Logik,ja og intuition, ISÆR
Fra : Bo Warming

Dato : 23-02-11 14:45

Logik,ja og intuition, ISÆR
Når romerne og Shakespeare roste venskab som logikfri og regelfri zone
ønskede de stadig løfter overholdt.

Men de anerkendte at regler og retfærdighed skal intuitivt
sammenholdes med følelser
Man kan være stolt over løgn der er sket pga respekt for følelsernes
overordnede samlede langtidsbillede
"   Aldrig krøb jeg for de mægtige og løj jeg, så løj jeg af
kærlighed. Derfor er jeg glad selv på vinterlejet. Nietzsche "

Logikkens fordel er spådom;       "Reason deserves to be called
a prophet, for in showing us the consequence and effect of our actions
in the present, does it not tell us what the future will be?   "
Schopenhauer

Men skær sig på overdriven skrivebordsteoretisk logik, der fortrænger
følelser og intuitionens skjulte mellemregninger
"A mind all logic is like a knife all blade. It makes the hand bleed
that uses it.      Rabindranath Tagore, Rabindranath,
"Intet andet end lidenskaben er alvorligt. Intellektet er ikke noget
alv orligt og har aldrig været det. Det er et instrument, man spiller
på, det er alt.       Oscar Wilde
"   Reason is a very light rider, and easily shook off. Swift
(1667-1745)English Author
   Den gale er ikke menneske, der har mistet forstanden. Den
gale er et menneske, der har mistet alt undtagen forstanden.
Chesterton
   Folk har den mærkelige opfattelse, at de taler sandhed, blot
fordi de ikke lyver. K.K. Steincke
"Vi er i vane med at forklare det, som skyldes mange årsager ved
enkelt årsag, og de fleste uenigheder kan føres tilbage til dette."
Liebig (1803-1873)German Chemist and Professor
   Sandheden og fornuften er sjældent uvenner.    Kristina af
Sverige
   Sandhedens majestæt lader sig ikke bestige med logikkens
rebstige.    Nietzsche

"   Tanker er følelsernes skygger - altid mere uklare, tomme og
simple.    Nietzsche