MS Windows
briani 27239
NAS drev ikke synlig via netværk
Fra : Mogens

Dato : 14-03-11 13:28

Har en QNAP NAS som sidder på ip adressen 10.0.0.29. Hvorfor er det lige
at den ikke kan tilgås via netværk? Det kan eks. en XP-computer på samme
netværk.

Hvis jeg skriver \\10.0.0.29\ i W7 run/søg så kommer enheden frem, og
vælger jeg den så åbner stifinder op med access til drevet. Men bruger
jeg den almindelige stifinder, altså ikke åbnet via linket, så er den
der ikke. Den figurerer under "andre enheder" men ikke under "Computer".
Og så kan man jo altså ikke rigtig bruge det til ret meget.

Fra : Kurd

Dato : 14-03-11 13:53

"Mogens" <myname@mysite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke. Den figurerer under "andre enheder" men ikke under "Computer". Og så
> kan man jo altså ikke rigtig bruge det til ret meget.

Kan du forklare forskellen på "stifinder" og "den almindelige stifinder".

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-03-11 13:59

Mogens <myname@mysite.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> der ikke. Den figurerer under "andre enheder" men ikke under "Computer".
> Og så kan man jo altså ikke rigtig bruge det til ret meget.

Jeg forstår ikke din beskrivelse tydeligt, men hvis det skal give nogen
lunde mening:

Det virker med adressen \\10.0.0.29\, men det virker ikke hvis du anvender
netværkssteder->Arbejdsgruppen->NAS boksen->m.v.

Kan det skyldes at NAS boksen ikke ved hvad netværksnavnet for din
arbejdsgruppe er? (indstillingerne i NAS boksen)

--
Bjarke Andersen

Fra : cykelsmeden

Dato : 14-03-11 14:27

Den 14-03-2011 13:27, Mogens skrev:
> [...]
> vælger jeg den så åbner stifinder op med access til drevet. Men bruger
> jeg den almindelige stifinder, altså ikke åbnet via linket, så er den

NASens biosnavn er ikke kendt på netværket, hvilket kan skyldes flere
årsager:

Konfiguration af NAS(SaMBa) (samba.conf: LMannounce?)
Biosnavn (NASserveren) indeholder internationale karakterer
Arbejdsgruppe forskellige i NAS og PC
Har ikke været aktiv nok (windowsmaskiner kan bruge op til 12½min)

//finn

Fra : Kurd

Dato : 14-03-11 14:36

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Arbejdsgruppe forskellige i NAS og PC
> Har ikke været aktiv nok (windowsmaskiner kan bruge op til 12½min)

Må arbejdsgruppenavne ikke være forskellige i NAS og pc?

Fra : cykelsmeden

Dato : 14-03-11 15:54

Den 14-03-2011 14:36, Kurd skrev:
> Må arbejdsgruppenavne ikke være forskellige i NAS og pc?
ikke mere efter W7
- hvis man bruger netbiosnavne. det er ok med IPadresser

//finn

Fra : Kurd

Dato : 14-03-11 16:20

> ikke mere efter W7
> - hvis man bruger netbiosnavne. det er ok med IPadresser
>
> //finn

Kan du forklare, hvad "ikke mere efter W7" betyder?
Gerne er korrekt forklaring og ikke gætterier.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-03-11 18:52

Nu var det ikke mig der skrev det men Netbios er ikke støttet fom.
Vista:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb870903(v=VS.85).aspx
Med lidt søgning kan du sikkert finde mere om det hos Microsoft.

Bemærk at det er API'et der er tale om. Af hensyn til bagud
kompatibilitet virker name resolution for netbios navne, men det er
muligt at det kræves at computerne er i samme arbejdsgruppe. Jeg kunne
ikke finde noget mere specifikt om det sådan umiddelbart.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Mogens

Dato : 14-03-11 15:34

Mogens wrote:
> [...]
> der ikke. Den figurerer under "andre enheder" men ikke under "Computer".
> Og så kan man jo altså ikke rigtig bruge det til ret meget.

Jeg beklager hvis jeg ikke har været præcis nok. Vælger jeg Windows
Stifinder via ikonet ved siden af start knappen, så fremgår min
NAS-enhed med navnet NAS8C8E54 under netværk "Andre enheder". Klikker
jeg på denne vises enhedens website
Under "Computer" er den ikke vist, så jeg kan ikke tilgå drevets foldere
denne vej.
Hvis jeg åbner stifinder via Start "Søg i all programmer og filer" med
søgeteksten "\\10.0.0.29\" så resulterer søgningen i en computerskærm
som jeg ved at klikke på åbner en stifinder under "Netværk" med mulighed
for at tilgå drevets foldere.

Så hvis jeg eks. vil gemme et regneark via Excel, så er dette ikke
muligt uden at jeg laver noget omvejsfikumdik.

Men hvorfor virker det ikke via den "normale" stifinder (altså når jeg
åbner stifinderen fra default)?

Synes ikke jeg kan finde noget sted i QNAP'ens administratorpanel hvor
man kan sætte et netværksnavn.

Fra : cykelsmeden

Dato : 14-03-11 15:50

Den 14-03-2011 15:33, Mogens skrev:
> Så hvis jeg eks. vil gemme et regneark via Excel, så er dette ikke
> muligt uden at jeg laver noget omvejsfikumdik.
Jeg vil tro du kan nøjes med noget genvejsfikumdik

Hvis du laver en genvej til eks.\\10.0.0.29\<minmappe> kan du trække
filer herover.

Men hvis du gennemgår konfigurationen på NASen er jeg sikker på det kan
bringes til at virke.
prøv evt at fortælle lidt mere:
NAS
pc-OS

jeg går ud fra at både pc og NAS er på samme subnet?
//finn

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-03-11 15:51

> [...]
> Stifinder via ikonet ved siden af start knappen, så fremgår min
> NAS-enhed med navnet NAS8C8E54 under netværk "Andre enheder". Klikker

Den virker altså ok

> [...]
> søgeteksten "\\10.0.0.29\" så resulterer søgningen i en computerskærm
> som jeg ved at klikke på åbner en stifinder under "Netværk" med mulighed

Du kan tilgå den via UNC sti, men ikke via et givent drev bogstav.

Du skal dermed mappe et drevbogstav til din unc sti.

I stifinderen under funktioner finder du punket, opret forbindelse til
netværksdrev...

Alternativt kan du bruge net use kommandoen fra en kommando prompt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Mogens

Dato : 14-03-11 16:51

Bjarke Andersen wrote:

> Du skal dermed mappe et drevbogstav til din unc sti.
>
> I stifinderen under funktioner finder du punket, opret forbindelse til
> netværksdrev...

Takker! Det virker, og er nok den metode jeg vil bruge fremover :)