placering af svinger
Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 10-08-01 07:51

Jeg er ved at købe et ekkolod til min 18 fods sejlbåd.
Jeg er i tvivl om hvor jeg skal placere svingeren/transduceren.
Er det bedste hækmontering eller bør jeg satse på en indenbors montering af
hæk-svingeren med epoxy?
Hvis den skal placeres indenbors, hvor er så bedst, foran kølen eller
bagved?
Hvis den skal hækmonteres, hvordan fører jeg så kablet ind i båden?

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-08-01 08:38

Hej Erik
Jeg har prøvet både hækmontering og indvendig montering. Jeg foretrækker
indvendig. Udvendig bliver transduceren begroet og tang sætter sig fast. Jeg
har nu monteret den ½ meter foran kølen og det virker fremragende. Desuden
er det hvad der er forude og ikke bagude der har min interesse.
Hilsen
Steffen

http://sskov.homepage.dk
Lidt om en Ohlson 22, det at sejle og forlise
samt lidt om FADSEPS

Fra : Een Paalaaget

Dato : 10-08-01 16:11

Indvendig..? Vil det sige at man ikke behøver at bore hul i bunden?
Jeg er totalt uvidende om dette, så tilgiv hvis det er et dumt spørgsmål

mvh
Jan
Bådejer i snart 2 uger.

Fra : jk

Dato : 10-08-01 17:37

"Een Paalaaget" <rambo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jan
> Bådejer i snart 2 uger.
>

> Ved Udv. montering kan transduceren sættes lige præcist ved 0m (nul
punktet)....således at du får en præcis aflæsning på dit display..!
(kan umiddelbart sættes mere præcist, når man kender fribord'et, på sit skiv

Selv har jeg monteret transduceren Indv. Ca. en mtr. foran kølen (den
ligger i en klat scilikone, ikke så kønt men funktionelt).....
nu er der bare det at den ligger Ca. 20 Cm. Under "vand spejlet"
/havoverfladen ...
Så skal jeg bare vide at Displayet afviger med +20 cm ! !

én ide ?

Hilsen
Jesper K

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 13-08-01 07:38

Det jeg har fået at vide hidtil er at silicone ikke er så godt at placere
den i. Dels leder materialet ikke så godt bølgerne, men vigtigst skulle være
at det skulle vre svært at fjerne alle luftbobler i siliconen.
Epoxy eller polyester har jeg fået at vide er bedst.

En ulempe ved indvendig faststøbning er jo at bordet fanger, hvis man vil
flytte den, have en anden eller have loddet med til en ny båd.

mvh

Grøn guide Erik Breum Petersen
Trente Mølle. Natur-, Miljø-, og Lokal Agenda 21 Center
Trentevej 7
Ny Stenderup
5672 Broby

6268 1979

http://hjem.get2net.dk/trente

jk <jesperk@post4.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b740de6$0$298$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Hans Olsen

Dato : 13-08-01 09:08

Hej
I de go´gamle dage glassede jeg et rør fast der hvor transduceren skulle
være, kylede
transduceren i og fyldte op med olie, det har altid virket uden problemer,
og den kunne
flyttes eller tages med senere uden problemer.
MVH
hans Olsen