Japans moral mod jordskælvsofre betaler si~
Fra : Bo Warming

Dato : 13-03-11 03:53

Japans moral mod jordskælvsofre betaler sig - er ikke ynk
Hele verden lærer af Japan mht at bygge jordskælvssikkert og dog
billigt.
Hvis traditionel teknik havde været brugt, havde antal dødsofre i
forgårs været hundred gange hvad Haiti havde ved et tusind gange
svagere jordskælv - nu var det under en tiendedel
Hvis epicenteret havde været under Tokyo-bymidtens højhuse, havde
dødsofre været lidt flere end i forgårs. Men stadig ville man på uger
kunne normalisere uden hjælp udefra og varigt Haiti-agtigt kaos vil
aldrig ramme Japan
Vi ofrer milliarder på unyttige mongolbørn for at føle os gode
Japan ofrer sparsommeligt anvendte millioner på at bygge holdbart, så
ikke værdsatte medborgere bortrives fra fællesskabet.
Japan mener moral skal kunne betale sig. Markedet har stor plads i
japanernes sociale tænkning.
---------------------------
ArabLiga skal kun forhandles med om flyforbud, når de HAR tvunget
deres Somali-medlem til at udlevere piratgidsler.
-------------------------------
De medlidende kan lide at føle sig hævet over dem de ynker
"    At vise medlidenhed er tegn på foragt, for man har klart
ophørt at frygte , når man ynker. Nietzsche
"Midt i medfølelsen føler vi et gran af bittersød og ondskabsfuld
vellyst ved at se andre lide. Montaigne, Michel de (1533-1592)
Derfor er velmeneriet ofte skadeligt
"   Den, der lever blandt de gode, lærer at lyve medlidenhed. Men
medlidenhed gør luften tung for alle frie sjæle. Thi de godes dumhed
er uundgrundelig. Nietzsche

Ved at hæve sig over den ynkede kan man ustraffet slippe af med sin
grusomhed og skjule sin misundelse
"   The gilded sheath of pity conceals the dagger of envy.
Nietzsche
"   Du har mig alt for grusomme øjne, og kigger lystent efter
lidende. Måske din vellyst har forklædt sig som medlidenhed?Nietzsche
"   For sandheden står over al medlidenhed. Maxim Gorki
"   Fra medlidenhed til ringeagt er der kun ét skridt.   August
Strindberg   1849-1912
"   Hjælp mig ikke op,før jeg er faldet. Ordsprog
"   I kærligheden er medlidenheden den blideste form for foragt.
Jean Bernard-Luc