/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
"Kæft, trit og retning i skolen virker jo"
Fra : Per Rønne


Dato : 07-03-11 17:58

Jeg vil tro at denne kronik fra Politiken vil interessere i denne
gruppe:

<http://politiken.dk/debat/ECE1213795/kaeft-trit-og-retning-i-skolen-vir
ker-jo/>

hvorfra jeg citerer fra begyndelsen:

=
Da jeg for snart ti år siden forlod Danmark med min familie, mente jeg,
at danske skoler var blandt verdens bedste. Men nu ved jeg, at det er
noget gedigent vrøvl.
Her behøver jeg blot at læne mig op ad de internationale
Pisa-evalueringer.
Og op ad det faktum, at det lighedsorienterede Dannevang er et af de
ringeste lande i Europa til at få hevet elever fra ikke-boglige hjem op
på et ordentligt fagligt niveau, fordi den sociale arv vejer tungt, når
ansvaret for egen læring hænger på eleverne selv.

Men frem for alt er der mine egne, personlige erfaringer.

Mine børn, der er mellem 5 og 14 år, har gået i fransk børnehave og
skole siden 2004, den yngste siden 2008. I Frankrig får man
karakterbøger lige fra børnehaven. Det bruger vi ikke i Danmark, uanset
at en ærlig bedømmelse af de svageste ellers er første skridt til at få
hjælp.

I det franske skolesystem starter man med at lære skønskrift i 4-5-års
alderen, man får karakterer i orden og håndskrift, man har recitation og
poesi fra 1. klasse med timer i kunst ved siden af.
De små går også i skole frem til sidst på eftermiddagen. Og hver uge
skal alle kladdehæfter med skriftlige arbejder underskrives af
forældrene og tilbageleveres til læreren.

....
=

Forfatteren til kronikken er cand.scient.pol. Annegrethe Rasmussen der i
dag er udenrigskorrespondent for Information i Washington. Men selv
efter at familien er flyttet fra Frankrig går børnene i fransk skole, i
Washington.

Jeg kommenterer ikke her på kronikken, men lader den være op til debat
....
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

 
 
Arne H. Wilstrup (07-03-2011)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 07-03-11 23:34


""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
news:1jxrto3.p5n8jb10v6qedN%per@RQNNE.invalid...
> Jeg vil tro at denne kronik fra Politiken vil interessere i
> denne
> gruppe:
>
> <http://politiken.dk/debat/ECE1213795/kaeft-trit-og-retning-i-skolen-vir
> ker-jo/>
>
> hvorfra jeg citerer fra begyndelsen:
>
> =
> Da jeg for snart ti år siden forlod Danmark med min familie,
> mente jeg,
> at danske skoler var blandt verdens bedste. Men nu ved jeg, at
> det er
> noget gedigent vrøvl.
> Her behøver jeg blot at læne mig op ad de internationale
> Pisa-evalueringer.
> Og op ad det faktum, at det lighedsorienterede Dannevang er et
> af de
> ringeste lande i Europa til at få hevet elever fra ikke-boglige
> hjem op
> på et ordentligt fagligt niveau, fordi den sociale arv vejer
> tungt, når
> ansvaret for egen læring hænger på eleverne selv.
>
> Men frem for alt er der mine egne, personlige erfaringer.
>
> Mine børn, der er mellem 5 og 14 år, har gået i fransk
> børnehave og
> skole siden 2004, den yngste siden 2008. I Frankrig får man
> karakterbøger lige fra børnehaven. Det bruger vi ikke i
> Danmark, uanset
> at en ærlig bedømmelse af de svageste ellers er første skridt
> til at få
> hjælp.
>
> I det franske skolesystem starter man med at lære skønskrift i
> 4-5-års
> alderen, man får karakterer i orden og håndskrift, man har
> recitation og
> poesi fra 1. klasse med timer i kunst ved siden af.
> De små går også i skole frem til sidst på eftermiddagen. Og
> hver uge
> skal alle kladdehæfter med skriftlige arbejder underskrives af
> forældrene og tilbageleveres til læreren.
>
> ...
> =
>
> Forfatteren til kronikken er cand.scient.pol. Annegrethe
> Rasmussen der i
> dag er udenrigskorrespondent for Information i Washington. Men
> selv
> efter at familien er flyttet fra Frankrig går børnene i fransk
> skole, i
> Washington.
>
> Jeg kommenterer ikke her på kronikken, men lader den være op
> til debat

Der er såmænd ikke så meget at debattere -hun går ind for et
skolesystem med at måle og veje folk og mener så på den baggrund
at det skal man også gøre i folkeskolen i Danmark. Men ellers er
det jo bare en mening der ikke bunder i en reel viden om
folkeskolens virke. Det er for indviklet til at svare enkelt på
indlægget, for hun aner tydeligvis ikke hvad hun taler om. Hun
henviser til en fransk privatskole - men det gør hende ikke til
ekspert i danske skoleforhold hvor der er en helt anden agenda.
Som sagt, det vil føre for vidt at gennemgå hendes fejltagelser i
detaljer og ganske overflødigt, da hun jo ikke læser dette
alligevel.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste