Danmark i ny bundrekord
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-02-11 09:31

Inden denne regering er færdig, vil de få Anker Jørgensens
økonomiske politik til at ligne en bilfri søndags udflugt.

http://epn.dk/okonomi2/dk/article2348475.ece

Vi har ikke i 200 år set et så stort tilbagslag i dansk økonomi i
fredstid, siger professor.

De seneste tre års negative vækst i dansk økonomi giver os bundplacering
i en ny global opgørelse.

Dagbladet Information skriver, at Danmark er så hårdt ramt af negativ
vækst, at kun ét land i Afrika ligger lavere, nemlig Zimbabwe.

Selv Spanien og Portugal har trods krisen mindre nedgang i væksten end os.

Opgørelsen er udarbejdet af professor Jørgen Goul Andersen, Aarhus Universitet.

- Jeg vil ellers ikke betegne mig som pessimist. Men vi har ikke i
200 år set et så stort tilbageslag i dansk økonomi i fredstid.

Dét tilbageslag og den førte politik i årene inden vil vist stå tilbage i
historiebøgerne længe efter, at Anker Jørgensens økonomiske politik er
glemt, siger Jørgen Goul Andersen til Information.

Fra 2008 til 2010, er Danmarks økonomi målt som BNP skrumpet med hele
4,1 procent i forhold til niveauet i 2007 - før den økonomiske krise.
18 af 192 lande hårdt ramt.

Globalt set er det kun 18 lande ud af 192, hvor krisen relativt har ramt
lige så hårdt, viser opgørelsen.

I lande, som vi ellers ynder at sammenligne os med - f.eks. Sverige,
Tyskland, Frankrig og Holland - har faldet i BNP i perioden kun været på
mellem 0,3 og 1,3 procent.

Opgørelsen kommer ikke bag på økonomisk overvismand Hans Jørgen Whitta-Jacobsen.
Dansk økonomi var overophedet allerede inden krisen kom - og regeringens politik
har en del af skylden, siger han.

- Det nominelle skattestop på ejendomsværdi­skatten og til en vis grad
liberaliseringen af låneformerne har i høj grad bidraget til
husprisstigninger og over­ophedningen af byggesektoren, siger
overvismanden til Information.

VK for lempelig.

Samtidig var VK-regeringens finanspolitik i perioder for lempelig.
- Især i 2006 og 2007 førte man en lempelig finanspolitik, der ikke
matchede konjunkturerne. Her skulle man i stedet have bremset op,
siger Hans Jørgen Whitta-Jacobsen.

Ritzau.

Jan Rasmussen

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 26-02-11 10:12

On Sat, 26 Feb 2011 09:31:02 +0100, Jan Rasmussen wrote:

> Inden denne regering er færdig, vil de få Anker Jørgensens
> økonomiske politik til at ligne en bilfri søndags udflugt.
>
> http://epn.dk/okonomi2/dk/article2348475.ece

<snip citat>

Det er bare pudsigt at grunden er at VK regeringen ikke sparede nok.
Alligevel skriger rød stue hele tiden op om, at de sparede for meget.

Fra : DADK

Dato : 26-02-11 10:49

S.A.Thomsen wrote:

> <snip citat>
>
> Det er bare pudsigt at grunden er at VK regeringen ikke sparede nok.
> Alligevel skriger rød stue hele tiden op om, at de sparede for meget.

You said it sister!

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-11 14:08

"S.A.Thomsen"
> <snip citat>
> Det er bare pudsigt at grunden er at VK regeringen ikke sparede nok.
> Alligevel skriger rød stue hele tiden op om, at de sparede for meget.

Hvor får du det med at spare fra?
Bremse op er da ikke det samme som at spare!
Oppositionen har HELE tiden sagt at skattestoppet var skadeligt,
det har heller ikke noget med at spare op at gøre!

Mvh Eyvind

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 26-02-11 15:27

On Sat, 26 Feb 2011 14:07:37 +0100, Eyvind Dk wrote:

> [...]
> Oppositionen har HELE tiden sagt at skattestoppet var skadeligt,
> det har heller ikke noget med at spare op at gøre!

Et af resultaterne af skattestoppet, er øget forbrug med dertil øget
beskæftigelse, hvilket er en væsentlig grund til den lave arbejdsløshed.

Så skattestoppet har i den henseende IKKE været skadeligt.

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-11 16:45

"S.A.Thomsen"
> Et af resultaterne af skattestoppet, er øget forbrug med dertil øget
> beskæftigelse, hvilket er en væsentlig grund til den lave arbejdsløshed.
> Så skattestoppet har i den henseende IKKE været skadeligt.

Ifølge overvismænd og andre eksperter er skattestoppet skyld i
udhulningen af boligbeskatningen og dermed medskyldig i den
overophedede bolig/bygge-sektor.
Jeg er selv overrasket over at ikke-venstreorienterede eksperter
i den grad giver oppositionen ret i dens kritik af regeringen.
Men det er vel også snart slut
"Den er hjemme nu!"

Mvh Eyvind

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-02-11 17:45

On 02/26/2011 04:44 PM, Eyvind Dk wrote:

> [...]
> Jeg er selv overrasket over at ikke-venstreorienterede eksperter
> i den grad giver oppositionen ret i dens kritik af regeringen.

Boligejere kan sove helt trygt om natten, hvis Helle Thorning-Schmidt
bliver ny statsminister og har SF med i regeringen.

SF-formand Villy Søvndal skyder nu tilbage mod statsminister Lars Løkke
Rasmussen (V), der mener, at boligejerne kommer til at betale ekstra,
hvis Socialdemokraterne og SF kommer i regering.
http://politiken.dk/politik/ECE1170512/soevndal-afviser-loekke-vi-har-givet-boligejerne-en-garanti/

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 26-02-11 18:29

On Sat, 26 Feb 2011 17:44:53 +0100, Martin Larsen wrote:

> [...]
> Rasmussen (V), der mener, at boligejerne kommer til at betale ekstra,
> hvis Socialdemokraterne og SF kommer i regering.

Tja. Man har jo før set hvor meget/lidt rød stues garantier er værd.

Fra : Vidal

Dato : 27-02-11 01:12

Den 26-02-2011 18:29, S.A.Thomsen skrev:

> Tja. Man har jo før set hvor meget/lidt rød stues garantier er værd.

Af nysgerrighed, hvornår har man set det?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 27-02-11 08:39

On Sun, 27 Feb 2011 01:11:52 +0100, Vidal wrote:

> Af nysgerrighed, hvornår har man set det?

Efterlønsgarantien.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 26-02-11 18:28

On Sat, 26 Feb 2011 16:44:54 +0100, Eyvind Dk wrote:

> "S.A.Thomsen"
>
> Ifølge overvismænd og andre eksperter er skattestoppet skyld i
> udhulningen af boligbeskatningen og dermed medskyldig i den
> overophedede bolig/bygge-sektor.

Det kan du da til dels have ret i, men så er det da pudsigt at rød stue
bliver skræmt fra vid og sans, hver gang det bliver nævnt.

> Jeg er selv overrasket over at ikke-venstreorienterede eksperter
> i den grad giver oppositionen ret i dens kritik af regeringen.
> Men det er vel også snart slut

Der sker INTET mht. boligbeskatningen, selv om rød stue vinder næste valg.

> "Den er hjemme nu!"

Sagde de om skindet, før bjørnen var skudt.

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-11 18:42

"S.A.Thomsen"
> Det kan du da til dels have ret i, men så er det da pudsigt at rød stue
> bliver skræmt fra vid og sans, hver gang det bliver nævnt.

Det er fordi ALLE er skræmt fra vid og sans m.h.t boligejerne.
Vil du ha' regeringsmagten så skal man ikke lægge sig ud med boligejerne!
Liberal Alliance synes at have den mest ærlige politik på dette område.

> Der sker INTET mht. boligbeskatningen, selv om rød stue vinder næste valg.

Nej, det TØR de ikke - desværre.

> Sagde de om skindet, før bjørnen var skudt.

Nej, det var Uffe Elleman der sagde det dagen før han tabte MEGET
knebent til Nyrup.

Mvh Eyvind

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 26-02-11 19:19

On Sat, 26 Feb 2011 18:42:29 +0100, Eyvind Dk wrote:

> Det er fordi ALLE er skræmt fra vid og sans m.h.t boligejerne.
> Vil du ha' regeringsmagten så skal man ikke lægge sig ud med boligejerne!
> Liberal Alliance synes at have den mest ærlige politik på dette område.

Enig.

> Nej, det TØR de ikke - desværre.

Man burde pristalsregulere boligbeskatningen, ikke fastfryse kronebeløbet.

Netop.

Fra : DADK

Dato : 26-02-11 20:19

S.A.Thomsen wrote:

> Det kan du da til dels have ret i, men så er det da pudsigt at rød stue
> bliver skræmt fra vid og sans, hver gang det bliver nævnt.

Ja, men man skal bare kunne stave til vælgerkorps for at forstå hvorfor

> Der sker INTET mht. boligbeskatningen, selv om rød stue vinder næste valg.

> Sagde de om skindet, før bjørnen var skudt.

Ja, jeg giver ikke en pind for alle de meningsmålinger. Der er utrolig
mange ubekendte. Objektivt set ville det være forfriskende med en ny
regering, en ny attitude eller indgangsvinkel (forskellen er jo nærmest
0, de er socialdemokrater hele bundtet alligevel, selv SF) - men i
mine øjne er oppositionens helt store problem at der ikke står en masse
dygtige kræfter klar i kulissen. Helle Thorning kan da sikkert blive en
god statsminister, Ole Sohn kan sikkert blive en udmærket
finanssminister osv, men hvad ellers?

Fra : N_B.DK

Dato : 26-02-11 22:08

"S.A.Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> wrote in message
> Sagde de om skindet, før bjørnen var skudt.

Alt imens de ledte videre på månen efter bjørnen.

--
MVH. N_B_DK

Fra : DADK

Dato : 26-02-11 20:15

Eyvind Dk wrote:

> "S.A.Thomsen"
>
> Ifølge overvismænd og andre eksperter er skattestoppet skyld i
> udhulningen af boligbeskatningen og dermed medskyldig i den
> overophedede bolig/bygge-sektor.

Vi mangler så lige at have en overophedet boligsektor pt Men ellers
er det fuldkommen rigtigt at skattestoppet indirekte var medskyldig -
blandt flere faktorer - i boligprisernes himmelflugt.

Men boligpriserne ville være steget alligevel, uanset hvad.