Skærme
Fijala 3554
Hvid streg i hjørnet :-)
Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 11-08-01 00:00

Jeg har lige vænnet mig til min 22" Samsung Syncmaster 1200NF, da jeg
oplever at den under 1024*768 i "optimal" refresh rate har en (især på mørk
baggrund) tydelig, skrå hvid streg i nederste højre hjørne af billedet.

Jeg kan fjerne det ved at ændre på refresh raten, men jeg kan vist ikke selv
bestemme refresh raten i spil - tror selv mit grafikkort vælger det
"optimale" (og spil er det eneste der kører i den opløsning!).

Så når jeg spiller er jeg nødt til at glo på den dumme streg, som jeg
efterhånden har set mig gal på.

Det forekommer ikke i andre opløsninger.

Så mine spørgsmål:

-Skal jeg brokke mig over skærmen? (har egentlig ikke lyst, er ikke sikker
på om det er grafikkortet, der laver bommerten, og gider ikke risikere at få
en defekt skærm tilbage. Har hørt skræmmehistorier nok om den slags .

-Kan jeg ændre "optimal" refresh rate i spil? Jeg kan ikke umiddelbart finde
noget sted at gøre det. Mit grafikkort er et geforce2MX (Asus V7100), og jeg
kører med 6.50 Nvidia drivere.

mvh

Jens

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 12-08-01 19:05

> -Skal jeg brokke mig over skærmen?

Ja. Hvis den hvide streg generer dig, skal du ikke affinde dig med at den er
der - det er trods alt ikke en helt billig skærm.

> (har egentlig ikke lyst, er ikke sikker på om det er grafikkortet,
>der laver bommerten, og gider ikke risikere at få en defekt skærm
> tilbage. Har hørt skræmmehistorier nok om den slags .

Nej, skræmmehistorier er der nok af, så man bør altid være tænke sig om to
gange inden man benytter sig af producentens bytteservice. Jeg har selv
været igennem et mindre mareridt Jeg kender ikke Samsungs procedure for
behandling af defekte skærme, men hvis de bytter skærmen til en "ny brugt"
skærm, kan du være næsten stensikker på, at den du får ikke er et hak bedre
end den du afleverer.

Prøv allerførst skærmen med et andet grafikkort. (Forbind hvis muligt din
skærm til en anden computer) Jeg har selv problemer med, at mit ASUS-kort
genererer mørke lodrette streger på min Sony-skærm - streger som ikke er
der, når andre grafikkort anvendes.

> -Kan jeg ændre "optimal" refresh rate i spil? Jeg kan ikke umiddelbart
>finde noget sted at gøre det. Mit grafikkort er et geforce2MX
>(Asus V7100), og jeg kører med 6.50 Nvidia drivere.

Æhm... Benytter DirectX spillene ikke bare den refresh-rate du vælger for de
opløsninger du kører i Windows?

mvh
Peter

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 13-08-01 19:12

Som du skriver.... man får en anden skærm der ikke virker, og det gider jeg
egentlig ikke. For det er en fed skærm, og jeg har ikke oplevet andre
problemer end dette. Og jeg ved ikke om det skyldes grafikkortet (har ikke
lige andre skærme ell. grafikkort i nærheden der kan klare
"problemopløsningen" 1024*768 i 144 Hz. Jeg gik over til ASUS' drivere, og
kunne så sætte opløsningen til 140 Hz, og der ser det fint nok ud. Og
billedet flimrer vist ca. lige lidt på de to opløsninger.

Nu tror Win98 selvfølgelig at jeg har to (!) AGP-grafikkort og 4 skærme, men
den om det. Bare de grafikkort/skærme jeg faktisk har virker er jeg
tilfreds.

Og skulle der vise sig problemer senere er der 3 års garanti, og mon ikke
grafikkortet er blevet skiftet et par gange inden den er udløbet :)

Tak for hjælpen.

mvh

Jens