Om hypokondri, som læger ikke forstår
Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-11 20:48

Om hypokondri, som læger ikke forstår
Ingen sygdom er helt uden hypokondri-bidrag - derfor virker placebo
Når rygeres kræft rammer lungerne, er det måske fordi deres nydelse i
årevis har fokuseret på den pikante milde stimulerende provokation af
det sarte lungevæv med nikotin, der måske træner og forbedrer lungerne
for nogle, som motion forbedrer hjertet. Men opstår krise, så er
rygeren disponeret for sygdom just _der_ pga tankens kraft og sindets
indre splittelse..

Sygdom kan være del af vort lifescript og noget der skal rase ud og
overstås , udleves og det man ikke dør af, styrkes man af.
Hypokondri er om indre splittelse som illustreres af følgende citater

"Først sygdommen bragte mig til fornuft.. Nietzsche
"Indbildte smerter gør ikke mindre ondt, fordi de er indbildte.
Heinrich Heine
"The kind of pity which results is nothing less than a disease.
Similarly, there is a Christan hypochrondria which befalls those
lonely, religious-minded people ….   Hypochondria. There are
people who become hypochondriacs out of compassion and concern for
another;Nietzsche
"Hvert organ må betragtes som udtryk for en bestemt længsel, en
viljesakt ikke hos individet, men hos arten.      Schopenhauer.
Ûber den willen in der natur 1835
"   Sjælsstyrke og -svaghed er gale udtryk;
de er i virkeligheden kun den gode eller slette tilstand hos legemets
organer. La Rochefoucauld
"Kønsdelene er gestalted seksualdrift Schopenhauer
"   The wish for healing, has ever been the half of health.
Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)
"   When a man is ill, his very goodness is sickly.Nietzsche
"   It is love that causes the neuroticism of the day. It is love
that is the prime cause of tuberuculosis…A ghastly disease, love. DH
Lawrence

"En dreng kunne ikke falde til ro efter en begået fejl. Det vidner om
en for sart samvittighed, som sætter sit eget moralske selv så højt,
at det ikke vil tilgive det noget. En sådan samvittighed skaber
hypokondriske mennesker, dersom det ikke bliver bragt i balance ved
stor virksomhed. Goethe.
"   Svæklinge lever længst. Tysk ordsprog
"   Da det var ved at være slut for mig, derved at det var ved at
være slut med mig, blev jeg eftertænksom over denne mit livs
bundufornuft - "idealismen". Først sygdommen bragte mig til fornuft.
Nietszche
"   Der findes intet, kroppen kan lide af, som sjælen ikke kan
have nytte af.   George Meredith
"   Fra Livets Krigsskole. Hvad der ikke dræber mig, gør mig
stærkere       Nietzsche
"   I have learned much from disease, which life could have never
taught me anywhere else.Goethe (1749-1832)German Poet, Dramatist,
Novelist, and Scientist
"I raske mennnesker aner ikke, hvilken salighed epileptikeren
gennembæves et sekund før anfaldet. Dostojeski   1821-81
"   Jeg holder meget af at bilde mig ind, at vore sygdomme
undertiden helbreder os, dvs. at ondet, når det går over til en krise,
er noget nødvendigt, for at man kan generhverve sit legemes normale
tilstand. [Skrevet mens v.G. var (ifølge kritikere) sindsyg, et år
før han begik selvmord] Vincent van Gogh
"Man helbredes kun for en lidelse, hvis man har gennemlevet den.
Marcel Proust
"   Sygdom er hverken grusomhed eller straf, men ene og alene en
rettesnor, et værktøj vor egen sjæl betjener sig af for at gøre os
opmærksom på vore fejl, for at holde os tilbage for større fejl, og
derved hindre os i at anrette mere skade - og bringe os tilbage til
sandhedens og lysets vej, fra hvilken vi aldrig skulle have været
kommet bort. Edward Bach
"   Sygdom er ingen hindring; tværtimod, den gør mennesket til
tænker Platon
"   Sygdom gør sundhed behagelig og god, sult mæthed, træthed
hvile. Heraklit

"   There is nothing the body suffers, that the soul may not
profit by.      Meredith (1828-1909)English Novelist and Poet
"   Pain makes man think. Thought makes man wise. Wisdom makes
life endurable.       John Patrick
"Overfor oss selv spiller vi alle mer enfoldige enn vi er. På den
måten hviler vi ut fra våre medmennesker.      Nietzsche
"   Man bliver aldrig bedraget, bedrager sig selv. Goethe
"      Af alle trøste-midler er der intet, der gør folk, som
trænger til trøst, så godt som den påstand, at i deres situation gives
ingen trøst. Der i ligger en sådan udmærkelse, at de på ny rejser
hovedet. Friedrich Nietzsche
"   Jo tak, jeg har det nogenlunde. Dødsårsagerne holder hinanden
i skak. C.J. Hambro
"   Man skal ikke søge at eliminere sine komplekser - man skal
bringe sig i overensstemmelse med dem: Det er dem der styrer vor
opførsel her i verden. Camus
"   Much of your pain is self chosen. It is the bitter potion by
which the physician within you heals your sick self.      Kahlil
Gibran
"   The strongest symptom of wisdom in man is his being sensible
of his own follies.      Rochefoucauld (1613-1680)French
Classical Writer
"There is a pleasure sure, in being mad, which none but madmen know,
John Dryden
"En meget stor dyd består i at dræbe sine lidenskaber. En større dyd,
der består i at afbalancere dem. Camus
"Målet er ikke enhed eller harmoni - det er skældsord for Nietzsche
-målet er at det fortrængte og problematiske kanaliseres over i noget
konstruktivt" Safranski
   En genial mand begår ingen vildfarelser. Hans fejl er
viljesakter og er portaler til opdagelse. James Joyce
   Sanity is a madness put to good uses, waking life is a dream
controlled.      George Santayana
   To lie still and think little is the cheapest medicine for
diseases of the soul.Nietzsche
Der er to store tungtvejende smerter i livet. Den ene er smerten ved
disciplin, og den anden er smerten ved at fortryde noget. Disciplin
vejer gram, men at fortryde vejer tons. Jim Rohn, filosof, Politiken
27-11-2004
Må jeg ikke tale om mine smerter, har jeg ingen fornøjelse af dem.
H.C. Andersen
   Mange mennesker er ikke lykkelige, hvis de ikke hver dag føler
sig bundulykkelige       Frejlif Olsen
Hypochondria. There are people who become hypochondriacs out of
compassion and concern for another; the kind of pity which results is
nothing less than a disease. Similarly, there is a Christan
hypochrondria which befalls those lonely, religious-minded people
who continually visualize to themselves the suffering and death of
Christ.Nietzsche
En kvinde ser altid smukkere og mere skrøbelig ud, når hun er på
randen af et nervøst sammenbrud. Andy Warhol
   Fastende kvinder og piger har lavet mere støj i verden end
fastende mænd.    Charles Dickens
"   The sick woman opressing, tyrannising especially; no one
surpasses her in refinements for ruling,   "   Nietzsch e

Fremmedgørelse overlapper hypokondri
Dyr i det fri er ikke fremmedgjorte de er konstant travle med
behovstilfredsstillelse og er sjældent splittet mellem to lige
attractive løsninger.
Det civiliserede menneske står ved samlebåndet og polerer bordben, men
drømmer om a t være stenaldermand og fælde et træ og lave alle bordets
dele af det Det moderne menneskes fremmedgørelse, der bidrager til
hypokondri illustreres af følgende
      Lykke: at gøre det, man vil, og ville det, man gør.
Francoise Giroud
iI   Når er træ er blæst omkuld, viser det sig, at grenene er
større end rødderne.       Kinesisk Ordsprog
ii   Not he who has little, but he who wishes more, is poor.
Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)
ii   The deepest personal defeat suffered by human beings is
constituted by the difference between what one was capable of
becoming, and what one has in fact become.      Ashley Montagu
ii   Unreal is action without discipline, charity without sympathy,
ritual without devotion.       Bhagavadgita BÆREDYGTIG
Ii   Vi sidder for det meste mellem to stole med vores følelser.
Kurt Tucholsky
iI0    Hele begrebet synd er afledt af frygt for noget i en selv og
er udtryk for konflikten mellem ønsker og fornuft Betrand Russell
Glæde er når det som du tænker, og det og det som du gør og det som
du siger, er i harmoni med hinanden. Gandhi

   All sins have their origin in a sense of inferiority,
otherwise called ambition.       Cesare Pavese
   The great proof of madness is the disproportion of one's
designs to one's means. Napoleon I
   The greatest evil which fortune can inflict on men is to endow
them with small talents and great ambition.       Vauvenargues,
Luc De Clapiers De (1717-1745)
   The worst pain a man can have is to know much and be impotent
to act.      Herodotus
   Happy the man, who early learns the wide chasm that lies
between his wishes and his powers!Goethe
   A great obstacle to happiness is to anticipate too great a
happiness.      Fontenelle
   Det farligste ved berømmelsen ligger i den del, der er for
meget.       Frithiof Brandt 1892-1964BABYSTEPS
   Når Allah vil bringe myren i fordærvelse, giver han den
vinger.    Arabisk Ordsprog
   Success has always been a great liar. Nietzsche
   The worst misfortune that can happen to an ordinary man is to
have an extraordinary father.      Austin O'Malley
   Whom the gods wish to destroy, they first call promising Cyril
Connolly.
iiafbabystepmks   Nothing is particularly hard if you divide it into
small jobs.ud      Henry Ford
   My good blade carves the casks of men, my tough lance
thrusteth sure,
My strength is as the strength of ten, because my heart is pure.
-Tennyson
   Den guderne vil ødelægge giver han succes i barndommen Romersk
Ordsprog
   At leve lykkeligt er det samme at leve i overensstemmelse med
naturens love.       Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)
   De lykkelige holder middelvejen.      Goclenius
eller Taubmann
   Den, som kan få afslutningen af sit liv til at stemme overens
med begyndelsen, er den lykkeligste blandt mennesker.      Goethe
Formel for min lykke: et ja, et nej, en lige linje, et mål ...
Nietzsche
   Gud, give mig tålmodighed til at affinde mig med de ting, jeg
ikke kan ændre, mod til at ændre de ting, jeg kan ændre - og klogskab
til at skelne det ene fra det andet      Christoph F. Oettinger
   I am indeed rich, since my income is superior to my expense,
and my expense is equal to my wishes.      Gibbon
(1737-1794)English Historian
   Indsigt i,hvad der er muligt,og hvad der er umuligt,skiller
helten fra eventyreren. Goethe
   Konvention vil sige overensstemmelse i ord og handlinger uden
overensstemmelse i følelser.    Nietszche
   My strength is as the strength of ten, because my heart is
pure.
   That man is richest whose pleasures are the cheapest. Thoreau
(1817-1862)American Essayist, Poet, and Naturalist
   The hand that has the week day broom to ply, on Sunday gives
the pleasantest caresses. GoetheFEST
Ved I, hvordan også den lille mand bliver noget? Ved at gøre det små
rigtigt; det er sådan, den store ønsker at gøre det store. Goethe
iiharmoni   K.E. Løgstrup (1905-86) har med et citat sat ord på,
hvad der er vigtigt i den moderne tilværelse: "Jo større sammenhæng
der er i vor tilværelse, desto mere meningsfuld og menneskelig bliver
den".
   "Vil kvinden være smuk, må hun ikke stræbe efter at være pæn.
Nietzsche
   Dit sande væsen ligger ikke skjult dybt inde i dig, men
uendeligt højt over dig eller i det mindste over det du, almindeligvis
betragter som dit jeg.Nietzsche
   Du må på din rejse fra stof til evigheden gennemleve alle
ting. Forvandlingens opløftende lys er vejen du må betræde. I lyset af
den store mester i dit hjerte må du forvandle dig selv til en del af
det evigt strålende lys. Dette min ven er din eneste sande opgave
Anders Bak-Nielsen
   En stor fejl: at man tror at være mere, end man er, og
vurderer sig selv lavere, end man er værd.       Goethe
Iikend   "The real fool, such as the gods mock and mar, is he who does
not know himself." skrev den meget kristne Oscar Wilde
iiLg   Kolloens bog slutter "Vi rummer alle mere skæbnessvangre
modsætninger, end vi aner"(citeret fra Politiken 14 maj 05.)