Retssag afgjort! Du kan få prisen for Wind~
Fra : Lyrik

Dato : 04-04-11 13:11

En ung mand købte en PC i supermarked med Windows Vista. men da han
brugte Linux ville han ikke betale for den, så han forlangte
forhandlerprisen fratrukket Windows-prisen.
De ville lade hele pC handlen gå tilbage, men han var sejg! han ville
have PC'en, men uden Windows!
En retssag har afgjort at det kunne han og det kan alle andre også!
Windows må ikke ibrugtages og gå på nettet og blive konfirmeret! Han
fik fratrukket 850,-Kroner!
Han er svært tilfreds! det bør du også være!

Jens

Fra : @

Dato : 04-04-11 20:24

Windows 7 koster da AFAIK ca. 1300 kr.

hvorfor fratrækkes så kun 850,- ??

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-04-11 20:26

@ <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen
9k6kp6pjafhtp7fl772am6rlductjarg7n@4ax.com:

> Windows 7 koster da AFAIK ca. 1300 kr.
>
> hvorfor fratrækkes så kun 850,- ??

Og en liter mælk koster ca. 10 kr. Måske du skal læse indlægget igen,
snabel?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 05-04-11 11:40

at DU ikke kan svare er DIT problem

men hvorfor så blot poste støj?

Fra : N_B.DK

Dato : 05-04-11 11:58

"@" <Snabel@snabel.net> wrote in message

> at DU ikke kan svare er DIT problem

At du ikke kan læse er vel ikke andre problem?

--
MVH. N_B_DK

Fra : Jesper

Dato : 05-04-11 10:47

@ <Snabel@snabel.net> wrote:

> Windows 7 koster da AFAIK ca. 1300 kr.
>
> hvorfor fratrækkes så kun 850,- ??

Det er prisforskellen på en retailudgave og en OEM.
--
Jesper
Få det ud af verden:

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-04-11 20:27

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> skrev i meddelelsen
998a7b03-2798-4bc5-acc6-9b3eba38d3fa@v31g2000vbs.googlegroups.com:

> [...]
> fik fratrukket 850,-Kroner!
> Han er svært tilfreds! det bør du også være!

Ja, selvfølgelig jubler du, når de frie markedsmekanismer sættes ud af
kraft. Ren DDR-kommunisme.

INGEN er tvunget til at købe en PC med en Windows inkluderet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-04-11 21:59

Jens Bruun skrev den 04-04-2011 21:27:
> INGEN er tvunget til at købe en PC med en Windows inkluderet.

Hvilket retssagen netop bekræfter.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-04-11 08:23

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen
4d9a3108$0$23751$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvilket retssagen netop bekræfter.

Nej. Dommen fastslår, at statsmagten kan blande sig i de frie
markedskræfter. Det er således nu op til statsmagten at bestemme, hvordan
PC-producenter ønsker at strikke deres pakker sammen. Ren og skær
DDR-kommunisme.

Det næste bliver vel, at jeg kan forlange penge retur, hvis jeg køber en pc
med et NVIDIA-grafikkort, og jeg foretrækker ATI.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-04-11 16:03

Jens Bruun skrev den 05-04-2011 09:23:
> Nej. Dommen fastslår, at statsmagten kan blande sig i de frie
> markedskræfter.

Rolig nu. Du trænger vist en beroligende kop the med baldriandråber.

Derudover er dit udsagn det rene vrøvl, men lad det nu ligge.

> Det er således nu op til statsmagten at bestemme, hvordan
> PC-producenter ønsker at strikke deres pakker sammen. Ren og skær
> DDR-kommunisme.

Ro på Mulle.

Det er vel en af parterne som har bedt en domstol om en afgørelse.
Ligesom i alle mulige andre aftaler af en vis betydning, hvor når
parterne er uenige, så kan de få en domstol til at afgøre sagen.
Det er nemlig en del af de såkaldte frie markedskræfter, at uenighed kan
søges afklaret ved domstolene.

Det er da så demokratisk som noget kan være.

Havde det været DDR-kommunisme, så ville der slet ikke være nogen PC'er
til salg.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-04-11 22:05

On Mon, 4 Apr 2011 21:27:22 +0200, "Jens Bruun"
> [...]

>kraft. Ren DDR-kommunisme.
>
>INGEN er tvunget til at købe en PC med en Windows inkluderet.

Tvunget er man kun når pistol for tindingen eller armen vredet om

Køber jeg i den Blå Avis og komputeren har Windows, er jegUDEN ANDET
VALG og de tre ord kan synonymiseres tll NØDT TIL eller TVUNGET TIL

Der er andre handeler end rubrikannoncernes hvor man må tage the full
monty eller intet og ingen tvinger til nogen af delene

Er du tvunget til at trække vejret? - af din krop? af Gud?

Fra : Jesper

Dato : 05-04-11 10:49

> [...]

> kraft. Ren DDR-kommunisme.
>
> INGEN er tvunget til at købe en PC med en Windows inkluderet.

Måske skulle du læse op på sagen Poul-Henning Kemp mod Lenovo.

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-04-11 10:57

Jesper <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen
1jz923x.gkpde11qjlowqN%spambuster@users.toughguy.net:

> Måske skulle du læse op på sagen Poul-Henning Kemp mod Lenovo.

Jeg taler ikke om jura.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jesper

Dato : 05-04-11 11:24

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Jesper <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen
> 1jz923x.gkpde11qjlowqN%spambuster@users.toughguy.net:

> Jeg taler ikke om jura.

Undskyld, hvad taler du så om?

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-04-11 11:34

Jesper <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen
1jz93sd.1cujopqg007x6N%spambuster@users.toughguy.net:

> Undskyld, hvad taler du så om?

At vi lever i et forholdvis frit samfund, hvor ingen får stukket en pistol i
tindingen for at blive slæbt ned hos Elgiganten og tvunget til at købe en pc
med Windows.

Sagt på en anden måde: Hvis du ikke ønsker at købe en given pc, fordi den
leveres med Windows, så lad være med at købe den. Sværere er det faktisk
ikke.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jesper

Dato : 05-04-11 12:03

> [...]

> leveres med Windows, så lad være med at købe den. Sværere er det faktisk

Som Poul-Henning Kemp siger: Du kan ikke få en kvalitetscomputer uden
der følger Windows med. Jeg taler ikke om noget gulvopfej du kan købe i
Aldi eller Lidl.

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 14:47

Jesper wrote:

> Som Poul-Henning Kemp siger: Du kan ikke få en kvalitetscomputer uden
> der følger Windows med. Jeg taler ikke om noget gulvopfej du kan købe i
> Aldi eller Lidl.

Han hedder Kamp! Lige computerne i Aldi har vist temmelig gode
specifikationer. Men nej, problemet er jo at man netop IKKE bare kan
købe en færdig computer uden windows i nogle af forretningerne.

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-04-11 17:31

Jesper <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen
1jz95iu.vc4tk0104x8k2N%spambuster@users.toughguy.net:

> Som Poul-Henning Kemp siger: Du kan ikke få en kvalitetscomputer uden
> der følger Windows med.

Joda. Jeg har medvirket til indkøb af massevis af kvalitetscomputere uden
Windows.

> Jeg taler ikke om noget gulvopfej du kan købe
> i Aldi eller Lidl.

Jeg ville intet problem have med at købe en computer i Aldi. Deres Medion'er
er super bestykket i forhold til prisen, og Aldi har nogle købsbetingelser,
andre kunne lære meget af - f.eks. 30 dages fuld returret.

Forresten: Måske du skulle starte en virksomhed, der producerer

Fra : Jesper

Dato : 05-04-11 19:54

> [...]

> andre kunne lære meget af - f.eks. 30 dages fuld returret.
>
> Forresten: Måske du skulle starte en virksomhed, der producerer

Den slags kan ikke betale sig at producere i Danmark. Lønningerne og
andre omkostninger er for høje.

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-04-11 21:31

Jesper <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen
1jz9rcc.t4skyhjw9eyfN%spambuster@users.toughguy.net:

> Den slags kan ikke betale sig at producere i Danmark. Lønningerne og
> andre omkostninger er for høje.

Pjat med dig. Du skal bare få statsmagten til at hjælpe dig lidt.
Planøkonomi er da vejen frem.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : TL

Dato : 06-04-11 11:13

On Tue, 5 Apr 2011 20:53:41 +0200, in dk.politik
spambuster@users.toughguy.net (Jesper) wrote:

>Den slags kan ikke betale sig at producere i Danmark. Lønningerne og
>andre omkostninger er for høje.

Du behøver ikke producere i Danmark. Jeg er sikker på, at du sagtens
kan finde en CM i Kina, der kan producere efter dine specifikationer,
også uden Windows.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-11 11:50

> Som Poul-Henning Kemp siger: Du kan ikke få en kvalitetscomputer uden
> der følger Windows med. Jeg taler ikke om noget gulvopfej du kan købe i
> Aldi eller Lidl.

Der hvor jeg plejer at købe min hardware er det nu ikke noget problem - når
man konfigurerer en pc kan man vælge ikke at få noget operativsystem.

Det ville da også være til grin at skulle købe windows til en Linux server.

Men det er jo også en specialbutik for computere.

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 14:44

Jesper wrote:

> Måske skulle du læse op på sagen Poul-Henning Kemp mod Lenovo.

Netop. Det afhænger åbenbart meget af hvem der køber og hvorfor, hvordan
retten afgør det.

Det er strengt man stadig skal betale microsoftskat, og så ligefrem gå i
retten bagefter. Sidst jeg kæbte en computer (bærbar) var jeg rundt i 5
forretninger - ingen steder kunne jeg købe en uden windows, ét sted
sagde jeg endda jeg ville give MERE for én uden windows præinstalleret,
lige meget hjalp det - til sidst orkede jeg ikke at kæmpe imod og åd så
én med windows 7 der så aldrig er brugt, ligger bare på en partition.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 15:23

On Tue, 05 Apr 2011 15:44:08 +0200, DADK wrote:

> [...]
> lige meget hjalp det - til sidst orkede jeg ikke at kæmpe imod og åd så
> én med windows 7 der så aldrig er brugt, ligger bare på en partition.

Et andet problem er, at det kan være næsten umuligt at finde drivere til
andre styresystemer end den WIN7 der er præinstalleret.

Jeg skulle engang forsøge at installere XP på en ny bærbar (for en kammerat
der havde hele sit firma samlet i en XP-installation), men måtte opgive da
der slet ikke fandtes drivere til XP. Han blev nødt til at finde en gammel
brugt bærbar og flytte sin HD over, for overhovedet at redde sine data.

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 05-04-11 16:39

"S.A.Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> måtte opgive da der slet ikke fandtes drivere til XP. Han blev nødt
> til at finde en gammel brugt bærbar og flytte sin HD over, for

Men en ordentlig bærbar er det slet ikke noget problem. Jeg har sat XP i to
bærbare computere af forskellig fabrikat for at komme af med den der
Vista-virus af et styresystem og der har slet ikke været noget problem med
at finde samtlige drivere på den respektive producents hjemmeside.

Republikaner, atomkraftmodstander og EU-modstander
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : J. Nielsen

Dato : 05-04-11 17:04

On Tue, 5 Apr 2011 17:39:18 +0200, "Kim Larsen \(på AltBinaries.com
eller Datemas.de\)" <kl2607@gmail.com> wrote:

> [...]
>Vista-virus af et styresystem og der har slet ikke været noget problem med
>at finde samtlige drivere på den respektive producents hjemmeside.

Held og lykke med at gøre det på en HP... Og held og lykke med bare at
finde en 'generic driver' til nogle af komponenterne.
--

-JN-

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 17:19

J. Nielsen wrote:

> Held og lykke med at gøre det på en HP... Og held og lykke med bare at
> finde en 'generic driver' til nogle af komponenterne.

Ja, OEM-samarbejdspartnernes computere selv inde for de samme
produktserier er ikke driverkompariple. Du nævner HP, jeg vil trumfe med
Compaq. Jeg ved ikke hvordan det er i dag, men for år tilbage kunne man
sidde med 100% identisk computere, hvis eneste forskel var et
produktnummer, ala series X42-1442 eller sådan noget, og så havde de så
hver deres CD med drivere der var forskellige. Det er stensikkert med
vilje, efter aftale med MS. Selvom f.eks to grafikkort er ens, er de nok
forsynet med en hardwaresignatur der indikerer om den hører til X42-4412
eller X42-4413, og det tjekker driveren så - møder den ikke signaturen
failer den, selvom det er præcis den rigtige driver. Altsammen
naturligvis så man ikke kan bruge drivere fra én OEM-version på en
anden, og dermed reducere folks mulighed for at opgradere hardware
betragteligt, altsammen så producenten kan sælge flere "billige"
computere særligt til erhvervslivet og MS sælge flere licenser.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 17:42

On Tue, 05 Apr 2011 18:19:08 +0200, DADK wrote:

> [...]
> betragteligt, altsammen så producenten kan sælge flere "billige"
> computere særligt til erhvervslivet og MS sælge flere licenser.

Det var netop en Compaq bærbar jeg forsøgte at installere XP på, men måtte
opgive. Jeg fik den gang at vide (jeg ved ikke om det passer), at Compaq
kun måtte reklamere med Vindows Vista, hvis de IKKE leverede drivere til
andre styresystemer.

Fra : N_B.DK

Dato : 05-04-11 18:04

"S.A.Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> at Compaq kun måtte reklamere med Vindows Vista, hvis de IKKE
> leverede drivere til andre styresystemer.

Men det betyder ikke at driverne ikke findes, og det ikke kan lade sig gøre.

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 18:18

N_B.DK wrote:
> "S.A.Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message
>
> Men det betyder ikke at driverne ikke findes, og det ikke kan lade sig gøre.

Det er jo netop et tilbagevendende problem med de produktserier der
sælges med windows præinstalleret.

Fra : N_B.DK

Dato : 05-04-11 18:27

"DADK" <dadk@webspeed.dk> wrote in message
> Det er jo netop et tilbagevendende problem med de produktserier der
> sælges med windows præinstalleret.

Find hvilken som helst HP (eller hvilket som helst andet mærke for den sags
skyld), og jeg skal nok installere XP på den. (selvfølgelig ikke på en
maskine der ikke lever op til minimums kravene)

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 18:30

N_B.DK wrote:
> [...]
> skyld), og jeg skal nok installere XP på den. (selvfølgelig ikke på en
> maskine der ikke lever op til minimums kravene)

Jamen den opgave ville jeg også gerne påtage mig. Altså hvis vi taler om
en fuld XP pro. Men sidder du med en OEM og har skiftet noget hardware
ud, så skal man ikke regne med det.

Fra : N_B.DK

Dato : 05-04-11 18:53

> Jamen den opgave ville jeg også gerne påtage mig. Altså hvis vi taler
> om en fuld XP pro. Men sidder du med en OEM og har skiftet noget
> hardware ud, så skal man ikke regne med det.

Jeg arbejder kun med fulde versioner, det er klart at en OEM version til en
specifik model mangler en masse drivere der er med i en retail version.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 19:41

On Tue, 5 Apr 2011 19:53:10 +0200, N_B.DK wrote:

> "DADK" <dadk@webspeed.dk> wrote in message
>
> Jeg arbejder kun med fulde versioner, det er klart at en OEM version til en
> specifik model mangler en masse drivere der er med i en retail version.

Den version jeg forsøgte at installere, var hans egen originale,
professionelle fuld-version (der havde kostet en bondegård).

Driverne til bl.a. lydkort og touchpad, var der ikke og kunne heller ikke
fremskaffes fra Compaq's hjemmeside.

Fra : N_B.DK

Dato : 05-04-11 20:48

> Driverne til bl.a. lydkort og touchpad, var der ikke og kunne heller
> ikke fremskaffes fra Compaq's hjemmeside.

Det betyder bare stadig ikke at de ikke kan findes, hvis man da ved hvor man
skal søge ;)

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 20:54

On Tue, 5 Apr 2011 21:47:47 +0200, N_B.DK wrote:

> "S.A.Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message
>
> Det betyder bare stadig ikke at de ikke kan findes, hvis man da ved hvor man
> skal søge ;)

Hvis XP-drivere til Compaq ikke findes på Compaq's hjemmeside, så.........

Fra : N_B.DK

Dato : 05-04-11 21:04

> Hvis XP-drivere til Compaq ikke findes på Compaq's hjemmeside,
> så.........

Ja så tror du slet ikke den findes?

Jeg har en DV 9232-EU her er hvad der findes af drivere til XP ifølge HP
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=228&lc=da&cc=dk&dlc=da&sw_lang=&product=3357916

Ikke destro mindre er den installeret med SATA drivere, og intet mangler at
blive installeret, selvom hverken lydkort, webcam, netkort, eller ret meget
andet er til at hente fra deres side, det er ifølge det du skriver ganske
enkelt umuligt det jeg har gjort....

Hvordan kan det lade sig gøre, når nu I kloge hoveder siger det ikke kan
lade sig gøre?

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 22:53

On Tue, 5 Apr 2011 22:03:47 +0200, N_B.DK wrote:

> Ja så tror du slet ikke den findes?
>
> Jeg har en DV 9232-EU her er hvad der findes af drivere til XP ifølge HP
> http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=228&lc=da&cc=dk&dlc=da&sw_lang=&product=3357916

At DIN HP har XP-drivere, betyder sgu da ikke at ALLE andre har.

> [...]
> andet er til at hente fra deres side, det er ifølge det du skriver ganske

Økseskaft.?

Jeg har kun udtalt mig om hvad der fandtes til den Compaq jeg arbejdede
med. Hvad der findes til andre mærker og modeller, har jeg da i sagens
natur intet kendskab til.

> Hvordan kan det lade sig gøre, når nu I kloge hoveder siger det ikke kan
> lade sig gøre?

Jeg har sgu da heller ikke påstået at det ikke kan lade sig gøre for
HP-maskiner.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:03

> At DIN HP har XP-drivere, betyder sgu da ikke at ALLE andre har.

Det har MIN heller ikke, men jeg har måske bare evnerne til at finde drivere
dertil selvom at HP ikke lige har offenliggjort dem?

> Jeg har sgu da heller ikke påstået at det ikke kan lade sig gøre for
> HP-maskiner.

Godt talt udenom.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 14:06

On Wed, 6 Apr 2011 09:31:20 +0200, N_B.DK wrote:

> "S.A.Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message

> Nej det har den ikke, fat nu hvad der bliver skrevet.

Hvis du kan finde XP-drivere til den, så HAR den sku da XP-drivere.

> Flot Wilstrup.

Du er sgu udenfor pædagogisk rækkevidde.

Jeg har ALDRIG udtalt mig om andre bærbare, end lige præcis den aktuelle
Compaq. Hvad der er af drivere til alle andre bærbare, har jeg da ikke den
fjerneste anelse om og er også hamrende ligeglad, da jeg ikke skal bruge
dem.

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 14:16

S.A.Thomsen wrote:

> Du er sgu udenfor pædagogisk rækkevidde.

Er du sikker på, at han ikke bare "taler udenom"?

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 15:25

> Hvis du kan finde XP-drivere til den, så HAR den sku da XP-drivere.

Hvorfor finde drivere hvis de allerede er på skiven?

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 22:57

N_B.DK wrote:
> "S.A.Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message
>
> Ja så tror du slet ikke den findes?

Enig her. Det sker jo nemlig også at den udbyder af det specifikke
stykke hardware leverer driverne selv.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:05

> Enig her. Det sker jo nemlig også at den udbyder af det specifikke
> stykke hardware leverer driverne selv.

Jep, og tit virker drivere fra andre modeller, hvor driverne så er
offenliggjort (af ukendt grund), og de lader sig fint installere.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 08:13

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 08:31

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 16:12

On Wed, 6 Apr 2011 16:24:43 +0200, N_B.DK wrote:

> "S.A.Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message
>>

> Hvorfor finde drivere hvis de allerede er på skiven?

Hvad i alverden vrøvler du om ???

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 22:55

S.A.Thomsen wrote:

> [...]
> professionelle fuld-version (der havde kostet en bondegård).
>
> Driverne til bl.a. lydkort og touchpad, var der ikke og kunne heller ikke

Det har temmelig sikkert været en Compaq med OEM oprindeligt, så. Som en
anden nævnte, eller var det mig selv, så kan man altid finde generiske
drivere hvis man kører fulllicense-versioner af windows. Der er jo ikke
kæmnpeforskel på hardwareudbydernes hardware tilrettet PC, så du skal
helt ud i noget særligt customiseret tilrettet før du ikke kan finde en
driver til f.eks et DVD-drev. Men lige med OEM maskiner er det en anden
problematik, da man har bundlet både hardware og software med hinanden.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 23:20

On Tue, 05 Apr 2011 23:55:18 +0200, DADK wrote:

> Det har temmelig sikkert været en Compaq med OEM oprindeligt, så.

Aner det ikke. Den bærbare var købt i en computer-butik. Den Vista der
fulgte med var kun på HD'en (ingen skive).

> [...]
> kæmnpeforskel på hardwareudbydernes hardware tilrettet PC, så du skal
> helt ud i noget særligt customiseret tilrettet før du ikke kan finde en

DVD-drevet og HD'en virkede, men grafikkortet kunne kun køre i
standard-indstilling og lyd, touchpad og LAN virkede slet ikke.

> Men lige med OEM maskiner er det en anden
> problematik, da man har bundlet både hardware og software med hinanden.

Muligvis. Det ved jeg ikke noget om.

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 23:57

S.A.Thomsen wrote:

> Aner det ikke. Den bærbare var købt i en computer-butik. Den Vista der
> fulgte med var kun på HD'en (ingen skive).

Så er det jo derfor. Den bærbare var en OEM, og så kommer man med en
full-vista-windows-install der fucker op, for det kan man ikke, MS har
gjort det umuligt, og så kommer du med din XP og vil redde ærterne. Det
sidste ville jeg nok også have gjort, btw, hvis ikke jeg anede at det
var en gammel OEM-maskine.

Det du burde have rådet din kammerat til er at sætte de rocovery-skiver
i der følger med OEM'en. Til en anden gang. De recoveryer nemlig det
hele, og går samtidig uden om userdata, så på den måde er systemet da
ikke kritisabelt.

> DVD-drevet og HD'en virkede, men grafikkortet kunne kun køre i
> standard-indstilling og lyd, touchpad og LAN virkede slet ikke.

Men data blev reddet, det er jo det vigtigste.

> Muligvis. Det ved jeg ikke noget om.

Den enkelte device kræver en driver fra en specifik driver-CD lavet kun
til lige den produktion

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 08:22

On Wed, 06 Apr 2011 00:57:11 +0200, DADK wrote:

> [...]
> gjort det umuligt, og så kommer du med din XP og vil redde ærterne. Det
> sidste ville jeg nok også have gjort, btw, hvis ikke jeg anede at det

Hvad i alverden ævler du om.?

Den bærbare var købt med en OEM-Vista på HD'en, som min kammerat ikke ville
have. Han ville i stedet for installere den Full-XP-Professionel skive (han
havde købt for en formue). Det kunne bare ikke lade sig gøre, de der ikke
fandtes XP-drivere til den nye bærbare.

> [...]
> i der følger med OEM'en. Til en anden gang. De recoveryer nemlig det
> hele, og går samtidig uden om userdata, så på den måde er systemet da

Har du totalt misforstået alt hvad jeg har skrevet.?

Hans gamle bærbare var helt død (hvorfor ved jeg ikke). Derfor købte han en
ny. Han ville IKKE have/bruge den Vista der fulgte med på HD'en i den nye
bærbare, men i stedetfor bruge den originale XP-Professionel skive han
havde købt. Så om der ver recovery-skiver til Vista'en, er da komplet
ligegyldigt.

> Men data blev reddet, det er jo det vigtigste.

????

Jeg snakker om den NYE Compaq bærbare. Data'ene lå på HD'en fra den gamle
(og døde) bærbare.

> Den enkelte device kræver en driver fra en specifik driver-CD lavet kun
> til lige den produktion

Og til denne specifikke model (den nye), fandtes der IKKE XP-drivere.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 08:33

> [...]
> Full-XP-Professionel skive (han havde købt for en formue). Det kunne
> bare ikke lade sig gøre, de der ikke fandtes XP-drivere til den nye

Nej DU kunne ikke finde driverne, der er en STOR forskel.

> Og til denne specifikke model (den nye), fandtes der IKKE XP-drivere.

Nej det påstår du jo.

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 09:59

S.A.Thomsen wrote:

> [...]
>
> ????
>
> Jeg snakker om den NYE Compaq bærbare. Data'ene lå på HD'en fra den gamle

Nu er jeg forvirret, men som jeg skrev et andet sted KAN du ikke
opgradere fra en OEM.

> Og til denne specifikke model (den nye), fandtes der IKKE XP-drivere.

Det nægter jeg at tro på. Som N_B_K er inde på skal du ud i det yderste
overdrev for at finde en computer du ikke kan installere XP på. Måske
findes der nogle computere produceret til den kinesiske hær eller sådan
noget, men generelt udskiber ingen hardwareproducent da computere man
ikke kan installere verdens til dato mest populære styresystem, Windows
XP, på.

Fra : J. Nielsen

Dato : 06-04-11 18:38

On Wed, 06 Apr 2011 10:59:06 +0200, DADK <dadk@webspeed.dk> wrote:

>men generelt udskiber ingen hardwareproducent da computere man
>ikke kan installere verdens til dato mest populære styresystem, Windows
>XP, på.

XP er forlængst død, David. Det har den været siden 30/6-08, hvor
Microsoft afsagde dommen (at de så påstår de vil give hjertemassage til
år 2014 klinger hult)

Du mener at hardwareproducenter generelt ikke udskiber computere der
ikke er XP kompatible? Hvis du søger på edbpriser.dk er der over 1500
forskellige bærbare. 49 af dem kan leveres med XP - det er lidt over tre
procent! Ikke een eneste bærbar kan bestilles *uden* styresystem.
PC producenterne er skide ligeglade med XP og bagudrettet
kompabilitet. Hvorfor skulle de bekymre sig om et styresystem, der snart
har været dødt i tre år, når ingen efterspørger det?

Og Microsoft? De vil selvfølgelig sælge nye Vista systemer. Det er det
de lever af. Det bliver ikke dem, der vrider armen om på producenterne
for at sikre XP kompabilitet. Tværtimod!
--

-JN-

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 18:43

J. Nielsen wrote:

> [...]
> de lever af. Det bliver ikke dem, der vrider armen om på producenterne
> for at sikre XP kompabilitet. Tværtimod!

Jeg var retorisk ift det med XP. "nye vista systemer", haha - her må du
få lidt af din egen medicin. Jeg bruger selv ubuntu men har naturligvis
en windows 7 maskine også. Vista er long time never seen.

Fra : J. Nielsen

Dato : 06-04-11 19:55

On Wed, 06 Apr 2011 19:42:51 +0200, DADK <dadk@webspeed.dk> wrote:

>Jeg var retorisk ift det med XP. "nye vista systemer", haha - her må du
>få lidt af din egen medicin. Jeg bruger selv ubuntu men har naturligvis
>en windows 7 maskine også. Vista er long time never seen.

Ja, okay. Den kunne jeg nok have undgået hvis jeg havde tænkt mig lidt
om. Det slår forøvrigt aldrig fejl: så snart jeg har vænnet mig til et
styresystem... er det forældet. I protest er jeg begyndt at pløje mig
igennem alle de gamle DOS spil via DOSBox.
--

-JN-

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 21:25

J. Nielsen wrote:

> [...]
> styresystem... er det forældet. I protest er jeg begyndt at pløje mig
> igennem alle de gamle DOS spil via DOSBox.

Cool! Det gør jeg nemlig også! PT ligger der historyline, master of
orion, frontier elite, civilization, doom og railroad tycoon i mit
"dosbox"-katalog.

Det er simpelthen gudespil. Moderne spil er alt for komplicerede og
tidskrævende. Jeg skal bare have en bane i Doom eller køre en 5-10 år i
mit civ savegame.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 14:08

On Wed, 6 Apr 2011 09:32:48 +0200, N_B.DK wrote:

> Nej DU kunne ikke finde driverne, der er en STOR forskel.

Du mener altså at alting er på nettet og hvis man ikke kan finde det, så er
det bare fordi man ike leder det rigtige sted.

> Nej det påstår du jo.

Det er et faktum.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 14:12

On Wed, 06 Apr 2011 10:59:06 +0200, DADK wrote:

> Nu er jeg forvirret, men som jeg skrev et andet sted KAN du ikke
> opgradere fra en OEM.

Du kan da formatere C-drevet (slette/oprette partitionen) og installere et
andet styresystem.

> Det nægter jeg at tro på. Som N_B_K er inde på skal du ud i det yderste
> overdrev for at finde en computer du ikke kan installere XP på.

Til denne Compaq var der IKKE XP-drivere. Derimod virkede den medfølgende
Vista fint (han var tvunget til at bruge Vista, selvom han ikke ville).

Whatever.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:20

> Muligvis. Det ved jeg ikke noget om.

Men burde du så ikke lade være med at sige SÅ sikkert at det ikke kan lade
sig gøre?

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 08:24

On Wed, 6 Apr 2011 04:19:37 +0200, N_B.DK wrote:

> Men burde du så ikke lade være med at sige SÅ sikkert at det ikke kan lade
> sig gøre?

Det KUNNE ikke lade sig gøre. Det er fakta. Hvad alle mulige andre mærker
og modeller har af drivere, har INTET med sagen at gøre.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 08:34

> Det KUNNE ikke lade sig gøre. Det er fakta. Hvad alle mulige andre
> mærker og modeller har af drivere, har INTET med sagen at gøre.

Nej det er fakta at du påstår det er fakta, jeg tager gerne den udfordning
til hver en tid, at få din kammerats maskine til at køre XP.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 14:13

On Wed, 6 Apr 2011 09:34:23 +0200, N_B.DK wrote:

> "S.A.Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message

> Nej det er fakta at du påstår det er fakta, jeg tager gerne den udfordning
> til hver en tid, at få din kammerats maskine til at køre XP.

Nu er det nogle år siden og jeg ved ikke op computeren stadig eksisterer.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:19

> [...]
> ikke kan finde en driver til f.eks et DVD-drev. Men lige med OEM
> maskiner er det en anden problematik, da man har bundlet både

Nu lige med DVD drev kræves der ikke drivere, de ER indbyggede, selv i den
mest skrabede OEM version.

Men eller ja, og adskillige Compaq og HP maskiner er hardware mæssigt 100%
ens (gælder også visse Dell maskiner). men BIOS er forskellig og giver
flere/færre muligheder.

Et specifikt tilfælde er Dell Latitude C840 (deres alm forbruger model), den
er lavet således at det er umuligt at anvende en docking station (1 der
sidder et blæddæksel der umuliggør montering i docking station, 2 BIOS vil
ikke genkende docking stationen), men ved at fjerne blænddækslet, og force
en opdatering af BIOS fra en Inspiron 8200, ja så skifter maksinen pludselig
til at understøtte dockingstation.

http://www.vicomelectronics.com/Dell-Latitude-C840-Motherboard-9Y422.htm

Præcis det samme gør sig gældende med flere HP/Compaq maskiner, hardwaren er
100% identisk, det er først i det øjeblik man indtaster data for maskinen at
programmet til at indstiller BIOS og serie nummer at maskinen identitet
skabes (ved udskiftning af bundkort på værksted, alm forbrugere har ikke
adgang til disse værktøjer, og det er kun bundkort leveret direkte fra
producenten der leveres til disse maskiner uden "identitet")

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 10:03

N_B.DK wrote:
> [...]
> adgang til disse værktøjer, og det er kun bundkort leveret direkte fra
> producenten der leveres til disse maskiner uden "identitet")

OK, du er way over my league. Sådan en overclockertype For mig er en
computer en hammer. Når de har udtjent deres liv læsser jeg dem af hos
en bekendt der ligesom dig er en rigtig hardwarenørd, og han kan så
sparke liv i dem og bruge dem i et par år. Min hardwareviden går til at
udskifte et CD/DVD-drev, i gamle dage sætte ram i, og så ellers sætte et
kryds på siden af kassen, der hvor det erfaringsmæssigt virker at sparke
til den, når den ikke vil starte.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 14:14

On Wed, 06 Apr 2011 11:03:29 +0200, DADK wrote:

> [...]
> udskifte et CD/DVD-drev, i gamle dage sætte ram i, og så ellers sætte et
> kryds på siden af kassen, der hvor det erfaringsmæssigt virker at sparke

ROTFLMAO.

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 14:23

S.A.Thomsen wrote:

> ROTFLMAO.

Jamen seriøst, jeg har haft en desktopcomputer hvor jeg markerede hvor
jeg skulle slå på den. Gravalvorligt. Jeg har ingen anelse om hvad det
gjorde i forskel, men jeg kunne sparke liv i den hver gang på den måde -
som et gammelt TV.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 14:26

On Wed, 06 Apr 2011 15:23:06 +0200, DADK wrote:

> [...]
> jeg skulle slå på den. Gravalvorligt. Jeg har ingen anelse om hvad det
> gjorde i forskel, men jeg kunne sparke liv i den hver gang på den måde -

Det har sikkert været en løs forbindelse.

Men som jeg altid har sagt. Den store knap foran virker hver gang.

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 14:29

S.A.Thomsen wrote:

> Det har sikkert været en løs forbindelse.

Naturligvis, eller noget med at blæseren skulle sparkes igang. Dunno.
Synes ikke det er så interessant. En computer skal bare virke, basta.
Jeg står heller ikke og gør mig store filosofiske overvejelser hvis
boremaskinen ikke vil bore.

Windows og OEM gør det bare mere besværligt for folk.

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 22:51

N_B.DK wrote:
> "DADK" <dadk@webspeed.dk> wrote in message
>
> Jeg arbejder kun med fulde versioner, det er klart at en OEM version til en
> specifik model mangler en masse drivere der er med i en retail version.

OK, men OEM var mit udgangspunkt (sry hvis det virkede anderledes) - det
er jo det tråden handler om. Naturligvis kan man 100% sikkert på 100% af
alle HP's computere installere samtlige windowsversioner i fuld udgave,
og skifte hardware ud uden andre problemer end måske at skulle finde en
ny driver.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:21

>Naturligvis kan man 100% sikkert på 100% af alle HP's computere installere
>samtlige windowsversioner i
> fuld udgave,

Det er nu ikke korrekt.

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 10:06

N_B.DK wrote:
> "DADK" <dadk@webspeed.dk> wrote in message
>
> Det er nu ikke korrekt.

Hvorfor ikke? Du tænker på HP's RISC-computere, deres servere der kørte
HP-operativsystemet eller sådan noget?

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 18:28

S.A.Thomsen wrote:

> [...]
> opgive. Jeg fik den gang at vide (jeg ved ikke om det passer), at Compaq
> kun måtte reklamere med Vindows Vista, hvis de IKKE leverede drivere til

Det skulle ikke undre mig om MS på et tidspunkt har forsøgt sådan en
"aftale" men vista er jo tudsegammel efterhånden. Det SER UD TIL at HP /
compaq i dag har native drivere til linux, men deres hjemmesider har
udelukkende fokus på windows-versioner. Måske er det bare linuxdrivere
der virker med HP osv

Fra : N_B.DK

Dato : 05-04-11 18:03

"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> wrote in message
> Held og lykke med at gøre det på en HP... Og held og lykke med bare at
> finde en 'generic driver' til nogle af komponenterne.

Hvad skulle problemet være med en HP? du kan finde hvilken som helst maskine
og jeg skal installere XP på den.

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 18:19

N_B.DK wrote:
> "J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> wrote in message
>
> Hvad skulle problemet være med en HP? du kan finde hvilken som helst maskine
> og jeg skal installere XP på den.

Selvfølgelig, problemet er bare at de generiske drivere fungerer med
fuldinstallationer af windows.

Fra : J. Nielsen

Dato : 05-04-11 19:18

On Tue, 5 Apr 2011 19:03:01 +0200, "N_B.DK" <nbdk.dk@gmail.com> wrote:

>"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> wrote in message
>
>Hvad skulle problemet være med en HP? du kan finde hvilken som helst maskine
>og jeg skal installere XP på den.

Det er ikke noget problem at installere XP. Problemet er at få *alle*
funktionerne til at virke. Hvordan vil du få lyd på en bærbar Vista PC,
hvor lydkortet er integreret i maskinen og XP drivere ikke eksisterer?

...og nej, chipset fabrikantens hjemmeside har heller ikke ingen
drivere.
--

-JN-

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 19:43

On Tue, 05 Apr 2011 20:18:13 +0200, J. Nielsen wrote:

> Det er ikke noget problem at installere XP. Problemet er at få *alle*
> funktionerne til at virke. Hvordan vil du få lyd på en bærbar Vista PC,
> hvor lydkortet er integreret i maskinen og XP drivere ikke eksisterer?

Det er lige præcis DET der er problemet. En bærbar uden touchpad, er ikke
meget værd.

> ...og nej, chipset fabrikantens hjemmeside har heller ikke ingen
> drivere.

Korrekt.

Fra : N_B.DK

Dato : 05-04-11 20:49

> Det er lige præcis DET der er problemet. En bærbar uden touchpad, er
> ikke meget værd.

Nævn lige EN bærbar hvor touchpaden ikke virker native? ja der kan være ting
som tapping, følsomhed og lignende man ikke kan justere, men at den slet
ikke virker? nej det har jeg ALDRIG set, og har nu set en hel del bærbare...

> Korrekt.

Fint hvilken computer taler vi om?

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 20:56

On Tue, 5 Apr 2011 21:49:29 +0200, N_B.DK wrote:

> [...]
> ikke virker? nej det har jeg ALDRIG set, og har nu set en hel del bærbare...

Den virkede overhovedet ikke på den bærbare jeg prøvede på.

> Fint hvilken computer taler vi om?

Compaq, da Vista var næsten lige var kommet frem.

Fra : N_B.DK

Dato : 05-04-11 21:06

> Compaq, da Vista var næsten lige var kommet frem.

Compaq er et mærke ikke en model, så hvilken er det du taler om?

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 22:55

On Tue, 5 Apr 2011 22:06:20 +0200, N_B.DK wrote:

> "S.A.Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message

> Compaq er et mærke ikke en model, så hvilken er det du taler om?

Som jeg tidligere skrev, så kan jeg ikke huske det specifikke
model-navn/nummer.

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 22:39

S.A.Thomsen wrote:

> Det er lige præcis DET der er problemet. En bærbar uden touchpad, er ikke
> meget værd.

En bærbar uden touchpad er 100 gange mere værd end en bærbar med

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 22:56

On Tue, 05 Apr 2011 23:38:56 +0200, DADK wrote:

> En bærbar uden touchpad er 100 gange mere værd end en bærbar med

Jeg omformulerer det lige:

En bærbar med en touchpad der IKKE virker, er ikke meget værd.

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 22:59

S.A.Thomsen wrote:

> Jeg omformulerer det lige:
>
> En bærbar med en touchpad der IKKE virker, er ikke meget værd.

Ah, OK. Touchpads tror jeg nogle fandt på under en omgang fredagsøl.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:24

> En bærbar med en touchpad der IKKE virker, er ikke meget værd.

For dig måske, men der er MANGE der ville være utrolig glade for netop den
"fejl".

--
MVH. N_B_DK

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:23

> En bærbar uden touchpad er 100 gange mere værd end en bærbar med

100% enig, heldigvis har langt de fleste producenter nu lavet mulighed for
at deaktivere den, men har da tidligere deaktiveret den ved at fjerne kablet
rent fysisk.

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 10:11

N_B.DK wrote:
> [...]
> at deaktivere den, men har da tidligere deaktiveret den ved at fjerne kablet

I ubuntu kan man gøre det i OS'et, heldigvis -
http://www.rvdavid.net/disabling-the-laptop-touchpad-in-ubuntu-linux/.

Fra : N_B.DK

Dato : 05-04-11 19:48

> ...og nej, chipset fabrikantens hjemmeside har heller ikke ingen
> drivere.

Nævn lige et eksempel?

--
MVH. N_B_DK

Fra : J. Nielsen

Dato : 05-04-11 20:43

On Tue, 5 Apr 2011 20:48:08 +0200, "N_B.DK" <nbdk.dk@gmail.com> wrote:

>"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> wrote in message

>Nævn lige et eksempel?

Nu skifter jeg lige emne et øjeblik: Har du nogensinde taget fejl i
nogetsomhelst overhovedet?
--

-JN-

Fra : N_B.DK

Dato : 05-04-11 20:50

> Nu skifter jeg lige emne et øjeblik: Har du nogensinde taget fejl i
> nogetsomhelst overhovedet?

Ja da, der var en gang hvor jeg troede jeg havde taget fejl.

Men vil du så svare nu?

--
MVH. N_B_DK

Fra : J. Nielsen

Dato : 06-04-11 16:57

On Tue, 5 Apr 2011 21:50:08 +0200, "N_B.DK" <nbdk.dk@gmail.com> wrote:

>Ja da, der var en gang hvor jeg troede jeg havde taget fejl.

Gudskelov! Et kort øjeblik troede jeg du var een af disse ufejlbarlige
eksperter, usenet er så fuldt af.

>Men vil du så svare nu?

Nu har jeg glemt spørgsmålet.
--

-JN-

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 20:57

On Tue, 5 Apr 2011 20:48:08 +0200, N_B.DK wrote:

> "J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> wrote in message

> Nævn lige et eksempel?

Den Compaq, jeg prøvede på. (kan ikke huske det specifikke model)

Fra : N_B.DK

Dato : 05-04-11 21:07

> Den Compaq, jeg prøvede på. (kan ikke huske det specifikke model)

Nå jamen så kan jeg godt se du har ret, når du nu leverer et SÅ stærkt
bevis.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 22:58

On Tue, 5 Apr 2011 22:07:03 +0200, N_B.DK wrote:

> Nå jamen så kan jeg godt se du har ret, når du nu leverer et SÅ stærkt
> bevis.

VIL du bare være Rasmus Modsat, eller vil du påstå at der findes XP-drivere
til ALLE bærbare, uanset hvilket mærke og hvilken model.?

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 23:02

S.A.Thomsen wrote:

> VIL du bare være Rasmus Modsat, eller vil du påstå at der findes XP-drivere
> til ALLE bærbare, uanset hvilket mærke og hvilken model.?

Jeg vil gerne komme med den påstand. Det gør der, det er indlysende
logisk. Men jeg vil også samtidig komme med den påstand, at driverne kan
være temmelig svære at få til at virke på OEM-versioner af windows.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 23:24

On Wed, 06 Apr 2011 00:02:17 +0200, DADK wrote:

> Jeg vil gerne komme med den påstand. Det gør der, det er indlysende
> logisk. Men jeg vil også samtidig komme med den påstand, at driverne kan
> være temmelig svære at få til at virke på OEM-versioner af windows.

Som jeg tidligere skrev, så var det hans dyrt indkøbte og fulde
XP-Professionel version, der ikke kunne få den bærbare til at virke, da der
ikke fandtes XP-drivere til maskinen.

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 23:31

S.A.Thomsen wrote:

> Som jeg tidligere skrev, så var det hans dyrt indkøbte og fulde
> XP-Professionel version, der ikke kunne få den bærbare til at virke, da der
> ikke fandtes XP-drivere til maskinen.

Der er jo også den omend spinkle og sikkert science fiction og
parallel-univers -agtige mulighed, at i ganske enkelt er et par
IT-mongoler? Jeg vil godt lægge hovedet på blokken med en
Compaq,eller HP, ift en full lovlig licens af f.eks XP, at jeg kan
installere den maksimalt og uden store sværdslag eller problemer. At det
handler om at sige ja, ja, ja, nej, ja, ja, ja, nej, nej, ja

Du må tænke på at HP og Compaqs store forbrugere, der 99% marked, er
windowsbrugere.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 23:35

On Wed, 06 Apr 2011 00:30:54 +0200, DADK wrote:

> Der er jo også den omend spinkle og sikkert science fiction og
> parallel-univers -agtige mulighed, at i ganske enkelt er et par
> IT-mongoler?

Tja. Jeg blev uddannet inden for IT (som den gang hed EDB) i 1983.

> [...]
> handler om at sige ja, ja, ja, nej, ja, ja, ja, nej, nej, ja
>
> Du må tænke på at HP og Compaqs store forbrugere, der 99% marked, er

At installere XP handler bare om at svare ja og nej, men når der ikke
findes XP-drivere til komponenterne (sikkert fordi maskinen er lavet efter
XP skiven, der derfor ikke kender komponenterne), kan du ikke få den til at
virke.

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 23:48

S.A.Thomsen wrote:

> Tja. Jeg blev uddannet inden for IT (som den gang hed EDB) i 1983.

Nu kræver det imho ikke en uddannelse at installere et styresystem.

> [...]
> XP skiven, der derfor ikke kender komponenterne), kan du ikke få den til at

Så har det jo netop IKKE været en fuld version XP, vel? Fuld version
windows i alle versioner fødes med en driverdatabase man kan opdatere
der rummer oplysninger om praktisk alle hardwareproducenter i verden der
understøtter windows på den ene eller anden måde i deres setup. Grunden
til at man kan have brug for forskellige drivere er at forskellige
former for hardware med den samme funktion kan have særlige output ifb
med sin topydelse, til eksempel, men de generiske funktioner er de
samme, derfor kan man i de fleste tilfælde bruge generiske drivere eller
"noget der ligner"

For at sammenligne : I gamle dage kunne man altid styre en mus via
assembler interruptet 33h, i sine egne programmer, nuanset hvilken model
det var. En specifiks mus' særlige egenskaber skulle der så muligvis et
bibliotek indover for at udnytte, f.eks mousewheel eller tegnemus til
ingeniører der brugte dem på magnetplader.

Og det er det samme i dag i windows. Grundlaget er det samme, en
grundriver fortæller windows om hvordan den skal fortolke signalerne fra
devicen, men den store superdriver der udnytter hardwarekomponenten
maksimalt er i praksis slet ikke nødvendig. De fleste kan køre på
generiske drivere, med mindre vi altså taler OEM

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:36

> [...]
> hardwarekomponenten maksimalt er i praksis slet ikke nødvendig. De
> fleste kan køre på generiske drivere, med mindre vi altså taler OEM

Jeps, med Nlite kan man customize sin windows (FØR isntallation), man kan
f.eks fjerne understøttelse for seriel porte, printere, scannere osv), og en
milliard andre ting, det gør at man kan gøre den MEGET mindre, og derved
meget hurtigere, ulempen er dog at hvis man fjerner f.eks seriel
understøttelse, og man så pludselig har brug for det, ja så skal man
reinstallere.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 08:32

On Wed, 06 Apr 2011 00:48:02 +0200, DADK wrote:

> Nu kræver det imho ikke en uddannelse at installere et styresystem.

Det var nu også bare en henvisning til at jeg IKKE var en "IT-mongol".

> Så har det jo netop IKKE været en fuld version XP, vel?

Jo.

> [...]
> der rummer oplysninger om praktisk alle hardwareproducenter i verden der
> understøtter windows på den ene eller anden måde i deres setup.

Har du ikke fattet hvad jeg skrev.?

Den fuld version af XP-Professionel han havde, var sikkert laver FØR den
bærbare kom på markedet.

> [...]
> med sin topydelse, til eksempel, men de generiske funktioner er de
> samme, derfor kan man i de fleste tilfælde bruge generiske drivere eller

Sikkert, men det har bare ikke noget med sagen at gøre.

> [...]
> maksimalt er i praksis slet ikke nødvendig. De fleste kan køre på
> generiske drivere, med mindre vi altså taler OEM

Du har tydeligvis IKKE fattet pointen.

F.eks. kender min XP-skive (der tilfældigvis er den fra min kammerat), ikke
mit bundkort's lyd, grafikkort, raid og netkort. Hvis jeg ikke havde fået
en driver-cd med til bundkortet, så ville jeg ikke kunne bruge det.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 08:46

> Jo.

EN XP retail version har IKKE alle drivere integreret, mange skal man selv
ud og finde efterfølgende. (eller inden, hvis man vil have de skal
installeres automatisk)

> Den fuld version af XP-Professionel han havde, var sikkert laver FØR
> den bærbare kom på markedet.

Og? de alle nyeste XP skiver har stadig iikke drivere til ALT, der hedder
edet manuel installationa f de resterende drivere, som man så selv må finde.

> Sikkert, men det har bare ikke noget med sagen at gøre.

Det har ALT med sagen at gøre.

> Du har tydeligvis IKKE fattet pointen.

Det har han jo.

> [...]
> kammerat), ikke mit bundkort's lyd, grafikkort, raid og netkort. Hvis
> jeg ikke havde fået en driver-cd med til bundkortet, så ville jeg

Selvfølgelig ville du kunme det, du skulle bare selv finde og hente
driverne, det er altså ikke raketvidenskab det her.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 13:52

On Wed, 6 Apr 2011 09:46:24 +0200, N_B.DK wrote:

<snip>

> Selvfølgelig ville du kunme det, du skulle bare selv finde og hente
> driverne, det er altså ikke raketvidenskab det her.

For helvede hvor er du/I langsomme. Hvis XP-driverne ikke var med og
ikke kunne hentes (som ved den bærbare), så ville computeren ikke virke. At
jeg har en driver-cd (og kan hente driverne til MIT bundkort på nettet,
hvis jeg smed min cd væk), er da komplet ligegyldigt.

Der var ingen XP-drivere til den bærbare vi snakker om, hverken med
computeren eller på nettet. Så fat det dog.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 15:36

> Der var ingen XP-drivere til den bærbare vi snakker om, hverken med
> computeren eller på nettet. Så fat det dog.

Det er så første compaq nogensinde.

--
MVH. N_B_DK

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:32

> Tja. Jeg blev uddannet inden for IT (som den gang hed EDB) i 1983.

Og meget er sket siden da.

> [...]
> findes XP-drivere til komponenterne (sikkert fordi maskinen er lavet
> efter XP skiven, der derfor ikke kender komponenterne), kan du ikke

Du laver en Wilstrup nu.

Et specifikt problem er SATA understøttelse, det har XP IKKE, og på bærbare
uden floppydrev kan man så ikke umiddelbart installere XP (i native SATA
mode), men integrerer man manuelt driverne til SATA controlleren, ja så kan
XP pludselig se controlleren, og derved den tilsluttede disk, og lader sig
fint installere.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 13:56

On Wed, 6 Apr 2011 04:31:47 +0200, N_B.DK wrote:

> "S.A.Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message
>
> Og meget er sket siden da.

Ja, men der er da hamrende ligegyldigt, når problemet var at der ikke
fandtes XP-drivere til den bærbare på det tidspunkt hvor de skulle bruges.

> Du laver en Wilstrup nu.

Overhovedet IKKE.

Der var ikke XP-drivere til den bærbare jeg snakker om. PUNKTUM.

Alt andet er udenomssnak.

> [...]
> XP pludselig se controlleren, og derved den tilsluttede disk, og lader sig

Gaaaaaaaaaaab. SATA eller ej, er da hamrende ligegyldigt, da den bærbare vi
snakker om IKKE havde SATA.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 15:37

> Gaaaaaaaaaaab. SATA eller ej, er da hamrende ligegyldigt, da den
> bærbare vi snakker om IKKE havde SATA.

Aha og du påstår du ikke kunne installere windows....

Det er direkte løgn, har den ikke SATA, havde den IDE, og så kan XP sagtens
installeres.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 16:14

On Wed, 6 Apr 2011 16:37:29 +0200, N_B.DK wrote:

> Aha og du påstår du ikke kunne installere windows....
>
> Det er direkte løgn, har den ikke SATA, havde den IDE, og så kan XP sagtens
> installeres.

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab.

XP kunne godt installeres, men det hjælper sgu da ikke når halvdelen af
hardwaren ikke virker, fordi driverne ikke eksisterer.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:29

> Som jeg tidligere skrev, så var det hans dyrt indkøbte og fulde
> XP-Professionel version, der ikke kunne få den bærbare til at virke,
> da der ikke fandtes XP-drivere til maskinen.

Nej en retatil XP skive har IKKE ALLE drivere integreret, det er ikke det
samme som at der ikke findes drivere til XP.

F.eks er SATA drivere IKKE på en retail XP install cd, MEN der findes stadig
drivere til XP, men uden disse drivere i installations fasen, kan XP ikke se
harddisken, og kan derfor ikke installeres, og kodeordet her er slipstream.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 13:58

On Wed, 6 Apr 2011 04:28:31 +0200, N_B.DK wrote:

> [...]
> harddisken, og kan derfor ikke installeres, og kodeordet her er slipstream.

For helvede hvor du fatsvag.

Der var IKKE XP-drivere til den bærbare. Hverken med computeren eller på
nettet.!!!!!!

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 15:38

> For helvede hvor du fatsvag.

En bærbar der har IDE, men kan ikke installeres windows..... bullshit!

> Der var IKKE XP-drivere til den bærbare. Hverken med computeren eller
> på nettet.!!!!!!

Mere bullshit

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 16:15

On Wed, 6 Apr 2011 16:38:13 +0200, N_B.DK wrote:

> "S.A.Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message
>
> En bærbar der har IDE, men kan ikke installeres windows..... bullshit!

> Mere bullshit

Du er totalt håbløs.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 16:25

> Du er totalt håbløs.

Men ikek destro mindre er det korrekt et man sagtens kan installere windows
på hvilken som helst maskine med IDE diske, hvis du retter din påstand tila
t du havde problemer med at finde drivere til lydkort osv, så er det ikke en
direkte løgn længere, men at en x86 maskine ikke kan få installeret xp, det
er ganske enkelt bullshit i 12 potens.

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 16:46

S.A.Thomsen wrote:

> Du er totalt håbløs.

Det er dig der ud fra en enkelt anekdotisk betragtning konkluderer noget
alment, fremturer - og så bagefter fraviger. Du virker til at være kontrær.

1) Først erklærer du dig enig i at OEM er et problem

2) Dernæst kaster du dig ud i at OEM ikke er et problem

Det hele afhænger af hvem der svarer hvordan. Vi får aldrig "Dette mener
S. A. Thomsen" at vide

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 17:53

On Wed, 6 Apr 2011 17:25:15 +0200, N_B.DK wrote:

> [...]
> direkte løgn længere, men at en x86 maskine ikke kan få installeret xp, det

Har du virkelig ikke fattet at jeg tidligere har skrevet, at det ikke er
installering ap XP der er problemet, men at der manglede drivere.?

En computer med en XP-installation, hvor lys, grafik, net og touchpad ikke
virker (pga. manglende drivere), kan sgu da ikke bruges til en skid.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 17:59

On Wed, 06 Apr 2011 17:46:09 +0200, DADK wrote:

> Det er dig der ud fra en enkelt anekdotisk betragtning konkluderer noget
> alment, fremturer - og så bagefter fraviger. Du virker til at være kontrær.
>
> 1) Først erklærer du dig enig i at OEM er et problem

Hvor.???

Den eneste OEM-Windows var Vista'en der ikke skulle bruges. Så om den var
OEM eller ej, er da ligegyldigt.

> 2) Dernæst kaster du dig ud i at OEM ikke er et problem

Hvor.???

Da XP-versionen der ikke fandtes drivere til, var en fuld version, så er
OEM eller ej, da irrelevant.

> Det hele afhænger af hvem der svarer hvordan. Vi får aldrig "Dette mener
> S. A. Thomsen" at vide

Jeg har ellers skåret det ud i pap og bøjet det i neon.

1: Den Vista der var pre-installeret skulle ikke bruges, så hvilken version
det var, er ligegyldigt.

2: Den XP der skulle installeres var en fuld retail professionel version,
der godt nok kunne installeres, men da der ikke fandtes XP-drivere til
hardwaren i den bærbare, var det værdiløst (det halve virkede ikke).

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 18:21

S.A.Thomsen wrote:

> [...]
> der godt nok kunne installeres, men da der ikke fandtes XP-drivere til
> hardwaren i den bærbare, var det værdiløst (det halve virkede ikke).

Jeg forstår nu hvordan i kan holde ud ikke at bestille noget. I kan
beskæftige jer med helt ordinære problemstillinger åbenbart i dagevis

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:26

> [...]
> logisk. Men jeg vil også samtidig komme med den påstand, at driverne
> kan være temmelig svære at få til at virke på OEM-versioner af

100% korrekt, og da jeg allerede har skrevet at jeg udtaler mig om retail
versioner (eller hvad der svarer dertil)

--
MVH. N_B_DK

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:26

> VIL du bare være Rasmus Modsat, eller vil du påstå at der findes
> XP-drivere til ALLE bærbare, uanset hvilket mærke og hvilken model.?

Jeg siger ikke til alle, men noget der ligner 99.9% ja (og som jeg skrev,
selvfølgelig skal maskinen rent fysisk leve op til XP´s minimums krav), så
det nytter ikke du finder en oldnordisk bærbar med en 386 CPU og 4Mb ram.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 13:59

On Wed, 6 Apr 2011 04:25:30 +0200, N_B.DK wrote:

> [...]
> det nytter ikke du finder en oldnordisk bærbar med en 386 CPU og 4Mb ram.

Gaaaaaaaaaab. Den bærbare blev leveret med Vista.!!!

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 15:39

> Gaaaaaaaaaab. Den bærbare blev leveret med Vista.!!!

Og?

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 16:16

On Wed, 6 Apr 2011 16:39:04 +0200, N_B.DK wrote:

> Og?

Så er det jo ikke end gammel 386'er med 4MB Ram, Fjotte.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 16:26

> Så er det jo ikke end gammel 386'er med 4MB Ram, Fjotte.

Du har større chance for at overtale mig om at solen er en grøn agurk, end
at du ikke kan installere xp på en bærbar med IDE interface.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-04-11 18:00

On Wed, 6 Apr 2011 17:26:24 +0200, N_B.DK wrote:

> Du har større chance for at overtale mig om at solen er en grøn agurk, end
> at du ikke kan installere xp på en bærbar med IDE interface.

Snakker du BEVIDST udenom.?

XP kunne godt installeres, men da der ikke fandtes XP-drivere, var det
værdiløst.

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 18:24

S.A.Thomsen wrote:

> Snakker du BEVIDST udenom.?
>
> XP kunne godt installeres, men da der ikke fandtes XP-drivere, var det
> værdiløst.

Haha. Vekommen til tegneserieseksionen.

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 16:40

S.A.Thomsen wrote:

> Et andet problem er, at det kan være næsten umuligt at finde drivere til
> andre styresystemer end den WIN7 der er præinstalleret.

DEt er helt bevidst, de er ofte specielle/propietære, driverne til OEM
versionen, og indbyrdes afhængige.

I øvrigt taber man alle rettigheder for support og pushed updates hvis
man installerer nyt hardware på en maskine med en præinstalleret
windows, OEM. Det står direkte i EULA'en på side 1089, eller hvor henne
det er, at man i så i MS' øjne bliver sin egen hardwareleverandør.

Du kan / må heller ikke opgradere din windows til en anden windows eller
ny fuld version.

Du har heller ikke købt en windowslicens, du har kun købt retten til den
skrabede, propietære udgave af windows som ligger på den maskine du
købte. Du må ikke installere den på andre maskiner.

Så det er på alle måder en rigtig dårlig forretning at købe windows
præinstalleret. Og på alle måder helt urimeligt at man skal lede
virkelig længe for blot overhovedet at få muligheden for at fravælge
præinstalleret windows. Den mest tilgængelige måde er at købe en
gammeldags desktopcomputer man selv sætter sammen, men det bliver
hurtigt dyrt. I dag har man ikke brug for meget mere end en bærbar til
3.000 kr man så kan smide væk og købe en ny når den hardwaremæssigt går
i stykker.

> [...]
> brugt bærbar og flytte sin HD over, for overhovedet at redde sine data.

Jeg sad forleden med den mest fuckede up windows jeg længe har set. En
ret vigtig computer for en virksomhed også, oven i købet på russisk -
det eneste der var sket var at et telefonkort på maskinen var skiftet ud
med et andet (alm GSM) - windows ville ikke engang anerkende den selv
var en windows, man kunne ikke lave opdateringer, IE'en opfattede MS
hjemmeside konsekvent som en "under version 6" selvom det var ne 7 osv.
Det lykkedes til sidst ved at skrotte alt windows software der
overhovedet kunne skrottes, installere chrome som browser og bruge et
tredjepartsprogram til at lave bredbåndsopkald med - så virkede det.

Man sidder nogle gange og er forbløffet. Tænk hvis MS brugte bare halvt
så meget energi på at lave et ordentligt OS og nogle uptodate
programmer, i stedet for at bruge alle ressourcerne på at gøre det mere
og mere besværligt, langsommeligt og kryptisk i hver ny version,
udelukkende for at holde opgraderingshelvedet og nedbrudsfrekvensen ved
lige. Windows og de øvrige MS-programmer er de eneste softwareprodukter
i hele verden der kan blive brugt på samme måde som man bruger
engangskarklude. Noget af en bedrift når vi taler om statisk kode der
afvikles fra en harddisk.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 17:47

On Tue, 05 Apr 2011 17:39:51 +0200, DADK wrote:

> [...]
> hurtigt dyrt. I dag har man ikke brug for meget mere end en bærbar til
> 3.000 kr man så kan smide væk og købe en ny når den hardwaremæssigt går

Du kan bygge er rigtig hurtig desktop-computer til under 2.000kr.

En som min kan i dag bygges for omkring 1.000kr. (+ harddisk, som man
sikkert har i forvejen alligevel).

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 18:29

S.A.Thomsen wrote:

> Du kan bygge er rigtig hurtig desktop-computer til under 2.000kr.
>
> En som min kan i dag bygges for omkring 1.000kr. (+ harddisk, som man
> sikkert har i forvejen alligevel).

Ja, ok - det kan man sikkert godt. Er bare blevet så træt af
desktopcomputere, de larmer og blæserne fucker for mig altid op

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 05-04-11 19:28

Den 05/04/11 19.28, DADK skrev:

> Ja, ok - det kan man sikkert godt. Er bare blevet så træt af
> desktopcomputere, de larmer og blæserne fucker for mig altid op

Jeg må indrømme, at efter jeg har fået Macbook Pro, ser jeg mig ikke
tilbage. Nøj, hvor er den bare lækker at bruge.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 22:48

Kim Frederiksen wrote:

> Jeg må indrømme, at efter jeg har fået Macbook Pro, ser jeg mig ikke
> tilbage. Nøj, hvor er den bare lækker at bruge.

Det er jo også Rolls Roycen. Der var engang hvor jeg slet ikke kunne
tastaturet på bærbare heller, slæbte rundt på eksterne AT-tastaturer
osv. I dag synes jeg AT-tastaturerne er store og klodsede. Ser mig
heller ikke tilbage Men man behøver ikke Mac Air eller hvad det
hedder, en billig maskine til 3.000 med ubuntu kan køre praktisk talt alt.

Og når man så placeres foran en windows 7, vista, XP bliver oplevelsen
helt surrealistisk. Det virker som "plastic", altså ligesom med legetøj
kan du vælge mellem Brio eller BR-plastic, det virker som om det hele
tiden er ved at gå ned, alting tager unødvendigt lang tid, er 7 gange så
besværligt som det burde være osv.

Mon ikke MS snart kommer med et "Simple Windows" der kører som nogle
linuxvarianter, ligesom de har stjålet alt til deres IE9 fra Chrome, og
så vedbliver med at sælge tunge "professionelle" windowser til staten og
erhvervslivet en tid endnu?

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 19:45

On Tue, 05 Apr 2011 19:28:31 +0200, DADK wrote:

> Ja, ok - det kan man sikkert godt. Er bare blevet så træt af
> desktopcomputere, de larmer og blæserne fucker for mig altid op

Hvis man vil ofre en plovmand ekstra, kan den gøres lige så lydløs som en
bærbar.

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 22:49

S.A.Thomsen wrote:

> Hvis man vil ofre en plovmand ekstra, kan den gøres lige så lydløs som en
> bærbar.

Har indtryk af at teknikken i en bærbar er bedre skruet sammen, at
desktopcomputere er for mekaniske, så at sige. Men det er sikkert bare mig.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 23:30

On Tue, 05 Apr 2011 23:49:05 +0200, DADK wrote:

> Har indtryk af at teknikken i en bærbar er bedre skruet sammen, at
> desktopcomputere er for mekaniske, så at sige. Men det er sikkert bare mig.

Mit indtryk er at bærbare er meget skrøbelige, og går i stykker for et godt
ord. Min Ex-kones nye mand har "ødelagt" 6 bærbare i løbet af 2 år. Defekt
skærm (2), touchpad holder op med at virke (2), trådløst netkort brændt af
(1) og spildt kaffe (1).

Det eneste jeg har "brændt af" i min desktop, er en 5-6 år gammel HD.

Fra : DADK

Dato : 05-04-11 23:36

S.A.Thomsen wrote:

> [...]
> skærm (2), touchpad holder op med at virke (2), trådløst netkort brændt af

4 af dem er ikke fejl eller decideret uoverstigelige fejl, men ok. Men
smag og behag.

> Det eneste jeg har "brændt af" i min desktop, er en 5-6 år gammel HD.

Tja, jeg har traditionelt sammensat min computer hos f.eks Zitech osv,
fik store uhyrer der typisk begyndte at strejke efter et års tid, gerne
pga noget med blæseren, der larmer ad helvede til. Sådan har jeg gjort
fra min første PC (efter hjemmecomputer) i 1992. I dag sidder jeg bare
med en lille bærbar der kan stå tændt uendeligt 24-7-365

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 05-04-11 23:46

On Wed, 06 Apr 2011 00:35:37 +0200, DADK wrote:

> 4 af dem er ikke fejl eller decideret uoverstigelige fejl, men ok. Men
> smag og behag.

Jeg skrev at de var skrøbelige.

> Tja, jeg har traditionelt sammensat min computer hos f.eks Zitech osv,
> fik store uhyrer der typisk begyndte at strejke efter et års tid, gerne
> pga noget med blæseren, der larmer ad helvede til.

Jeg har altid bygget mine computere af løsdele selv, uden problemer. Det er
da korrekt at strømforsyningen kan larme lidt rigeligt, men det kan undgås
ved at købe en dyrere strømforsyning/blæser. Evt. vandkøle maskinen.

> Sådan har jeg gjort
> fra min første PC (efter hjemmecomputer) i 1992. I dag sidder jeg bare
> med en lille bærbar der kan stå tændt uendeligt 24-7-365

Min er en AMD64 Athlon X2 4400+ med 4GB RAM. Den har kørt perfekt siden jeg
byggede den for et par år siden. Den kostede ca. 2.500kr dengang, men kan
bygges for omkring 1.000kr i dag.

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 00:00

S.A.Thomsen wrote:

> [...]
> da korrekt at strømforsyningen kan larme lidt rigeligt, men det kan undgås
> ved at købe en dyrere strømforsyning/blæser. Evt. vandkøle maskinen.

Tja, jeg har gjort det selv med gider ikke længere. Har aldrig været
teknisk mindet.

> Min er en AMD64 Athlon X2 4400+ med 4GB RAM. Den har kørt perfekt siden jeg
> byggede den for et par år siden. Den kostede ca. 2.500kr dengang, men kan
> bygges for omkring 1.000kr i dag.

På min står der "Feel the comfort"? Er det et mærke?

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:41

> [...]
> netkort brændt af (1) og spildt kaffe (1).
>
> Det eneste jeg har "brændt af" i min desktop, er en 5-6 år gammel HD.

Generelt ja, der findes dog en lang række modeller fra især IBM, der var
bygget som en Volvo, og kunne tåle en del flere tæsk end hvad man kunne
forvente fra en bærbar (det betalte man så også for).

Lenovo har i store træk ført dette videre, men langt fra ligeså konsekvent
som i IBM tiden er min vurdering.

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 09:52

N_B.DK wrote:
> [...]
> forvente fra en bærbar (det betalte man så også for).
>
> Lenovo har i store træk ført dette videre, men langt fra ligeså konsekvent

Så bliver det en Lenovo næste gang. Hvis du og Henning Kamp kan sige god
for dem kan det ikke gå helt galt.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 03:39

> Har indtryk af at teknikken i en bærbar er bedre skruet sammen, at
> desktopcomputere er for mekaniske, så at sige. Men det er sikkert
> bare mig.

Både og, generelt er det langt nemmere at få en stor blæser til at være
lydløs end en lille blæser (det skyldes simpel fysik), men en bærbar
udvikler oftest meget mindre varne end end stationær, og er derfor nemmere
at holde kold.

I en bærbar anvendes også heatpipes der gør at de store flader i en bærbar
kan anvendes som køleplader så behovet for en konstant aktiv blæser gøres
langt mindre.

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 09:51

N_B.DK wrote:
> [...]
> kan anvendes som køleplader så behovet for en konstant aktiv blæser gøres

OK, ved absolut intet om hardware. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke
genanvender den teknik til desktopcomputere. Altså egentlig bare smækker
en bærbar på højkant med slots til udvidelser i et større kabinet.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 21:07

> [...]
> genanvender den teknik til desktopcomputere. Altså egentlig bare
> smækker en bærbar på højkant med slots til udvidelser i et større

Fordi det ikke ændrer på problematikken, for at kunne anvende den store
flade så skal bundkort og kabinet være lavet til hinanden, og det gør at
folk ikke længere, selv ville kunne vælge kabinet efter deres behov.

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 21:28

N_B.DK wrote:
> [...]
> flade så skal bundkort og kabinet være lavet til hinanden, og det gør at
> folk ikke længere, selv ville kunne vælge kabinet efter deres behov.

Det kan ikke være eneste "fordi". Jeg ville da gerne købe en "bærbar" på
højkant med udvidelsesmuligheder i et desktopkabinet.

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 21:48

> Det kan ikke være eneste "fordi". Jeg ville da gerne købe en "bærbar"
> på højkant med udvidelsesmuligheder i et desktopkabinet.

Så køb en bærbar med mulighed for dockingstation (hvor der kan monteres
udvidelseskort), Dell har lavet nogle bla. det er nok det nærmeste du kommer
det du "søger".

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 06-04-11 22:27

N_B.DK wrote:
> [...]
> udvidelseskort), Dell har lavet nogle bla. det er nok det nærmeste du kommer

Når du ved så meget om det, her et spørgsmål :

Jeg har to gamle 500gb disk fra en udtagelig harddiskskuffe jeg gerne
vil have fat på fra min bærbare. Hvordan gør jeg det?

Fra : N_B.DK

Dato : 06-04-11 23:06

> Jeg har to gamle 500gb disk fra en udtagelig harddiskskuffe jeg gerne
> vil have fat på fra min bærbare. Hvordan gør jeg det?

Et USB kabinet hvis det skal være noget fast, ellers en USB to SATA/IDE
bridge med ekstern PSU.

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 07-04-11 00:35

N_B.DK wrote:
> "DADK" <dadk@webspeed.dk> wrote in message
>
> Et USB kabinet hvis det skal være noget fast, ellers en USB to SATA/IDE
> bridge med ekstern PSU.

Det var det jeg selv var nået frem til. Håbede du kunne pege på et
bestemt produkt du ved ville fungere. Men lige meget.

Fra : J. Nielsen

Dato : 07-04-11 05:41

On Thu, 07 Apr 2011 01:35:10 +0200, DADK <dadk@webspeed.dk> wrote:

>Det var det jeg selv var nået frem til. Håbede du kunne pege på et
>bestemt produkt du ved ville fungere. Men lige meget.

Jeg har brugt denne her et par gange. Virker upåklageligt:

http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-All-In-1-Hard-Disk-Link
--

-JN-

Fra : DADK

Dato : 08-04-11 20:12

J. Nielsen wrote:

> Jeg har brugt denne her et par gange. Virker upåklageligt:
>
> http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-All-In-1-Hard-Disk-Link

See now we are talking búsiness!! Det var dælen dulme et godt link. Den
snupper jeg.

Fra : N_B.DK

Dato : 07-04-11 06:05

> Det var det jeg selv var nået frem til. Håbede du kunne pege på et
> bestemt produkt du ved ville fungere. Men lige meget.

Uden at vide om det er SATA eller IDE?

Nej det er ikke muligt, og alle produkterne virker stort set lige godt, den
største forskel ligger mest i designet.

--
MVH. N_B_DK

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 07-04-11 07:11

On Thu, 7 Apr 2011 07:05:03 +0200, N_B.DK wrote:

> "DADK" <dadk@webspeed.dk> wrote in message
>
> Uden at vide om det er SATA eller IDE?
>
> Nej det er ikke muligt, og alle produkterne virker stort set lige godt, den
> største forskel ligger mest i designet.

Den her kan klare det hele og er desuden med hub og kortlæser.

http://www.nierle.com/s01.php?shopid=s01&sp=dk&cur=dkr&ag=1&pp=aa&bnr=8320&letterid=576

Fra : DADK

Dato : 08-04-11 20:16

S.A.Thomsen wrote:

> Den her kan klare det hele og er desuden med hub og kortlæser.
>
> http://www.nierle.com/s01.php?shopid=s01&sp=dk&cur=dkr&ag=1&pp=aa&bnr=8320&letterid=576

Tusind tak for det. Det var faktisk sådan noget jeg havde i tankerne,
altså fysisk. At jeg fik et aggregat hvor jeg bare kunne stikke
harddisken ind, men J. Nielsens' forslag virker til at være det bedste -
også fordi jeg kender Sandberg som en god producent.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 07-04-11 07:08

On Wed, 06 Apr 2011 23:26:37 +0200, DADK wrote:

> Når du ved så meget om det, her et spørgsmål :
>
> Jeg har to gamle 500gb disk fra en udtagelig harddiskskuffe jeg gerne
> vil have fat på fra min bærbare. Hvordan gør jeg det?

Køber sådan en her:

http://www.nierle.com/s01.php?shopid=s01&sp=dk&cur=dkr&ag=1&pp=aa&bnr=8320&letterid=576

Fra : DADK

Dato : 08-04-11 20:17

S.A.Thomsen wrote:

> Køber sådan en her:
>
> http://www.nierle.com/s01.php?shopid=s01&sp=dk&cur=dkr&ag=1&pp=aa&bnr=8320&letterid=576

Jeg lover det er andetvalget efter sandberg

Fra : Lyrik

Dato : 04-04-11 13:41

On 4 Apr., 21:27, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> Lyrik <jenserikb...@gmail.com> skrev i meddelelsen
> 998a7b03-2798-4bc5-acc6-9b3eba38d...@v31g2000vbs.googlegroups.com:

> Ja, selvfølgelig jubler du, når de frie markedsmekanismer sættes ud af
> kraft. Ren DDR-kommunisme.
>
> INGEN er tvunget til at købe en PC med en Windows inkluderet.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ingen er tvunget, men de allerfleste gode tilbud, som for eksempel
"Aldis" inkluderer en Windows, hvad enten folk vil have den eller
ikke. Det vil de fleste idet Windowsandelen er cirka 85% Linuxndelen
er mindre end 1%. Så det frie valg belaster ikke Microsoft
nævneværdig.
Din liberalisme bør da inkludere frie valg. det er da snarere en
påtvunget Windows som må betragtes som DDR-kommunisme?

MvH
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 04-04-11 13:44

On 4 Apr., 21:23, "@" <Sna...@snabel.net> wrote:

> Windows 7 koster da AFAIK ca. 1300 kr.
>
> hvorfor fratrækkes så kun 850,-  ??
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Drengen havde forlangt et højere beløb, nogenlunde som det du antyder.
Men retten afgjorde at det beløb der skulle trækkes, var det beløb som
forhandleren gav for den. Det var 850,-kroner. Det var iøvrigt Windows
Vista det drejede sig om. Sådan en sag kan køre længe.

MvH
Jens

MvHJens

Fra : J. Nielsen

Dato : 04-04-11 21:17

wrote:

> [...]
>fik fratrukket 850,-Kroner!
>Han er svært tilfreds! det bør du også være!

Besynderligt... Retssagen Poul-Henning Kamp mod Lenovo førte nemlig til
det modsatte resultat:

http://www.version2.dk/artikel/16576-live-foelg-retssagen-mellem-poul-henning-kamp-og-lenovo-her

Fra dommen:

Rent aftaleretligt er der ikke meget at rafle om: Havde det været en
forbruger - og det er det på ingen måde - så ville jeg ikke udelukke, at
man kunne have kommet igennem med, at det er så uklart formuleret, at
han kunne få refusion. Når man skriver noget i en softwarelicens, så
gælder det nok softwaren.

Men problemet er, at sagsøger er for klog. Den beskyttelse, vi giver
almindelige forbrugere, gælder ikke her. Man har ikke i god tro indgået
en aftale om, at man kunne få pengene retur i det forløb, der har været.
*************************************************************************************

Jeg har svært ved at se, at PHK skulle være i mere "ond tro" end den
unge mand, der har fået medhold ved forbrugerklagenævnet. Men man må
altså konstatere, at mens dumhed stadigvæk ikke er strafbart, så gælder
det modsatte åbenbart for intelligens.

www.klid.dk/arrangementer/Windows_Tilbagebetaling_af_850_kr.pdf

--

-JN-

Fra : Bo Warming

Dato : 05-04-11 11:49

>www.klid.dk/arrangementer/Windows_Tilbagebetaling_af_850_kr.pdf

Udover retssager og forbruger insanser så kører sær kamp mod netsalg
ved at det i TV-aviser sortsværtes og det antydes, at de fleste bliver
snydr

JEg troede at så negativ reklame var ulovlig -- men TV2 har enorm magt
og får nok penge under bordet for at tilsværte the establishsments
konkurrenter

Fra : Bo Warming

Dato : 04-04-11 21:59

> [...]

>fik fratrukket 850,-Kroner!
>Han er svært tilfreds! det bør du også være!

Pakkeløsninger er pakkeløsninger, troede jeg.
Kan man købe en rød Toyota Lexus, hvis det er eneste farve
forhandleren har modellen i, også forlange råt metal og ikke rød
maling med i købet?

Forbrugermyndigheder har for lidt respekt for aftaleret og ejendomsret
og at firmaer skal kunne få overskud

Fra : Lyrik

Dato : 05-04-11 00:50

On 4 Apr., 23:04, Bo Warming <b...@bwng.dk> wrote:

> Tvunget er man kun n r pistol for tindingen eller armen vredet om
>
> K ber jeg i den Bl Avis og komputeren har Windows,  er jegUDEN ANDET
> VALG og de tre ord kan synonymiseres tll N DT TIL eller TVUNGET TIL
>
> Der er andre handeler end rubrikannoncernes hvor man m tage the full
> monty eller intet og ingen tvinger til nogen af delene
>
> Er du tvunget til at tr kke vejret? - af din krop?  af Gud?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Når alt brok og modsatte konklusioner er hørt og fordøjet, så faldt
dommen altså ud til fordel for forbrugerens frie valg af styresystem.
Man kan konkludere at fordi man sælger en hardware-PC så må man ikke
snige et styresystem med som tvang. Det ville jo være det samme som at
anerkende et monopol.

Altså for at gøre det helt klart selv for Rasmus-modsat-Bo-warming-
Dommen er faldet Bo! Du tabte!

Jens

Fra : Bo Warming

Dato : 05-04-11 12:54

On Mon, 4 Apr 2011 23:49:57 -0700 (PDT), Lyrik
> [...]

>anerkende et monopol.
>
>Altså for at gøre det helt klart selv for Rasmus-modsat-Bo-warming-

Forklar hvordan andre end taberen i retssagen sku ha aktier i den
tabende sag

Jeg har ikke tabt for jeg har ikke helhjertet engageret mig i og
kender ikke hele den komplicerede sag
Forenkl ikke

Var det Gud der var dommer - eller en der begik justitsmord?
Hav ikke for meget autoritetstro til danske domstole

Ingen af os har læst hvad stod med småt

Fra : Lyrik

Dato : 05-04-11 02:30

On 5 Apr., 09:23, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Det næste bliver vel, at jeg kan forlange penge retur, hvis jeg køber en pc
> med et NVIDIA-grafikkort, og jeg foretrækker ATI.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ATI er overtaget af AMD (Cpu-producent) og sælges under det nye navn.

Der har været EU-domme over styresystemet Windows monopolagtige
dominans. Microsoft er idømt milliardbøder som de har betalt. Bl.a. må
de nu give alternativer på browserområdet, idet det ikke længere er
tilladt at forudinstallere Internet Explorer. Ved nyinstallation får
du et valg i form af en vifte af browsere du kan gøre til standard.
Man har konkluderet at hvis de fik lov at monopolisere browseren
sammen med systemet, så ville deres dominans blive knusende. Med
browseren dominerer man oplysningerne og nethandlen.

Grafikkort er en integreret del af maskinen. Styresystemet bør ikke
være det, i hvert fald når maskinen har muligheder for at køre med
andre systemer.

Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-04-11 09:36

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> skrev i meddelelsen
cab1898e-4381-4a61-b01d-c9138a4e1bc6@w21g2000yqm.googlegroups.com:

> Grafikkort er en integreret del af maskinen. Styresystemet bør ikke
> være det, i hvert fald når maskinen har muligheder for at køre med
> andre systemer.

Om du synes, at styresystemet ikke bør være en integreret del af maskinen,
har ikke noget med sagen at gøre. Jeg kan skifte et grafikkort på under to
minutter. Det tager noget længere tid at skifte et operativsystem/en hd. Men
det har heller ikke noget med sagen at gøre.

Hvis producent x ønsker at levere netop deres maskiner med et bundlet OS, er
de selvfølgelig i deres fulde ret til at gøre dét, ligesom forbruger y er i
sin fulde ret til ikke at købe maskiner fra producent x. Det skal
statsmagten ikke blande sig i. Vi lever ikke i DDR, selvom samfundet
efterhånden ligner "arbejder- og bondestaten" mere og mere.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 05-04-11 11:47

On Tue, 5 Apr 2011 10:36:14 +0200, "Jens Bruun"
> [...]

>cab1898e-4381-4a61-b01d-c9138a4e1bc6@w21g2000yqm.googlegroups.com:

>Om du synes, at styresystemet ikke bør være en integreret del af maskinen,

Det dommen - og andre EU-domme - viser er at man søger at hindre at en
storspiller på softwaremarkedet misbruger sin magt -

Fra : N_B.DK

Dato : 05-04-11 11:13

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> wrote in message
> Grafikkort er en integreret del af maskinen.

Ja på nogle maskiner, men langt fra alle har onboard GFX kort.

> Styresystemet bør ikke
> være det, i hvert fald når maskinen har muligheder for at køre med
> andre systemer.

Så installer dog hvad du vil, sværere er det ikke vel Enstein.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-04-11 00:15

Jens Bruun wrote:

> [...]
> x. Det skal statsmagten ikke blande sig i. Vi lever ikke i DDR, selvom
> samfundet efterhånden ligner "arbejder- og bondestaten" mere og mere.

Hvis du gad undersøge sagen, ville du finde ud af at Microsoft
præsenterer køberen for en software licens, som skal accepteres for at
tage PC'en med Windows i brug. Køberen informeres ikke om indholdet af
denne licens i forbindelse med købet. I Windows Vista licensen skriver
Microsoft desuden at hvis man ikke kan acceptere licensen, kan man få en
refusion for Windows licensen hos producenten af computeren.

På det grundlag har Forbrugerklagenævnet besluttet at forbrugeren skal
have Windows Vista licensen refunderet. Simpelthen ved at fortolke den
aftale som parterne har indgået! Begrundelsen er anført nedenfor (copy-
paste fra afgørelsen). Bemærk henvisningen til aftaleloven. Der er ikke
noget DDR her.

===========
Nævnet har lagt til grund for afgørelsen, at der er opstået tvivl om for-
tolkningen af licensbetingelserne i forhold til refusion af købesummen.
Forbrugeren ønsker refusion for programmet Windows Vista og ønsker at
beholde computeren, mens Medion Nordic A/S har tilbudt at gennemføre
refusionen programmet ved ophæve hele købet.

Det følger af aftaleloven, at hvis der opstår tvivl om forståelsen af en
aftale, og det pågældende aftalevilkår ikke har været genstand for
individuel forhandling, så fortolkes vilkåret på den måde, som er mest
gunstig for forbrugeren (aftalelovens § 38 b, stk. 1).
=============

I Windows 7 er ordlyden af licensen ændret, og det vil muligvis føre til
en anden afgørelse (det må tiden vise). Men der er ingen tvivl om at
køberen kan returnere computeren og få den fulde købspris retur, hvis
Windows licensen ikke kan accepteres. Det vil selvsagt påføre butikken et
tab hver gang en køber gør dette, men det er prisen for den tvungne
bundling af PC og Windows..

--
Jesper Lund

Fra : Lyrik

Dato : 05-04-11 18:25

On 6 Apr., 01:14, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> Windows licensen ikke kan accepteres. Det vil selvsagt påføre butikken et
> tab hver gang en køber gør dette, men det er prisen for den tvungne
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
I bund og grund burde man slet ikke tage "licensen" for gode varer,
men betragte det som et køb til ejendom. Dette idet der ikke ved købet
udfærdiges lejekontrakt, hvorfor der ikke bagefter kan gøres
lejebetingelser gældende.
Det er ikkke firmaerne som skal skrive loven. Det er Danmark der
skriver de love som firmaerne bør følge.
Danmark mangler at skrive en lov om styresystemer.

jens

Fra : Ivannof

Dato : 06-04-11 01:34

On 5 Apr., 10:29, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Grafikkort er en integreret del af maskinen. Styresystemet bør ikke
> være det, i hvert fald når maskinen har muligheder for at køre med

For nu at gøre en lang tråd endnu længere: Grafikkortet er meget tit
et indstikskort, som man umiddelbart kan udskifte og opgradere. Noget
nemmere faktisk end at installere et nyt styresystem.

Hilsen Ivan

Fra : Ivannof

Dato : 06-04-11 01:46

On 6 Apr., 02:25, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:

> [...]
> skriver de love som firmaerne bør følge.
> Danmark mangler at skrive en lov om styresystemer.

Det har du ret i. Det er noget rod.

Og så er det yderligere noget rod at man før man skal gennemlæse en
"licenskontrakt" før man kan tage programmet i brug. En kontraktlig
aftale, som udelukkende er designet til at få dig til at falde i søvn
mens du læser 20 siders ulæselig sagførersnak. Jeg kender ikke nogen,
der er nået til ende og har læst og forstået og indset hvad de har
"godkendt" før de tog programmet i brug. Man kan i licensaftalen
skrive hvad som helst trekvart nede, for ikke én eneste læser det. Kan
det være lovligt??

Gad vide om det holder i retten at man kan lave så snørklet og
ulæselig en aftale og hænge folk op på hvad der står?

Hilsen Ivan