kommer bagefter.
--
sayonara
Martin Mose Larsen
| |
|
|