Niels Bohr om atomkraft
Fra : Ukendt

Dato : 17-03-11 08:58

Hvis man ikke bliver skræmt af kvantefysik, så har man ikke forstået den -
Niels Bohr.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-03-11 11:39

>Hvis man ikke bliver skræmt af kvantefysik, så har man ikke forstået den -
>Niels Bohr.

Jeg var skræmt ved hveps som barn.
Hyppighed af sammenstød og stik aftager med kvadratet på afstanden
til hvepseboet

Risiko for kræft aftager med kvadratet på afstanden til Fugoshima1

Hold afstand og kun fjolser som Bohr har noget at være skræmt ved

Værre er det med muslimerne hvor danske landsfadere er uden
bondefornuft eller Gadafi-fornuft hertillans

Hvordan holder jeg afstand til muslimer når boligen jeg ejer er på
Nørrebro.?
Her behøver man ikke være Bohr for at tænke
Kun en tåbe frygter ikke Islam

Jeg har bekæmpet et hvepsebo i min have og ti humlebiboer - de stak
når bekæmpet nær boet.

Men selv med rockerhjælp er det svært at holde muslimtal nede - ja
umuligt. Øv
Rotter har jeg fået bekæmpet med gift, og kommunen betalte, og det
virkede perfekt, men....

Allerede før Bohr, fra og med Marie Curie , frygtede alle visse
isotoper nær kroppen og længe

Japanerne frygter ikke, de handler og køler. Vedr muslimer viser de
rettitig omhu og undlader at lukke ind i deres paradis

Tror i en eneste str¨åleudsat elværksarbejder får srålesyge i
Fugoshima? Næppe.
Det er jo ingeniørstyret iintelligentsia og ikke russere.
Kommer der eet kontant leukæmi-case ?
Det gjorde der ikke i Tjernobyl

Ti oldinge der overlevede tshuamien i Sendai samledes på et koldt
herberg og de havde alle mistet deres unge familie, som skylledes
langt væk

Et par af dem valgte klogt at dø psykosomatisk første nat og straks
ævler Svenning Dalgaard (og Lyrik) at japanerne lader deres svage dø
af kulde Tsk tsk
Harikiri kultur evner aktiv dødshjælp uden skærende redskab

"En vis mand forstår at dø i rette tid" skrev Montaigne og Nietzsche
og van Gogh - og sidstævnte og Mozart er ikke eneste kunstnere der
valgte død når udbrændt

Rosinni var udbrændt efter sin Wilhelm Tell ouverture som er genial og
svær at overgå
Han tog sig en slapper fra komponistgerningen og vendte tilbage til
den efter et par årtier

Hølderlin som Nietzsche forgudede lod sig pleje af en flink familie
da han havde skrevet sine hovedværker og vendte tilbage til den
romantiske digterkunst med lange mellemrum i sine sidste årtier - og
for at få solgt særlig mange af bøgerne kaldte forlaget ham "sindsyg"
tsk tsk

Sku japanske læger ha givet kunstig koma ? Det er de for kloge til i
det land

Fra : Patruljen

Dato : 17-03-11 05:12

On 17 Mar., 08:57, "Thomas M" <not_here> wrote:
> Hvis man ikke bliver skr mt af kvantefysik, s har man ikke forst et den -
> Niels Bohr.

Jo - det har så ingenting med A-kraft at gøre. Men alt med
implikationerne af kvantefysik -
Vores paradigme brød sammen og der er endnu ikke fundet et nyt.

Fra : Vidal

Dato : 17-03-11 13:03

Den 17-03-2011 08:57, Thomas M skrev:
> Hvis man ikke bliver skræmt af kvantefysik, så har man ikke forstået den - Niels
> Bohr.

Det var ikke atomkraft, han var skræmt af, men kvantefysikkens
logiske konsekvenser - tab af determinisme, altså manglen på
årsagssammenhænge på et dybere niveau.

http://www.leksikon.org/art.php?n=4772

Siden dens oprindelige formulering har kvantemekanikkens mange ikke-intuitive
konsekvenser fremkaldt en stærk filosofisk debat. Det var især Niels Bohr der
stod bag Københavnerskolens fortolkning, der blev til den almindelige
fortolkning af kvantemekanikken. Ifølge denne skole kan kvantemekanikkens
sandsynlighedsresultater ikke reduceres til at afspejle vor begrænsede viden om
verden.

Selv om Albert Einstein var en af teoriens fædre brød han sig ikke om dette tab
af determinisme. Han mente derfor, at kvantemekanikken måtte være ufuldstændig,
og formulerede en lang række kritikker af teorien, hvoraf det vigtigste var EPR
paradokset. Holdningerne spænder vidt som nedenstående citater afslører:

Jeg bryder mig ikke om det, og er ked af jeg nogen sinde har haft noget med
det at gøre
Erwin Schrödinger om kvantemekanikken

De som ikke chokeres, når de første gang støder på kvantemekanikken, kan
umuligt have forstået den
Niels Bohr

Gud spiller ikke terninger med universet
Albert Einstein til Niels Bohr

Hold op med at give Gud ordrer
Niels Bohr til Albert Einstein

Jeg mener man roligt kan sige, at ingen forstår kvantemekanikken
Richard Feynman

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-11 14:51

"Vidal"
> Jeg mener man roligt kan sige, at ingen forstår kvantemekanikken
> Richard Feynman

Og han var dog den der kom længst i at afkode kvantemekanikken?
Og havde Niels Bohr som sit forbilled.

Mvh Eyvind

Fra : Bo Warming

Dato : 17-03-11 18:34

> [...]
>sandsynlighedsresultater ikke reduceres til at afspejle vor begrænsede viden om

Kvantemekanikken er selvstændigt og egenhændigt skabt af Max Planck
der med en fotocelle viste at energi frigøres og optages af atomer ved
lys-udsendelse og lys-optagelse i diskontinuerte pakker

Det gav smuk orden i sagerne, men har ikke bidraget til praktiske
fremskridt, heller ikke efter modellen udstraktes til kerneprocesser

Bohrs og Einsteins smalltalk besvaredes ærbødigt af den kloge Planck
der således viste som tysk fysiks grand ol man at antisemitisme var
han og Berlin-universitetet højt hævet over og det var et tiltrængt
signal som måske reddede Meitner så hun ku besøge Sverige, hvor hun
dog vise sig værdiløs når uden sin mentor Otto Hahn,
abombefissionsprocessens empiriker nr 1

Planck løj aldrig at kvanteopdagelsen havde rykket praktisk, ligesom
Einstein aldrig tog del i løgnen om at relativity havde bidraget en
tøddel til Hahns fortjenester som abombens og reaktorernes hovedmand.
Valg af Uran til megaenergiskabende fissionsproces var Hahns
altfgørende indfald og eksperiment

Hahn havde øjnene stift rettet mod fysik-målvidenskabs fremtid og
latterliggjorde sig ikke med vås om Gud og ternninger, angst og
holdninger eller erkendelses pjat der gør grundvidenskab til l'art
pour l'art. Da kernefysikken havde løbet linen ud og kun ku
erkendelsespjat i de næste årtier, blev den antinazistiske Hahn
forhadt og et grundstof opkaldt efter ham blev omdøbt Tsk tsk

Fra : TL

Dato : 18-03-11 08:33

On Thu, 17 Mar 2011 08:57:56 +0100, in dk.politik "Thomas M"
<not_here> wrote:

>Hvis man ikke bliver skræmt af kvantefysik, så har man ikke forstået den -
>Niels Bohr.

Din emnelinje vildleder, citatet handlede om kvantefysik. Ikke om
a-kraft.

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-11 20:08

"TL" skrev i meddelelsen news:kk26o6lvp02eq7unuj9vuc9veo6t5ore12@4ax.com...

>Din emnelinje vildleder, citatet handlede om kvantefysik. Ikke om
>a-kraft.

http://da.wikipedia.org/wiki/Kvantemekanik

"Kvantemekanik (eller kvantefysik) er en gren af fysikken som beskæftiger
sig med stofs egenskaber på atomart niveau og mindre (subatomar) (meget
lille skala). Ud over sin anvendelse inden for fysik og kemi har
kvantemekanikken også haft stor betydning for filosofiske emner."

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-03-11 14:09

Thomas M <not_here> skrev i meddelelsen
4d865093$0$36571$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> [...]
> (subatomar) (meget lille skala). Ud over sin anvendelse inden for
> fysik og kemi har kvantemekanikken også haft stor betydning for

Du kan bare ikke lade være med at udstille, hvor indskrænket og
uintelligent, du er - hva'? Ingen ydmygelser er for stor til dig. Du skal
være helt og aldeles til grin, før du helmer. Er der nogle seksuelle
bagtanker?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-03-11 19:02

Thomas M <not_here> skrev i meddelelsen
4d81bf05$0$36582$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hvis man ikke bliver skræmt af kvantefysik, så har man ikke forstået
> den - Niels Bohr.

Men "Thomas M" - hvad har Niels Bohr sagt om atomkraft?

Eller kommer der en "jeg har dummet mig" ligesom sidst, du dummede dig
offentligt?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.