Undervisningsvideoer fra cd-rom
Fra : Torben Kam Nielsen

Dato : 10-08-01 13:33

Problem:
Jeg vil gerne installere en Front-End, som kan vise 4 undervisningsvideoer i
MPG-format fra hver deres cd-rom.

Spørgsmål:
1. Hvorledes skal koden herunder tilrettes for at MPG-filerne kan vises fra
cd-rom drevet (uafhængig af drevbetegnelsen for cd-rom drevet)
2. Hvorledes kan jeg give brugeren besked om, at det evt. er den forkerte
cd-rom der er i drevet og hvilken der skal isættes i stedet.

Dele af nuværende kode:
I Visual Basic 6.0 har jeg lavet en Front-End, som kan vise 4
undervisningsvideoer fra harddisken. Jeg eksekverer MPG-filerne som anført
herunder:

'***********Code begin*********************
Private Sub VideoOption_Click(Index As Integer)
Select Case Index
Case 0
MediaPlayer1.FileName = "c:\video\ukrudt.mpg"

Case 1
MediaPlayer1.FileName = "C:\video\brand.mpg"

Case 2
MediaPlayer1.FileName = "c:\video\redning.mpg"

Case 3
MediaPlayer1.FileName = "c:\video\dyreredning.mpg"

Case 4
MediaPlayer1.FileName = "c:\" 'Afslutter aktuelle video
End Select

End Sub
'************Code end*********************

Med venlig hilsen

Torben Kam Nielsen

Fra : Jens Andersen

Dato : 12-08-01 13:11

Jeg ved ikke om jeg har forstået spørgsmålene rigtig...

Koden er noget som jeg lige har fundet på så se lige om det virker først !

1. Finder det første cdrom drev

Private Declare Function GetDriveTypeA Lib "Kernel32" (ByVal nDrive As
String) As Long
Dim Cd As String
Dim Tel As Long

Private Sub Form_Load()

For Tel = 65 To 91

If Tel = 91 Then
MsgBox "Der er ikke cdrom i maskinen !", vbCritical
End If

Cd = GetDriveTypeA(Chr(Tel) & ":\")

If Cd = "5" Then
Cd = Chr(Tel) & ":\"
Exit For
End If

Next

MsgBox "Dit første Cdrom drev hedder " & Cd

End Sub

2. Her spørg programmet om filen er hvor den skal være

Dim Filcheck as String

Private Sub VideoOption_Click(Index As Integer)
Select Case Index
Case 0
Filcheck = Dir("c:\video\ukrudt.mpg")
If Filcheck = "" Then Msgbox "Skift cden ud !"
MediaPlayer1.FileName = "c:\video\ukrudt.mpg"

Fra : Torben Kam Nielsen

Dato : 12-08-01 19:49

Hej Jens
Du fangede langt det meste - det er testet og virker perfekt.

Det er dog ikke præcist det jeg ønsker - jeg prøver her at konkritisere det
lidt mere. Jeg har lavet en Fornt-End i VB, som installeres på en pc. Denne
Front-End anvendes til at vise forskellige undervisningsvideoer i
MPG-format. Hver undervisningsningsfilm distribueres på egen cd-rom. Fra
Front-End'en er det muligt at eksekvere alle undervisningsningsfilm såfremt
den rigtige cd-rom er i cd-rom drevet.

Kan man i pkt. 2 anvende informationen, som pkt. 1 resulterer i (cd-rom
drev), til at spørge om en bestemt MPG-fil findes på cd-rom drevet. Fx Hvis
koden i pkt. 1 finder cd-rom drevet som drev d:\ så skal det gerne resultere
i, at programmet automatisk spørger efter "nuværende
kode............Filcheck =
Dir("d:\video\ukrudt.mpg")..........................nuværende kode".

Tak for hjælpen Jens

mvh Torben

Fra : Torben Kam Nielsen

Dato : 13-08-01 17:00

Hej Jens og andre interesserede - jeg har har løst problemet således

Private Sub Videoprodyktioner_Click (Index as Integer)
Select Case Index
Case 0
FilCheck=Dir(Cd & "NavnPåFil.mpg"
If FilCheck = "" Then
MsgBox "Indsæt cd-rom'en med titlen ""NavnPåCd-rom""" & VbNewLine &
VbNewLine & "Prøv igen......"", VbCritical
Mediaplayer1.FileName = Cd & "\NavnPåFil.mpg"
End Select
End Sub