Problemerne begynder i døren
Fra : Jesper

Dato : 06-03-11 14:54

http://jp.dk/opinion/breve/article2359320.ece

Unge indvandrere ankommer ofte i større grupper og betyder som regel
ballade på diskotekerne.

27/2 havde Erik Nyengaard et indlæg i JP om indvandrere" problemer med
adgang til diskoteker.

Erik Nyengaard rammer ret præcist, men alligevel kun delvist.

Som diskoteksejer har jeg problemet inde på livet hver weekend. Vi ser
vore "danske" venner dukke op på diskoteket en, to, tre stykker ad
gangen - af og til flere. De betaler, de går ind, og de finder plads
rundt omkring. Hilser, snakker, danser og har det skægt.

Vi ser vore "fremmede" venner dukke op - altid i grupper af mindst 4,
ofte 8-10 stykker. Altid hankøn (naturligvis). De begynder som regel
allerede i døren med at udfordre personalet. Entreen er for høj, de vil
ikke aflevere jakken osv. Det får dørmanden som regel løst. Derefter går
de ind på diskoteket og sætter sig i en klump i et hjørne. De fleste
køber absolut intet (de er muslimer og har et problem med alkohol - og
dybest set et problem med stedet). De sidder blot og stirrer ondt
omkring sig.

Nogle enkelte går så omkring og gør sig til over for pigerne. For det
meste med fremskudt bryst og en meget provokerende attitude. Ofte rykker
de en tilfældig pige ud på dansegulvet. Hvis hun brokker sig det
mindste, og andre protesterer, ryger de 8-10 venner nede i hjørnet op af
stolene. Dette, sammen med den helt konsekvente hanebryst-adfærd fører
uafladeligt til konfrontationer med andre af diskotekets gæster. Og det
ender i ballade.

Ringer efter venner

Og når balladen er en realitet, står vort personale som oftest med to
grupper - vore "danske" venner og vore "fremmede" venner. Vore "danske"
venner er som oftest irriterede og klager over en konkret adfærd, som
har ført til balladen. Vore "fremmede" venner derimod står som oftest og
råber og skriger, slår ud til alle sider og gør tingene værre. De er
vildt påståelige og benægter alt, også selv om vi har det på video,
ringer efter flere venner, som kan komme og hjælpe dem, og skaber kort
og godt en rigtig træls situation. Vort personale bliver spyttet på og
kaldt racister, og de kvindelige ansatte bliver kaldt ludere. Når de så
er blevet smidt ud, fortsætter balladen udenfor, ofte med de nu ankomne
kammerater som deltagere.

Det kan lyde som en banal fordom - men det er realiteterne i min verden.

Som diskoteksejer er fristelsen derfor stor til blot at lave en blank
afvisning af de "fremmede" allerede i døren.

Statistisk har vi noget at have det i. 9 ud af 10 gange, hvor man lukker
en gruppe af vore "fremmede" venner ind, ender man med at skulle smide
dem ud under hyl og ballade. 1 ud af 900 gange sker det for en
"dansker".

Og vore "fremmede" venners besøg byder altid på grænseoverskridende
adfærd af en eller anden form.

Det er i alt fald statistikken på mit diskotek.

Udstillet som racist

Men hvis jeg beder mit personale om at "vende de mørke" i døren, bliver
jeg kastet for hundene og udstillet som en led racist. Til gengæld må vi
gerne afvise f.eks. rockere i døren med henvisning til, at de netop er
rockere. Selv om der faktisk er mindre ballade med dem.

Vi har en virkelighed i Danmark, hvor man vil bruge millionbeløb på at
jage en minister, hvis der er sat et komma forkert i en sag vedrørende
de "fremmede".

Den samme fløj i folketinget burde prøve at være dørmænd på et diskotek.
Det ville være stort at opleve en radikal politiker smide en farvet gæst
ud for ballade og blive kaldt racist i tilgift.

Men sådan er der så meget.

Det er muligt, at det kunne lægge en dæmper på tingene, hvis
søstre/kusiner kom med i byen, jævnfør Erik Nyengaards teori.

Personligt tror jeg det ikke, for de fleste problemer er et spørgsmål om
kulturforskelle.

I hvert fald har vi stadig til gode at se disse søstre/kusiner på
diskoteket.

Her kommer nemlig kun deres brødre/fætre.

--
Jesper
Få det ud af verden:

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-03-11 15:58

On 03/06/2011 02:53 PM, Jesper wrote:
> [...]
>
> I hvert fald har vi stadig til gode at se disse søstre/kusiner på
> diskoteket.
>
> Her kommer nemlig kun deres brødre/fætre.

Dem der tvinger discoteksejeren til at lukke det krapyl ind er
forbrydere mod menneskeheden.

Mvh
Martin