Alt om hypokondri, som læger ikke forstår
Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-11 13:46

   Alt om hypokondri, som læger ikke forstår
Ingen sygdom er helt uden hypokondri-bidrag - derfor virker placebo
Når rygeres kræft rammer lungerne er det fordi deres nydelse i årevis
har fokuseret på den pikante milde stimulerende provokation af det
sarte lungevæv med nikotin der måske træner og forbedrer lungerne, som
motion forbedrer hjertet. Men opstår krise, så er rygeren disponeret
for sygdom just der.

Sygdom kan være del af vort lifescript og noget der skal rase ud og
overstås , udleves og det man ikke dør af, styrkes man af.

Først sygdommen bragte mig til fornuft.. Nietzsche
Indbildte smerter gør ikke mindre ondt, fordi de er indbildte.
Heinrich Heine
The kind of pity which results is nothing less than a disease.
Similarly, there is a Christan hypochrondria which befalls those
lonely, religious-minded people ….   Hypochondria. There are
people who become hypochondriacs out of compassion and concern for
another;Nietzsche
Hvert organ må betragtes som udtryk for en bestemt længsel, en
viljesakt ikke hos individet, men hos arten.      Schopenhauer.
Ûber den willen in der natur 1835
   Sjælsstyrke og -svaghed er gale udtryk;
de er i virkeligheden kun den gode eller slette tilstand hos legemets
organer. La Rochefoucauld
Kønsdelene er gestalted seksualdrift Schopenhauer
   The wish for healing, has ever been the half of health.
Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)
   When a man is ill, his very goodness is sickly.Nietzsche
   It is love that causes the neuroticism of the day. It is love
that is the prime cause of tuberuculosis…A ghastly disease, love. DH
Lawrence

En dreng kunne ikke falde til ro efter en begået fejl. Det vidner om
en for sart samvittighed, som sætter sit eget moralske selv så højt,
at det ikke vil tilgive det noget. En sådan samvittighed skaber
hypokondriske mennesker, dersom det ikke bliver bragt i balance ved
stor virksomhed. Goethe.
   Svæklinge lever længst. Tysk ordsprog
   Da det var ved at være slut for mig, derved at det var ved at
være slut med mig, blev jeg eftertænksom over denne mit livs
bundufornuft - "idealismen". Først sygdommen bragte mig til fornuft.
Nietszche
   Der findes intet, kroppen kan lide af, som sjælen ikke kan
have nytte af.   George Meredith
   Fra Livets Krigsskole. Hvad der ikke dræber mig, gør mig
stærkere       Nietzsche
   I have learned much from disease, which life could have never
taught me anywhere else.Goethe (1749-1832)German Poet, Dramatist,
Novelist, and Scientist
I raske mennnesker aner ikke, hvilken salighed epileptikeren
gennembæves et sekund før anfaldet. Dostojeski   1821-81
   Jeg holder meget af at bilde mig ind, at vore sygdomme
undertiden helbreder os, dvs. at ondet, når det går over til en krise,
er noget nødvendigt, for at man kan generhverve sit legemes normale
tilstand. [Skrevet mens v.G. var (ifølge kritikere) sindsyg, et år
før han begik selvmord] Vincent van Gogh
Man helbredes kun for en lidelse, hvis man har gennemlevet den. Marcel
Proust
   Sygdom er hverken grusomhed eller straf, men ene og alene en
rettesnor, et værktøj vor egen sjæl betjener sig af for at gøre os
opmærksom på vore fejl, for at holde os tilbage for større fejl, og
derved hindre os i at anrette mere skade - og bringe os tilbage til
sandhedens og lysets vej, fra hvilken vi aldrig skulle have været
kommet bort. Edward Bach
   Sygdom er ingen hindring; tværtimod, den gør mennesket til
tænker Platon
   Sygdom gør sundhed behagelig og god, sult mæthed, træthed
hvile. Heraklit

   There is nothing the body suffers, that the soul may not
profit by.      Meredith (1828-1909)English Novelist and Poet
   Pain makes man think. Thought makes man wise. Wisdom makes
life endurable.       John Patrick
Overfor oss selv spiller vi alle mer enfoldige enn vi er. På den måten
hviler vi ut fra våre medmennesker.      Nietzsche
   Man bliver aldrig bedraget, bedrager sig selv. Goethe
      Af alle trøste-midler er der intet, der gør folk, som
trænger til trøst, så godt som den påstand, at i deres situation gives
ingen trøst. Der i ligger en sådan udmærkelse, at de på ny rejser
hovedet. Friedrich Nietzsche
   Jo tak, jeg har det nogenlunde. Dødsårsagerne holder hinanden
i skak. C.J. Hambro
   Man skal ikke søge at eliminere sine komplekser - man skal
bringe sig i overensstemmelse med dem: Det er dem der styrer vor
opførsel her i verden. Camus
   Much of your pain is self chosen. It is the bitter potion by
which the physician within you heals your sick self.      Kahlil
Gibran
   The strongest symptom of wisdom in man is his being sensible
of his own follies.      Rochefoucauld (1613-1680)French
Classical Writer
There is a pleasure sure, in being mad, which none but madmen know,
John Dryden
En meget stor dyd består i at dræbe sine lidenskaber. En større dyd,
der består i at afbalancere dem. Camus
sitepotsif"Målet er ikke enhed eller harmoni - det er skældsord for
Nietzsche -målet er at det fortrængte og problematiske kanaliseres
over i noget konstruktivt" Safranski
   En genial mand begår ingen vildfarelser. Hans fejl er
viljesakter og er portaler til opdagelse. James Joyce
   Sanity is a madness put to good uses, waking life is a dream
controlled.      George Santayana
   To lie still and think little is the cheapest medicine for
diseases of the soul.Nietzsche
Der er to store tungtvejende smerter i livet. Den ene er smerten ved
disciplin, og den anden er smerten ved at fortryde noget. Disciplin
vejer gram, men at fortryde vejer tons. Jim Rohn, filosof, Politiken
27-11-2004
Må jeg ikke tale om mine smerter, har jeg ingen fornøjelse af dem.
H.C. Andersen
   Mange mennesker er ikke lykkelige, hvis de ikke hver dag føler
sig bundulykkelige       Frejlif Olsen
Hypochondria. There are people who become hypochondriacs out of
compassion and concern for another; the kind of pity which results is
nothing less than a disease. Similarly, there is a Christan
hypochrondria which befalls those lonely, religious-minded people
who continually visualize to themselves the suffering and death of
Christ.Nietzsche
En kvinde ser altid smukkere og mere skrøbelig ud, når hun er på
randen af et nervøst sammenbrud. Andy Warhol
   Fastende kvinder og piger har lavet mere støj i verden end
fastende mænd.    Charles Dickens
   The sick woman opressing, tyrannising especially; no one
surpasses her in refinements for ruling,      Nietzsch e

Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-11 14:05

On Tue, 01 Mar 2011 13:46:01 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:

>   Alt om hypokondri, som læger ikke forstår
>Ingen sygdom er helt uden hypokondri-bidrag - derfor virker placebo

Vi er alle lidt skitzo og leder efter vort sande jeg og den
hypokonrisk syge selvbedrager er virkelig splittet

"Hvad du er, vil altid mishage dig, hvis du vil være det, du ikke er".
St. Augustin

Denne kirkefader som inspirerede den dobbeltmoralske Luther, bad gud
om at blive from - men ikke for hurtigt - han ku li damer og der sku
syndes sjovt først, før han blev rigtig from og kirkefader og almægtig
bisp med kritisk holdning til den muslimagtige GERNINGSRETFÆRDIGHED