Sjov, rimende vismand, Piet Hein
Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-11 02:14

Sjov, rimende vismand, Piet Hein
Daglig havde han sin kloge poesi i Politiken så min far og jeg ku
holde kulturradikalismen i dette dagblad ud.
De er forældet at rime men frihedssynet er evigt aktuelt:

Piet Hein 1901-1989

"Det du siger kort og klart, lar sig modbevise snart, det du maler i
det dunkle, vil som visdom længe funkle." Piet Hein
Man dutter folk en mening på, hvis vanvid alle kan forstå. Piet Hein
Den virkelig vise er den der forstår, at forstå også den som han ikke
forstår. Piet Hein
Det du maler i det dunkle/vil som visdom evigt funke/Det du siger kort
og klart/lar sig modbevise smart.Piet Hein
Det dunktelt sagte er det dunkelt tænkte. Esaias Tegner
Satiren er et nyttigt lille spejl/Den viser os de menneskelige fejl/
Vi hilser den med bravoer og dacapo'er/ og føler hvor den rammer -
vore naboer. Piet Hein
Sjælen ved vi intet om, muligvis er skallen tom, lad os derfor ej
forsmå, det som man kan føle på. Piet Hein
"Den som kun ta'r spøg for spøg
og alvor kun alvorligt,
han og hun har faktisk fattet
begge dele dårligt.
"Lille kat, lille kat, lille kat på vejen, hvis er du, hvis er du, jeg
er sku min egen