MS Windows
briani 27239
Pladsen forsvinder på HD'en
Fra : Kim J

Dato : 09-03-11 06:26

Hej gruppe,

Er der mon nogle her der kender til et godt program der kan rydde op på ens
HD?

Problemet er, at på min arbejds-bærbare forsvinder pladsen på harddisken.
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvor pladsen forsvinder hen, men har Vista
mistænkt for at fylde den op med alt muligt. Jeg sletter jævnligt
midlertidige internet-files, samt div. temp mapper og filer, men ligegodt
bliver der mindre og mindre plads på den.

Håber nogle kender en god løsning på problemet. Vil helst undgå at skulle
formatere HD'en.

Mvh
Kim J.

Fra : Edmund

Dato : 09-03-11 06:39

Den 09-03-2011 06:25, Kim J skrev:
> [...]
> men ligegodt bliver der mindre og mindre plads på den.
>
> Håber nogle kender en god løsning på problemet. Vil helst undgå at

Måske er det Systemgendannelse der fylder.

Systemgendannelse slette alle undtagen det seneste gendannelsespunkt på
disken.

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Delete-files-using-Disk-Cleanup

--
Mvh Edmund

Fra : emjeppesen

Dato : 09-03-11 09:34

Edmund skrev:

>Måske er det Systemgendannelse der fylder.

Et rigtig godt bud. den kan sagtens fylde adskillige GB.

Man kan selv bestemme, hvor meget plads, man vil ofre på
gendannelsespunkter.

Hilsen emj

Fra : Kim J

Dato : 09-03-11 12:58

Hej Edmund,

"Edmund" <nospamm@surfpost.dk> skrev i meddelelsen

> Måske er det Systemgendannelse der fylder.
>
> Systemgendannelse slette alle undtagen det seneste gendannelsespunkt på
> [...]

Det hjalp lidt på det, fik i hvert fald reddet 3 GB ind, takker

Mvh
Kim

Fra : Max

Dato : 09-03-11 13:17

Hej Kim

> Det hjalp lidt på det, fik i hvert fald reddet 3 GB ind, takker

Det forslår jo ingenting på en moderne HD :)

Max

Fra : Kim J

Dato : 10-03-11 08:39

Hej Max,

> Hej Kim

> Det forslår jo ingenting på en moderne HD :)
Helt enig! Denne maskine er en 3 år gammel HP NC8430, bundsolid maskine, men
desværre kun leveret med 70 GB HD. Det er en arbejds PC, så den bruges kun i
forbindelse med arbejde, så det går nok.

Mvh
Kim J.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 09-03-11 20:56

Den 09-03-2011 12:58, Kim J skrev:

> Det hjalp lidt på det, fik i hvert fald reddet 3 GB ind, takker
Spacemonger kan give et overskueligt billede af, hvilke bitnisser der
har ædt din hd
http://www.sixty-five.cc/sm/

Fra : Kim J

Dato : 10-03-11 08:58

Hej Sune,

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Spacemonger kan give et overskueligt billede af, hvilke bitnisser der har
> ædt din hd
> http://www.sixty-five.cc/sm/

Tak for hjælpen, den reddede yderligere 9 GB ind. Det er åbenbart Itunes der
er synder. Har ellers sat den til at den skal gemme på et ekstern drev, men
ligegodt fylder den c-drevet. Har prøvet at slette filerne, og
tilsyneladende funger Itunes som den skal.

Mvh
Kim J.

Fra : Kurd

Dato : 10-03-11 17:22

"Kim J" <bl320SLET@lafnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> drev, men ligegodt fylder den c-drevet. Har prøvet at slette filerne, og
> tilsyneladende funger Itunes som den skal.

Hvad laver Itunes på en arbejds-pc?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-03-11 22:52

Turd wrote:

<snip>

> Hvad laver Itunes på en arbejds-pc?

Det er længe siden vi har haft en net-cop på dk hierakiet

Velkommen!

- i min kill file ...

plonk!

(Although I'll miss calling you Turd)

--
Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : Ole C

Dato : 11-03-11 00:03

Axel Hammerschmidt skrev blandt andet:

> Turd wrote:
>
> <snip>

> Det er længe siden vi har haft en net-cop på dk hierakiet

> [...]

Det var jo egentlig ellers en meget rimelig kommentar taget i betragtning at
spørgeren har pladsproblemer....

--
vh
Ole C

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-03-11 07:35

On Fri, 11 Mar 2011 00:03:24 +0100, "Ole C" <mail@olec.invalid> wrote:

>Det var jo egentlig ellers en meget rimelig kommentar taget i betragtning at
>spørgeren har pladsproblemer....

Nej det er ej. Der mangler plads på HD og der er ITunes på. Det er det
relevante. Om det er en arbejds-computer eller tantens computer er
ligegyldigt.

Fly

Fra : Ole C

Dato : 11-03-11 11:34

Fly Christensen skrev blandt andet:

> Nej det er ej. Der mangler plads på HD og der er ITunes på. Det er det
> relevante. Om det er en arbejds-computer eller tantens computer er
> ligegyldigt.

Citat OP: "Det er en arbejds PC, så den bruges kun i forbindelse med
arbejde...." - men også: "Det er åbenbart Itunes der er synder...."
Umiddelbart ikke helt logisk.
Og hvis arbejdscomputeren bruges ligesom tante-computeren til diverse
private formål, så kan man jo hurtigt få pladsproblemer....

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-03-11 13:37

Ole C skrev:

> Og hvis arbejdscomputeren bruges ligesom tante-computeren til diverse
> private formål, så kan man jo hurtigt få pladsproblemer....

Pladsproblemerne er nok det mindste problem ved den måde.

--
Bertel

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-03-11 15:31

On Fri, 11 Mar 2011 11:33:38 +0100, "Ole C" <mail@olec.invalid> wrote:

>Citat OP: "Det er en arbejds PC, så den bruges kun i forbindelse med
>arbejde...." - men også: "Det er åbenbart Itunes der er synder...."
>Umiddelbart ikke helt logisk.

Sagtens. Du kan have ITunes på, som bimler i baggrundens medens, at du
arbejder.

>Og hvis arbejdscomputeren bruges ligesom tante-computeren til diverse
>private formål, så kan man jo hurtigt få pladsproblemer....

Derfor er det stadig ikke relevant at få at vide, hvorfor der er ITunes
på arbejdscomputeren. Det relevante er brugen og programmerne.

Fly

Fra : Ole C

Dato : 11-03-11 16:32

Fly Christensen skrev blandt andet:

> Sagtens. Du kan have ITunes på, som bimler i baggrundens medens, at du
> arbejder.

Tja, det er sådan set kun harddiskens kapacitet der sætter grænsen.
Men som OP har erfaret: det fylder altsammen....

> Derfor er det stadig ikke relevant at få at vide, hvorfor der er
> ITunes på arbejdscomputeren. Det relevante er brugen og programmerne.

Når OP har problemer med pladsen på sin harddisk, mener jeg det i høj grad
er relevant at få klarhed over hvorfor Itunes ligger på en computer, som
"kun bruges i forbindelse med arbejde". Måske ligger familiens fotoalbum
samme sted....
Man skal i hvert fald gøre sig voldsom umage for at få Vista plus programmer
til at fylde 70 Gb.

--
vh
Ole C

Fra : Peter T.

Dato : 10-03-11 19:03

Den 09-03-2011 20:56, Sune Storgaard skrev:

> Spacemonger kan give et overskueligt billede af, hvilke bitnisser der
> har ædt din hd
> http://www.sixty-five.cc/sm/

Hvor er det bare genialt! Takker. :)

--
Peter T.

Fra : Rado

Dato : 11-03-11 17:32

Newest release: September 8, 2006.

Hmm...

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-11 07:27

Kim J skrev:

> Håber nogle kender en god løsning på problemet. Vil helst undgå at skulle
> formatere HD'en.

En formatering løser jo heller ikke problemet. Den vil jo igen
blive fyldt op.

--
Bertel

Fra : Flimmer

Dato : 09-03-11 09:31

> [...]
> bliver der mindre og mindre plads på den.
>
> Håber nogle kender en god løsning på problemet. Vil helst undgå at skulle

Kan være et Backup program. På en af de arbejdspc'er jeg har haft lå et
program "Vault" som gemte backup jævnligt. Den fyldte efter nogle år det
meste af harddisken. Klagede til vores IT afdeling og de bruger ikke mere
dette program.

Prøv at lave en søgning efter store filer og se hvad det ligger og fylder.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 09-03-11 23:44

On Wed, 9 Mar 2011 06:25:45 +0100, "Kim J" <bl320SLET@lafnet.dk>
wrote:
> [...]
>midlertidige internet-files, samt div. temp mapper og filer, men ligegodt
>bliver der mindre og mindre plads på den.
Det gratis program 'WinDirStat' giver en fin oversigt over hvad
pladsen på din harddisk bliver brugt til.
Du kan så let slette eller flytte de groveste ædedolke.

>Er der mon nogle her der kender til et godt program der kan rydde op på ens
>HD?
Piriforms 'CCleaner', er også gratis.

ehn

Fra : Kim J

Dato : 20-03-11 07:33

Hej gruppe,

Problemet er løst, som sagt, så var det Itunes, som havde smidt nogle filer
på c-drevet. Synes nu at nogle i gruppen er ret snæversynede, da jeg kan se
det er endt ud i en diskussion om, hvorfor Itunes er på en arbejdscomputer.
Mon det kunne tænkes, at Itunes faktisk blev brugt i forbindelse med
arbejdet på samme måde som Iphones, som er et ret godt hjælpemiddel i det
daglige arbejde.

Mvh
Kim J.