""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
news:1jxrto3.p5n8jb10v6qedN%per@RQNNE.invalid...
> Jeg vil tro at denne kronik fra Politiken vil interessere i
> denne
> gruppe:
>
> <
http://politiken.dk/debat/ECE1213795/kaeft-trit-og-retning-i-skolen-vir
> ker-jo/>
>
> hvorfra jeg citerer fra begyndelsen:
>
> =
> Da jeg for snart ti år siden forlod Danmark med min familie,
> mente jeg,
> at danske skoler var blandt verdens bedste. Men nu ved jeg, at
> det er
> noget gedigent vrøvl.
> Her behøver jeg blot at læne mig op ad de internationale
> Pisa-evalueringer.
> Og op ad det faktum, at det lighedsorienterede Dannevang er et
> af de
> ringeste lande i Europa til at få hevet elever fra ikke-boglige
> hjem op
> på et ordentligt fagligt niveau, fordi den sociale arv vejer
> tungt, når
> ansvaret for egen læring hænger på eleverne selv.
>
> Men frem for alt er der mine egne, personlige erfaringer.
>
> Mine børn, der er mellem 5 og 14 år, har gået i fransk
> børnehave og
> skole siden 2004, den yngste siden 2008. I Frankrig får man
> karakterbøger lige fra børnehaven. Det bruger vi ikke i
> Danmark, uanset
> at en ærlig bedømmelse af de svageste ellers er første skridt
> til at få
> hjælp.
>
> I det franske skolesystem starter man med at lære skønskrift i
> 4-5-års
> alderen, man får karakterer i orden og håndskrift, man har
> recitation og
> poesi fra 1. klasse med timer i kunst ved siden af.
> De små går også i skole frem til sidst på eftermiddagen. Og
> hver uge
> skal alle kladdehæfter med skriftlige arbejder underskrives af
> forældrene og tilbageleveres til læreren.
>
> ...
> =
>
> Forfatteren til kronikken er cand.scient.pol. Annegrethe
> Rasmussen der i
> dag er udenrigskorrespondent for Information i Washington. Men
> selv
> efter at familien er flyttet fra Frankrig går børnene i fransk
> skole, i
> Washington.
>
> Jeg kommenterer ikke her på kronikken, men lader den være op
> til debat
Der er såmænd ikke så meget at debattere -hun går ind for et
skolesystem med at måle og veje folk og mener så på den baggrund
at det skal man også gøre i folkeskolen i Danmark. Men ellers er
det jo bare en mening der ikke bunder i en reel viden om
folkeskolens virke. Det er for indviklet til at svare enkelt på
indlægget, for hun aner tydeligvis ikke hvad hun taler om. Hun
henviser til en fransk privatskole - men det gør hende ikke til
ekspert i danske skoleforhold hvor der er en helt anden agenda.
Som sagt, det vil føre for vidt at gennemgå hendes fejltagelser i
detaljer og ganske overflødigt, da hun jo ikke læser dette
alligevel.