MS Windows
briani 27239
Windows Vista
Fra : Pernille

Dato : 13-02-11 16:50

?Hej Gruppe

Jeg har en Acer Aspire 5310, med Windows Vista installeret. Jeg har to
interne drev et C og et D drev. Jeg vil hører om jeg kan overfører ledig
plads fra mit D drev til mit C drev??

Pernille

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 13-02-11 16:59

Pernille skrev:

>Jeg har to interne drev et C og et D drev.

formoder det er samme harddisk, og dermed partitioner på dette drev

>Jeg vil hører om jeg kan overfører ledig plads fra mit D drev til mit C
>drev??

Hvis min formodning er rigtig, kan du fx gøre det med Easeus Partition
Master Home http://www.partition-tool.com/download.htm en video der viser
hvordan det gøres er på http://www.youtube.com/watch?v=cs_760UxLOA og
ellers en billedguide til det på
http://www.partition-tool.com/easeus-partition-manager/help/resizing-and-moving-partition.htm#1

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Pernille

Dato : 13-02-11 17:01

?
"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> formoder det er samme harddisk, og dermed partitioner på dette drev

> Hvis min formodning er rigtig, kan du fx gøre det med Easeus Partition
> [...]

Tusind tak for svar

Nåe ja undskyld det var to partitioner.

Jeg vil kaste mig over det sendt.

Pernille

Fra : Bo

Dato : 13-02-11 18:27

Pernille formulerede Sunday:
> ?
> [...]

Husk backup .... Det kan gå galt, når man roder ved c drevet, ikke at
det nødventigvis gør det, men tag nu en backup inden

Fra : Pernille

Dato : 13-02-11 19:50

?>
> Husk backup .... Det kan gå galt, når man roder ved c drevet, ikke at det
> nødventigvis gør det, men tag nu en backup inden

Tak for svaret Bo

Ja det er jeg også lidt nervøs for jeg gør, selvom jeg er meget metodisk og
ikke dumdristig, så kan det vel gå galt.

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-11 12:54

"Pernille" <pkk@ejsnabela.com> skrev i meddelelsen
>?>
>>

> Tak for svaret Bo
>
> Ja det er jeg også lidt nervøs for jeg gør, selvom jeg er meget metodisk
> og ikke dumdristig, så kan det vel gå galt.

Nu er der jo kommet mange bud.
Jeg tror, hvis jeg skulle gøre det på min egen pc, at jeg ville lave et
image af c, og så formatere og oprette de ønskede størelser på partitioner,
så image på c og finish

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 13-02-11 20:01

Bo skrev:

>Husk backup .... Det kan gå galt, når man roder ved c drevet

Skriver det aldrig, da jeg forventer at folk har backup altid.
en harddisk kan også stå af fra dag til dag uden forvarsel, og uden der er
rodet med noget som helst, her taler jeg af erfaring.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Flimmer

Dato : 14-02-11 12:42

> [...]
> en harddisk kan også stå af fra dag til dag uden forvarsel, og uden der er
> rodet med noget som helst, her taler jeg af erfaring.

Korrekt, men selv tager jeg aldrig backup, da alt hvad der ligger kommer
igen når jeg reinstallerer.
Nok fordi jeg intet har på pc'en men kører alt i Cloud. Så pc'en er blot en
terminal.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-11 13:20

Flimmer skrev:

> Korrekt, men selv tager jeg aldrig backup, da alt hvad der ligger kommer
> igen når jeg reinstallerer.

På mine XP-systemer tager det flere timer at gendanne opsætningen
fra bunden af. Det tager 3 minutter at rulle et image ud uden at
jeg behøver blande mig. Alene det er grund nok til at bruge et
imageprogram.

Det tager længere tid på min Windows7-maskine, men alene det at
det kører automatisk, er guld værd.

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 13-02-11 19:00

Pernille wrote:
> ?
> "Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Tusind tak for svar
>
> Nåe ja undskyld det var to partitioner.
>
> Jeg vil kaste mig over det sendt.

Du kan også i Vista selv - ændre dine drevs størrelser. Programmet er
indbygget

Administrer - diskhåndtering - højreklik på dit D-drev vælg formindsk.

Det du formindsker D med kommer over på C

Mvh. Per

Fra : Pernille

Dato : 13-02-11 19:49

?>
> [...]
>
> Administrer - diskhåndtering - højreklik på dit D-drev vælg formindsk.
>
> Det du formindsker D med kommer over på C

Tusind tak for svar Per

Ja den mente jeg også jeg kunne, men det der sker, er at jeg godt kan
formindske D drevet, den opretter så et "Ikke-allokeret" drev, men jeg kan
så ikke gå ind i C og udvidde den med noget, funktionen er nedtonet. Jeg vil
egentlig også helst gøre det i Windows eget program, er lidt nervøs for jeg
får lavet noget der går galt.

Pernille

Fra : Per

Dato : 13-02-11 19:53

Pernille wrote:

> [...]
> nedtonet. Jeg vil egentlig også helst gøre det i Windows eget
> program, er lidt nervøs for jeg får lavet noget der går galt.

Hvad hvis du allokerer det nye "tilkomne" drev - altså formatterer det og
giver det et drevbogstav.

KAn du så ikke flette dem sammen bagefter (altså C og det nye) ?

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-11 00:56

Per skrev:

> Hvad hvis du allokerer det nye "tilkomne" drev - altså formatterer det og
> giver det et drevbogstav.

> KAn du så ikke flette dem sammen bagefter (altså C og det nye) ?

Nej. Når først pladsen er sat op som et drev, kan man ikke
disponere over den mere.

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 13-02-11 19:58

Per skrev:

>Du kan også i Vista selv - ændre dine drevs størrelser. Programmet er
>indbygget
>
>Administrer - diskhåndtering - højreklik på dit D-drev vælg formindsk.
>
>Det du formindsker D med kommer over på C

nixen

Det som d: bliver formindsket kommer som ikke-allokeret plads efter d: og
har dermed ikke mulighed for at komme sammen med c: da det ikke ligger
lige efter c:

windows eget partitioneringsværktøj duer ikke til det ønskede

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-11 00:55

Per skrev:

> Du kan også i Vista selv - ændre dine drevs størrelser. Programmet er
> indbygget

> Administrer - diskhåndtering - højreklik på dit D-drev vælg formindsk.

Det er en nødløsning. Hvis der ligger data langt inde på et drev,
kan man ikke formindske det 'forbi' disse data. Jeg afprøvede det
under Windows 7 på en 1 Tbyte harddisk hvor jeg ikke kunne skrue
C-drevet med en 10-20 Gbyte ned under et par hundrede Gbyte.

> Det du formindsker D med kommer over på C

Der er ingen automatik i den forbindelse. Det ledige område står
som ubenyttet hvis man ike foretager sig noget. Og udvidede og
logiske psrtitioner kan gøre det hele lidt indviklet at rode med
på den måde.

--
Bertel