Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
For ejere af F80 og F100 (fokusfælde)
Fra : Kim Østrup

Dato : 10-08-01 19:29

Hej alle

For ejere af Nikon F80 og F100 kan jeg fortælle, at disse kameraer uden
dyrt ekstraudstyr er udstyret med fokusfælde. En fokusfælde er en teknik
der går ud på, at man stiller skarpt på en distance hvor man forventer
der kommer et motiv ind i, som man ønsker at fotografere (ex. en mus op
af et hul). Når motivet bevæger sig ind i skarphedsplanet udløses
lukkeren automatisk mens fotografen kan stå på sikker afstand (det kan
jo også bruges med en løve).

Med F90 skulle man købe et dyrt bagsstykke (MF26) for at få den
funktion - men det er altså en mere eller mindre skjult egenskab i både
F80 og F100.

Med F100 skal man stille CSM #4 til 0 (deaktiverer AF på udløseren)
Vælg Single Area AF
Vælge Single Servo AF da den er fokusprioriteret (udløses kun når
motivet er i fokus)
Fokuser med AF-on knappen bagpå kameraet på den distance som du ønsker
Sørg for at der ikke er noget skarpt i dit fokusfelts skarphedsplan
Tryk på udløseren (intet sker umiddelbart)

Når dit motiv kommer ind i skarphedsplanet udløses lukkeren.

Der foregår en længere debat om emnet på www.nikonians.com under de to
fora for F80 og F100. Eneste minus der er gjort opmærksomt på er, at der
sluges batterier mens det står på fordi både AF og lysmåleren er oppe på
dupperne.

Men jeg kan da næsten ikke vente på at prøve det af i praksis

Mvh

Kim

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 10-08-01 19:45

...Og vi andre glæder os til at se billeder af "musen"....

Jeg har hørt at funktionen ikke anbefales til svigermødre, i det den krævede
dybdeskarphed næppe vil være tilstede, hvorved kameraet vil bruge et batteri
hvergang hun går forbi....

Fra : Kim Østrup

Dato : 10-08-01 20:11

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> skrev i en
SNIP
> Med F100 skal man stille CSM #4 til 0 (deaktiverer AF på udløseren)
SNIP

CSM #4 skal selvfølgelig stilles på 1

Sorry

Mvh