/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Biler og motorcykler...
Fra : DMCN 721


Dato : 09-05-11 08:34

Hej.
Jeg fandt lige denne her:

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1550340.ece

En meget god huskekage, dels til motorcyklisterne men osse bilisterne, der
lige skal huske at ikke alle tohjulere er knallerter, nu hvor vinteren er
overstået.
God sommer derude.
Mvh
Jarl


 
 
Jensen (09-05-2011)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 09-05-11 05:19

On 9 Maj, 09:34, "DMCN 721" <in...@mail.invalid> wrote:
> Hej.
> Jeg fandt lige denne her:
>
> http://ekstrabladet.dk/nationen/article1550340.ece

Og bare fordi en motorcykel KAN accellerere fra 0-100 km/t på 3-4
sekunder, BEHØVER man ikke gøre det i tæt trafik.

tiper (09-05-2011)
Kommentar
Fra : tiper


Dato : 09-05-11 07:46

On 9 Maj, 13:19, Jensen <nondesper...@gmail.com> wrote:
> On 9 Maj, 09:34, "DMCN 721" <in...@mail.invalid> wrote:
>
> > Hej.
> > Jeg fandt lige denne her:
>
> >http://ekstrabladet.dk/nationen/article1550340.ece
>
> Og bare fordi en motorcykel KAN accellerere fra 0-100 km/t på 3-4
> sekunder, BEHØVER man ikke gøre det i tæt trafik.

3-4 sek er den teoretiske tid med en lille japaner på sædet. 5 sek er
nok det de fleste kan ramme med en af de større. Og det er langt fra
de fleste dre giver fuld hane konstant.
Det er bare dem man lægger mærke til.

Steen F. (10-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 10-05-11 11:54

Den 09-05-2011 15:45, tiper skrev:
> 3-4 sek er den teoretiske tid med en lille japaner på sædet. 5 sek er
> nok det de fleste kan ramme med en af de større. Og det er langt fra
> de fleste dre giver fuld hane konstant.
> Det er bare dem man lægger mærke til.

Nogle maskiner kan køre 100 i 1. gear, og de kan godt nå 100 på 4
sekunder med en gennemsnitlig dansker.
Men på klippet skiftes der gear og han kører ikke 100 ved ulykken. Måske 60?

DMCN 721 (09-05-2011)
Kommentar
Fra : DMCN 721


Dato : 09-05-11 17:59


"Jensen" <nondesperado@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:afa7a2d5-1662-4608-9fad-fa956603e243@gv8g2000vbb.googlegroups.com...
On 9 Maj, 09:34, "DMCN 721" <in...@mail.invalid> wrote:
> Hej.
> Jeg fandt lige denne her:
>
> http://ekstrabladet.dk/nationen/article1550340.ece

Og bare fordi en motorcykel KAN accellerere fra 0-100 km/t på 3-4
sekunder, BEHØVER man ikke gøre det i tæt trafik.

Pas på mcérne alligevel. De har ret til at accellerere fra 0-80 på ingen
tid. Og statistikkerne viser at mange bilister tror at det er en knallert
der kommer og så BANG..... Så blev endnu en mc smadret ned af en bilist i en
bil. Jeg kører selv både mc og bil, så dette er blot en venlig påmindelse og
ikke en provokation.
Mvh
Jarl


Anders Majland (10-05-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 10-05-11 20:49

> Og bare fordi en motorcykel KAN accellerere fra 0-100 km/t på 3-4
> sekunder, BEHØVER man ikke gøre det i tæt trafik.

Det er klippet nu et dårligt eksempel på. Den modkørende har intet udsyn da
han laver sit venstresving... Uanset mc'ens hastighed ender det nemt i et
uheld når en trafikent uden udsyn skifter retning ....

Men klart havde han kørt langsommere var skaderne formentling mindre. Men
det er imho et godt eksempel på at der er nogen medtrafikanter der ikke
orienterer sig - og det er man nødt til at være bevidst om og køre så
defensivt at men i vides muligt omfang kan undgå at ramme dem ...



Finn Guldmann (11-05-2011)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 11-05-11 16:46

Den 10-05-2011 21:48, Anders Majland skrev:
>> Og bare fordi en motorcykel KAN accellerere fra 0-100 km/t på 3-4
>> sekunder, BEHØVER man ikke gøre det i tæt trafik.
> Det er klippet nu et dårligt eksempel på. Den modkørende har intet udsyn
> da han laver sit venstresving... Uanset mc'ens hastighed ender det nemt
> i et uheld når en trafikent uden udsyn skifter retning ....
> Men klart havde han kørt langsommere var skaderne formentling mindre.
> Men det er imho et godt eksempel på at der er nogen medtrafikanter der
> ikke orienterer sig - og det er man nødt til at være bevidst om og køre
> så defensivt at men i vides muligt omfang kan undgå at ramme dem ...
>
Der er noget der halter her.

Hvad nu hvis MC'isten kørte så defensivt at han undgår at ramme noget?

Det begynder lidt for meget at ligne bil<>cykel problematikken; "I skal
passe på os, men vi skal ikke passe på os selv."

Anders Majland (12-05-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-05-11 08:46

> Det begynder lidt for meget at ligne bil<>cykel problematikken; "I skal
> passe på os, men vi skal ikke passe på os selv."

Så har jeg formuleret mig dårligt.

Jeg mener at motorcyklister er nødt til at køre meget defensivt fordi det
næsten altid kun er dem det går udover ved møde med biler. Til forskel for
cyklister bliver de ikke positivt særbehandlet mhs erstatning / ansvar ved
uheld.

Det fritager selvfølgelig ikke bilisterne for ansvar - men vi laver alle
fejl i trafikken. Derfor bør vi efter bedste evne forsøge at forudsige når
modparten laver fejl. Og er man så på mc hvor risikoen for at blive overset
er væsentligt større end i bil er man nødt til at være sig det bevidst og
køre derefter ...

Jeg ligger f.eks tit og kører mod odden når der lige er kommet et færgetræk
ind. Der ved jeg at mange modkørende laver hasarderede overhalinger for at
komme frem i køen. Så jeg forsøger at placere mig så synligt som muligt på
vejen og være fandens opmærksom på de modkørende der overhaler på tods af at
jeg kommer. Men det er jo ret generelt. Møder man en stribe køretøjer der
bliver opholdt af en "langsomtkørende"*er det temmeligt sandsynligt at der
er en der er på vej til at overhale.

Det samme med alle steder med krydsende færdsel - bare fordi modparten har
ubetinget vigepligt kan man ikke stole på at de bliver holdende... Så må man
vurdere hvor hurtigt man vil passere ...

* Langsom i den forstand at det er langsommere end hvad de bagvedkørende
ønsker



Finn Guldmann (12-05-2011)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 12-05-11 11:27

Den 12-05-2011 09:45, Anders Majland skrev:
>> Det begynder lidt for meget at ligne bil<>cykel problematikken; "I
>> skal passe på os, men vi skal ikke passe på os selv."
> Så har jeg formuleret mig dårligt.
> Jeg mener at motorcyklister er nødt til at køre meget defensivt fordi
> det næsten altid kun er dem det går udover ved møde med biler. Til
> forskel for cyklister bliver de ikke positivt særbehandlet mhs
> erstatning / ansvar ved uheld.
> Det fritager selvfølgelig ikke bilisterne for ansvar - men vi laver alle
> fejl i trafikken. Derfor bør vi efter bedste evne forsøge at forudsige
> når modparten laver fejl. Og er man så på mc hvor risikoen for at blive
> overset er væsentligt større end i bil er man nødt til at være sig det
> bevidst og køre derefter ...
> Jeg ligger f.eks tit og kører mod odden når der lige er kommet et
> færgetræk ind. Der ved jeg at mange modkørende laver hasarderede
> overhalinger for at komme frem i køen. Så jeg forsøger at placere mig så
> synligt som muligt på vejen og være fandens opmærksom på de modkørende
> der overhaler på tods af at jeg kommer. Men det er jo ret generelt.
> Møder man en stribe køretøjer der bliver opholdt af en
> "langsomtkørende"*er det temmeligt sandsynligt at der er en der er på
> vej til at overhale.
> Det samme med alle steder med krydsende færdsel - bare fordi modparten
> har ubetinget vigepligt kan man ikke stole på at de bliver holdende...
> Så må man vurdere hvor hurtigt man vil passere ...
> * Langsom i den forstand at det er langsommere end hvad de bagvedkørende
> ønsker
>
Det var blot da det blev nævnt at bilerne skulle køre defensivt, for at
passe på motorcyklerne, i en tråd hvor det lige var blevet hævdet at
motorcyklerne havde lov at 'gå' fra 0 til 80 på få sekunder. At bilerne
skulle holde igen for at motorcyklerne kunne skabe sig tosset som de ville.

Anders Majland (12-05-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-05-11 19:26

> Det var blot da det blev nævnt at bilerne skulle køre defensivt, for at
> passe på motorcyklerne, i en tråd hvor det lige var blevet hævdet at
> motorcyklerne havde lov at 'gå' fra 0 til 80 på få sekunder. At bilerne
> skulle holde igen for at motorcyklerne kunne skabe sig tosset som de
> ville.

Det var nu primært motorcyklisten jeg mener der skal køre defensivt ...

Og jeg vil nu forsvare min mulighed for at bruge mine køretøjers
accelerationcevne indenfor færdsesloven.

En af de displiner hvor der for alvor er forskel er når jeg skal ud i et hul
i trafikken på en landevej hvor trafikken oftest kommer med 80 til 100 km/t.
Der skal der væsenligt mere hul til at smarten kan nå op på 80 end
yamaha'en. Hvis blot jeg når op på 80 inden jeg bliver indhentet var hullet
jo stort nok - uanset om trafikken den dag kører lidt hurtigere. Men det
sker da at jeg er til ulempe hvis jeg har vurderet hullet til at være stort
nok og trafikken så kommer med 120 km/t istedet for 100km/t. Det kan man
ikke vurdere præcist på over 500meters afstand.

En anden diciplin hvor jeg bruger kræfterne er ved overhalinger - yamaha'en
er også ret kviv i mellem acceleration (i forhold til en gennemsnitlig bil)
så overhalinger kræver ikke så meget plads som i bil.

/A


Christian B. Andrese~ (11-05-2011)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 11-05-11 03:01

On 9 Maj, 18:59, "DMCN 721" <in...@mail.invalid> wrote:
> "Jensen" <nondesper...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:afa7a2d5-1662-4608-9fad-fa956603e243@gv8g2000vbb.googlegroups.com...
> On 9 Maj, 09:34, "DMCN 721" <in...@mail.invalid> wrote:
>
> > Hej.
> > Jeg fandt lige denne her:
>
> >http://ekstrabladet.dk/nationen/article1550340.ece
>
> Og bare fordi en motorcykel KAN accellerere fra 0-100 km/t på 3-4
> sekunder, BEHØVER man ikke gøre det i tæt trafik.
>
> Pas på mcérne alligevel. De har ret til at accellerere fra 0-80 på ingen
> tid. Og statistikkerne viser at mange bilister tror at det er en knallert
> der kommer og så BANG..... Så blev endnu en mc smadret ned af en bilist i en
> bil.

Dem som kommer ud for dette er ikke motorcykler som kører 80, snarer
180.
Jeg har aldrig været i tvivl om hvorvidt det var en motorcykel eller
en knallert, men nogle gange tænker man alligevel noget ala. "Han
kommer godt nok stærkt".
Synes oftere man ser mc'ere som kører noget stærkere end fartgrænsen
end omkring fartgrænsen.

--
Christian

Steen F. (11-05-2011)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 11-05-11 12:37

Den 11-05-2011 11:01, Christian B. Andresen skrev:
>> Pas på mcérne alligevel. De har ret til at accellerere fra 0-80 på ingen
>> tid.

Står der ikke i færdselsloven et sted, at unødig kraftig acceleration er
forbudt? Jeg mener at have set i tv, at nogle unge gutter der lå og
accelererede kraftigt inde i byen fik en bøde af politiet. Eller det er
måske kun hjulspin og lign.
Og der står vist også noget om fornøden hensyntagen til anden færdsel,
og det gør man da vidst ikke ved at accelerere 0-80 på 2 sekunder i tæt
trafik.

Anders Majland (12-05-2011)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-05-11 08:48

> Dem som kommer ud for dette er ikke motorcykler som kører 80, snarer
> 180.

Jeg er ofte ude for at folk kører ud foran mig - også ved lovlige
hastigheder.

Men det er ikke så slemt på min nuværende "store" motorcykel i forhold til
den lille 150ccm jeg kørte på fra 1998-2004

> Synes oftere man ser mc'ere som kører noget stærkere end fartgrænsen
>end omkring fartgrænsen.

Dem der ligger og kører med samme hastighed som dig selv, ser du jo ikke
meget til. Det er jo dem der kommer og overhaler der er mest synlige ....

/A


tiper (11-05-2011)
Kommentar
Fra : tiper


Dato : 11-05-11 05:38

> Dem som kommer ud for dette er ikke motorcykler som kører 80, snarer
> 180.

For mit vedkommende skete det med kun 55 km/t.

> Synes oftere man ser mc'ere som kører noget stærkere end fartgrænsen
> end omkring fartgrænsen.

Dem der har en dårlig trafikmoral, og kører langt over det tilladte,
ændrer ikke deres adfærd når de sætter sig bag et rat. Jeg ligger tit
lidt over det tilladte, men følger da trafikken med biler, og bliver
da også overhalet af en bil...

Den ene motorcykel du ser der kører vildt, bekræfter dine fordomme
langt mere end de 10 motorcykler du overser...

Christian B. Andrese~ (11-05-2011)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 11-05-11 06:28

On 11 Maj, 13:37, tiper <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Den ene motorcykel du ser der kører vildt, bekræfter dine fordomme
> langt mere end de 10 motorcykler du overser...

Det vil jeg ikke udelukke.

--
Christian

Jensen (11-05-2011)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 11-05-11 08:16

On 9 Maj, 18:59, "DMCN 721" <in...@mail.invalid> wrote:
> Pas på mcérne alligevel. De har ret til at accellerere fra 0-80 på ingen
> tid.

Ret til?

Der er vist noget, du har misforstået. I trafikken har du pligter,
ikke rettigheder.

ALLE trafikanter - bløde som hårde - har pligt til at være
agtpågivende, dét med at holde på sin "ret" ender ofte med en tur på
skadestuen eller intensiv-afdelingen.

Nu færdes jeg ikke længere i trafikken, men som tidligere bilist og
ØVert-kører, så lærte man hurtigt at læse trafikken både som 2- og 4-
hjuler.
Det gør så også, at man bliver mindre stresset under kørslen


KT (12-05-2011)
Kommentar
Fra : KT


Dato : 12-05-11 16:25

Det er svært at have ondt af den klovn på mc'en - kør dog ordentligt!

Det samme gælder desværre en væsentlig procentdel af danske mc'er.

Knud



"DMCN 721" <ingen@mail.invalid> wrote in message
news:4dc79903$0$311$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
> Jeg fandt lige denne her:
>
> http://ekstrabladet.dk/nationen/article1550340.ece
>
> En meget god huskekage, dels til motorcyklisterne men osse bilisterne, der
> lige skal huske at ikke alle tohjulere er knallerter, nu hvor vinteren er
> overstået.
> God sommer derude.
> Mvh
> Jarl


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste