| Hver person sin  behovspyramide - Lykkemaximering via Frihed
 
 Målsætning med politik, jura og moral er "størst mulig lykke for flest
 mulig"
 I skolebøger søges en persons "lykke" ofte anskueliggjort som
 behovstilfredsstillelse, idet man rangordner nogle vigtigste behov som
 basale:1,  mad, vand, ilt, beskyttelse og sex  dernæst
 2. tryghed for dette velbefindendes  bevarelse og dernæst
 3. social status og dernæst
 4.præstationsbehov og i toppen af pyramiden den højeste luksus, =
 5.selvrealisation.(Maslows behovspyramide)
 Nietzsche forenkler det til, at vor vejviser til lykke er "viljen til
 magt", og lægger vægt  på frihed til selvbestemmelse - og  anerkender
 at nogle ønsker den tryghed, der kan ligge i underkastelse .
 Mange frugtbare kvinder er  til yngelpleje, ikke alle mænd er
 skørtejægere - vi bør selv have frihed til at vælge, hvor vigtig
 behovet er for os. Selvbestemmelse er nødvendig for at gøre et samfund
 lykkeligt
 Glistrup ville dog aldrig kalde sit parti "Frihedspartiet", men
 hellere Trivlselspartiet for nogle trives bedst med masochisme ,
 smerte og ufrihed . Lad folk afgøre selv ,  Lad pengene forblive
 ubeskattede, så ikke smagsdommernes formynderi skader trivslen
 Et af civilisationens største mareridt, holocaust, var resultat af
 demokrati, der ikke prioriterede mindretalsbeskyttelse - som var et
 antijødisk flertalsdiktatur.
 Måske vi også bør begrænse magten hos de formyndere, der gør sig til
 dommer over, om alle uden indtægt skal have socialhjælp? Måske det i
 dag er sundt med en vis grad af  selvvalgt sult, med minimalstatens
 madbilletter som sikkerhedsnet?
 Glemmer man de første fem bogstaver i navnet "Hundekiks" vil fagfolk
 let ku nå til enighed om at sådan fiberrig, afmagrende mad  som eneste
 mad kunne forøge folkesundheden. De, der supplerer madbiletterne ved
 at gå ærinder for en privat arbejdsgiver el. lign. kan så supplere med
 frugt og grønt, slik el. lign. Vitamintilskud vil ikke fordyre denne
 billige socialhjælp med mange øre pr måned Temperaturbeskyttelse pr
 selvvalgte  huse og selvvalgt  genbrugstøj vil koste få kr pr person
 pr måned, hvis provinsens faldefærdige huse tilbydes og ikke bekostes
 nedrevet. Mange vil trives ved at sætte i stand og vil pga
 arbejdsløshed  ku leve med lang transportvej til de bycentrer, hvor de
 gerne færdes.
 Udbud og efterspørgesel er fin regulator af hvad vælges og selve det ,
 at folk vælger selv, rummer enorm trivsel og selvrealisation.
 En modstander af at lade fattige leve ultrasparsommeligt således,  er
 erhvervslivet som ønsker et betalingsdygtigt marked og derfor en vis
 luksus hos alle. Da der er et personlighedsudviklende aspekt i det her
 foreslåede, bør vi ignorere velmenende kapitalisters indvendinger.
 
 En fejl ved behovspyramide er, at den antyder, at alle har samme
 tendens til prioritering af behovene. Men vi er vidt forskellige
 Vor lyst til status, altså rang er for nogle om at skaffe sig en
 avlspartner, og for andre er den indre fantasidomstol nok så vigtig
 Er man moral-relativist fordømmer man ikke slaveri som jo altid har
 eksisteret og lønslaveri er ikke så afgørende forskellig, udover at
 børn ikke bør fødes ind i juridisk afhængighed.
 
 For nogle kvinder er en sikker vej til maximal trivsel at blive mor så
 tidligt som muligt, så det kan gentages, hvis det lever op til
 forventningerne
 
 For nogle mænd er det lykken at blive skørtejæger, narkoman eller
 andet - folk ved bedst selv hvad er deres lifescript
 
 For nogle er der rigdom magt og ære i at ynke de svage og få ry for
 Jesusagtighed og gode gerninger - lad dem gå ind i privatiseret
 menneskerettighedsklub
 
 Medlidenhed er blevet stor "godheds-industri blandt offentlig ansatte
 og bagsiden ved ynk og empati (indlevelses-evne )  opfylder
 idealistisk hobby for mange
 
 At sætte i taknemlighedsgæld gir tryghed
 Redskabet  er ofte  ynk
 
 Indianere vandt  "krige" ved at sætte nabostammen i taknemlighedsgæld
 , "potlak-kultur"
 Medlidenhed har vokset sig stor og skadelig ved man ynker for at kunne
 se ned på offeret som svagt  og sætte i taknemlighedsgæld dvs øge
 mindreværdsfølelse hos den svage
 
 Status-kamp er afgørende
 Har man skabt afhængighed af gaver hos den svage, giver det tryghed om
 varig højstatus hos gavegiveren  : ""pusheren ejer narkomanen"
 Derfor ynkede vi først egen underklasse og nu importerede muslimer
 
 Misundelse piner som lavstatus
 Jo mer du ynker, jo mindre pinsel
 
 
 Når man misunder en fri person  hans kreativitet og mod, så giver man
 sig selv lav status i forhold til ham - og det gør ondt.
 En effektiv forebyggelse af den pine er at ynke ham og hjælpe før det
 behøves  og derved sætte sig over ham , i omgivelsernes opfattelse
 eller overfor ens egen indre domstol
 Derfor er ynk/empati  et værn mod misundelse og en form for
 skattebetalt aggression
 
 Erstat misundelse og utryghed med arbejde
 
 Misundelse er en nagfølelse - noget man fortrænger og som i
 underbevidstheden gærer skadeligt og uforudsigeligt(resentiment)
 Andre nagfølelser er forurettethed, hævnlyst, rethaveriskhed,
 bitterhed og jalusi.
 Et klogt samfund som de konfuzianske, kanaliserer al denne energi ind
 i arbejde der skaber arbejde, aktivitet og resultater, kvalitet og
 lavpris , eksport dvs gavn for verden
 
 _Lys over land  - nej til samvittighedsnagets selvhad_
 Engang fandt man det klogt, at mor belastede spædbarn med et utal af
 forbud ofte usaglige fx mod ikke-stuerenhed, og afhængig af mors
 humør, straffedes, når barnet irriterede den irrationelle mor
 Af det sværtgennemskuelige samvittighedsnag-helvede  opstod infamt
 selvhad, som vi hver især famler imod med feberredninger
 Det er værd at stræbe efter, at når barnet bliver rationelt tænkende,
 så får det forklaringer på, hvorfor dette og hint er asocialt og
 skadeligt, og udaf dette bliver det bevidst om, hvordan man er social
 og undgår at  få uvenner. At vold og løgn er dumt, men ord der sårer,
 bør tolereres som potentiel vej til visdom
 Forældre bør ved deres eksempel  gøre det forståeligt, at
 specialister, der går i hak, får gode venskaber, men hvis man blot
 snobber for de fine, risikerer man kedsommelige pseudovenskaber
 Nagfølelse, som ikke forstås, er en kortsigtet og dum vej til
 socialisering af barnet
 Irrationelle overdrivelser og tabuer om ikke-stuerenhed vedr pis og
 lort er en start på farisæisk foragt "Tak Gud at jeg ikke er som
 synderen/svinemiklen"
 Barmet bør ikke irritere unødigt med ord eller lugt, men det bør
 forstå at vold og løgn er langt værre end skældsord
 Urinal/fækal-territorialafmærkning kan slet ikke  smittesprede, når
 ikke lort via drikkevand kommer fra smittebærers lort til en  rask
 persons mund, bør tages afslappet.
 At én bakterie er nok til sygdom, bør ikke misforstås som, at al
 bakterie på afveje er farlig
 Når barnet er angst for mors vrede øjenkast , som er kritiske mod
 lugt, så bliver det tilsvarende angst for snak, som kan misforstås som
 truende og bryder tabuer og gir fordømmelse
 
 Et hjem, der bryder tabuer, er et godt hjem, selvom mønsterbrydere
 risikerer fordømmelse og ikke altid kan ryste sårende ord af sig.
 
 I stedet for den rodede og ulykkesskabende samvittighed, bør vi pø om
 pø indføre afvejning af fordele og ulemper og bevidstgørelse om
 samfundsmålet "Størst mulig lykke for flest".
 
 
 |