Tjøpenhamn byter bank mot moske
Fra : inte KWP

Dato : 12-02-11 13:02

Tjøpenhamnarna ville inte ha kvar Amagerbanken men vill nu ha Amagermosken. Är
det behovet att låna pengar utan att betala ränta som lockar våra efterblivna
grannar till väster? Flæskesteg med Carlsberg Hof kommer man nog inte att kunna
köpa på mosken.

http://politiken.dk/politik/ECE1193100/koebenhavn-faar-ny-stormoske/

Jag har alltid betraktat Danmark som Skandinaviens Swaziland men nu är det
kanske bättre att betrakta det som Skandinaviens Uganda.

--
UTF-8:Hürfüñkärdëttäütfträmsëtñüdå? HAHAHAHAHAHAHAHAH!!!1!
In teh ,face loosres! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!1! =|))))))

Fra : inte KWP

Dato : 12-02-11 13:17

"inte KWP" ha scritto nel messaggio

> [...]
>grannar till väster? Flæskesteg med Carlsberg Hof kommer man nog inte att kunna

För att inte tala om Gammeldansk! I stället blir det "gammeldask" som består av
buteljerat kamelpiss vars etikett pryds av en censurerad bild av profeten
Muhammed.

Fra : Vidal

Dato : 12-02-11 16:26

Den 12-02-2011 13:17, inte KWP skrev:
> [...]
> buteljerat kamelpiss vars etikett pryds av en censurerad bild av profeten

Jeg er vild med norsk kultur og humor.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Isachsen

Dato : 12-02-11 17:08

Vidal wrote:

> Jeg er vild med norsk kultur og humor.

For norrbaggar som handler i Strömstad går sikkert "buteljerat
kamelpiss" lika bra, bare det er billigere enn hemma i Norge.

Isachsen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-02-11 18:01

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> Jeg er vild med norsk kultur og humor.

Og hvordan har du det så med den svenske kultur & humor i indlægget?

Fra : Isachsen

Dato : 12-02-11 20:17

Uffe Kousgaard wrote:
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> Og hvordan har du det så med den svenske kultur & humor i indlægget?

Jeg har jobbet sammen med svensker og dansker i rundt 30 år og mener at
jeg har trengt litt under overflaten.
Allerede som ung var jeg fortrolig både med Storm P. og A. Engström - og
som norrbagge og fjeldabe har jeg måttet døyve mangen "støyt" i selskap
med begge parter, uten at det har gått på bekostning av gjensidigheten.

Aldri er jeg blitt behandlet som "utlending" i noen av nabolandene, og
aldri heller har jeg følt at jeg befant meg i "utlandet". Om noen en
sjelden gang beveget seg "over grensen", så hadde jeg alltid en
tilsvarende "bredside" å fyre av, slik at balansen ble gjenopprettet.

Av min bestefar, som levde på begge sider av Unionen, lærte jeg,
"Svensker er ikke utlendinger". Det var synd at historien og
storpolitikken gjorde oss til det - iallfall juridisk.

Isachsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-02-11 10:55

Isachsen <tavekkorigi@c2i.net> skrev i meddelelsen
ij6mb8$4i8$1@news.eternal-september.org:

> [...]
> sjelden gang beveget seg "over grensen", så hadde jeg alltid en
> tilsvarende "bredside" å fyre av, slik at balansen ble gjenopprettet.

Min personlige erfaring er, at danskere og nordmænd har rigtigt meget til
fælles. Jeg færdes lige hjemvant i begge lande og føler mig aldrig som
udlænding i Norgen. Når jeg rejser i Sverige, ser jeg mange fællestræk med
Norge og Danmark, men føler mig stadig som udlænding. Når jeg er sammen med
svenskere og nordmænd i arbejdsmæssige eller i sociale sammenhænge, tales
ofte engelsk på initiativ fra den svenske side.

> Av min bestefar, som levde på begge sider av Unionen, lærte jeg,
> "Svensker er ikke utlendinger". Det var synd at historien og
> storpolitikken gjorde oss til det - iallfall juridisk.

Hmm. Jeg er ikke helt enig. Der har altid været stærkt kulturfælleskab
mellem Sjælland/øerne, Skånelandene, Bohuslen og Norge. Sverige dukker sent
op i historien, og har altid stået i opposition. Sverige har historisk været
mere orientreret mod baltikum og de slaviske lande, hvor Norge og Danmark i
fælleskab har været orienteret mod vest. Jeg synes, det kan mærkes dén dag i
dag, og jeg tror ikke, at en nordisk union mellem Norge, Sverige og Danmark
nogensinde har haft eller vil få gang på jord. Kalmarunionen hang kun sammen
i det omfang, vi andre kunne undertrykke og tæve svenskerne.

Og så har jeg forøvrigt aldrig forstået, hvorfor det Norsk/Danske
rigsfælleskab kaldes 400-årsnatten i Norge. Der fandt ingen særlig
undertrykkelse sted, forholdet var jævnbyrdigt (omend magtens centrum
geografisk lå i København), og begge lande trivedes med fælleskabet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Isachsen

Dato : 13-02-11 21:32

Jens Bruun wrote:
> [...]
> undertrykkelse sted, forholdet var jævnbyrdigt (omend magtens centrum
> geografisk lå i København), og begge lande trivedes med fælleskabet.

400-årsnatten
Begrepet er nok lansert av dem som var positive til oppløsningen av
unionen. Og da gjaldt det vel å skape et skremmebilde av det hadde vært,
slik at ingen skulle "ønske seg tilbake". Teknikken er velkjent fra
storpolitikkens propaganda.

Danmark/Sverige
Det var de to - historisk sett - som var rivalene i kampen om
herredømmet i Norden. Og deres innbyrdes kriger, med hjelp fra andre
europeiske makter, tappet begge for krefter, slik at ingen av dem
lyktes. Jeg har merket med danskenes nedarvede (aversjon) mot svenskene,
og har innbildet meg, at den skriver seg fra denne perioden av
historien.

Ellers var de to største motstanderne av et sterkt Norden alltid
Russland og - nærmest selvsagt - England.

Isachsen

Fra : Totte Zakariasson

Dato : 18-02-11 22:10

Isachsen skrev 2011-02-13 21:31:>
> Ellers var de to største motstanderne av et sterkt Norden alltid
> Russland og - nærmest selvsagt - England.
>
> Isachsen

Bra talat! England har "kommit undan" med en hel del fanstyg, milt sagt!
Det talas mycket (med all rätt) om Tysklands koncentrationsläger, men
aldrig om Storbritanniens svältmord på 30 000 0000 (trettio miljoner!)
indier. Och - de är fortfarande det land med flest annekterade områden.
(Rätta mig om jag har fel)
--
Totte Z

Fra : Isachsen

Dato : 19-02-11 16:48

Totte Zakariasson wrote:

> [...]
> 000 0000 (trettio miljoner!) indier. Och - de är fortfarande det land
> med flest annekterade områden. (Rätta mig om jag har fel)

Det som iallfall er sikkert, er, at inndelingen av nasjonene i the
"good" ones and the "bad" ones trenger en revisjon med innlagte nyanser.
Sammenlignet med hva vi med årene har lært om Sovjet-unionen, Mao-China,
Britiske Imperiet, Viet-nam og andre, blir Tyska riket jo bare en
detaljhandel.

Isachsen

Fra : Vidal

Dato : 12-02-11 23:06

Den 12-02-2011 18:01, Uffe Kousgaard skrev:
> "Vidal"<vidal@webspeed.dk> wrote in message

> Og hvordan har du det så med den svenske kultur& humor i indlægget?

Oh, shit. Shame on me.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : J. Nielsen

Dato : 12-02-11 18:09

On Sat, 12 Feb 2011 16:26:13 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Jeg er vild med norsk kultur og humor.

Vi har at gøre med en l33t hax0r tr0ll-wannab3. V3Ry C3WL...
--

-JN-

Fra : Vidal

Dato : 12-02-11 23:25

Den 12-02-2011 18:08, J. Nielsen skrev:

> Vi har at gøre med en l33t hax0r tr0ll-wannab3. V3Ry C3WL...

Elite hacker? Troll? Mig? Nej. Jeg var vist bare lidt for
vild med at komme af med vitsen om norsk humor og ramte
fatalt ved siden af.

Not so C3WL.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-11 00:37

"Vidal" <
> Elite hacker? Troll? Mig? Nej. Jeg var vist bare lidt for
> vild med at komme af med vitsen om norsk humor og ramte
> fatalt ved siden af.

Ja, det tør siges! Og mon ikke du også ramte ved siden af m.h.t.
adressen på J. Nielsens bemærkning?
Tror ikke den var møntet på dig - snarere på den svenske chatnar!

Mvh Eyvind

Fra : Vidal

Dato : 13-02-11 08:16

Den 13-02-2011 00:36, Eyvind Dk skrev:

> "Vidal" <
>
> Ja, det tør siges! Og mon ikke du også ramte ved siden af m.h.t.
> adressen på J. Nielsens bemærkning?
> Tror ikke den var møntet på dig - snarere på den svenske chatnar!

Hehe, det er muligt, nu jeg er i gang, kan jeg måske
lige så godt gå linen ud..

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-11 15:54

"Vidal"
> Hehe, det er muligt, nu jeg er i gang, kan jeg måske
> lige så godt gå linen ud..

Det er ikke altervinen du har forgrebet dig på?

Mvh Eyvind

Fra : Vidal

Dato : 13-02-11 19:19

Den 13-02-2011 15:54, Eyvind Dk skrev:

> "Vidal"
>
> Det er ikke altervinen du har forgrebet dig på?

Hehe, nej, jeg har ikke umiddelbar adgang til den.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-02-11 10:40

Vidal <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
4d56a691$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Jeg er vild med norsk kultur og humor.

Og jeg elsker italiensk og thailandsk mad.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : \(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯\)

Dato : 13-02-11 10:43

> Vidal <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> 4d56a691$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Og jeg elsker italiensk og thailandsk mad.

> [...]

Jamen Thaimad er da noget med stærk chilli, har du mave til det?

Fra : DADK

Dato : 13-02-11 10:57

(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯) wrote:

> Jamen Thaimad er da noget med stærk chilli, har du mave til det?

??? det er mere noget ækelt noget med kokosolie og grøntsagspirer. Næh,
Mexicansk - det ved man hvad er!

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 13-02-11 11:04

On Sun, 13 Feb 2011 10:57:00 +0100, DADK wrote:

> ??? det er mere noget ækelt noget med kokosolie og grøntsagspirer. Næh,
> Mexicansk - det ved man hvad er!

Jeg er mere til filippinsk mad (pancit, sinigang, sopas). Det er nemt at
lave, er sundt og tilmed meget billigt.

Fra : DADK

Dato : 13-02-11 11:06

S.A.Thomsen wrote:

> Jeg er mere til filippinsk mad (pancit, sinigang, sopas). Det er nemt at
> lave, er sundt og tilmed meget billigt.

Spiser chili, hvidløg og ost til ALT. Tror det er nøglen til et langt liv.

Fra : Vidal

Dato : 13-02-11 11:44

Den 13-02-2011 11:06, DADK skrev:

> Spiser chili, hvidløg og ost til ALT. Tror det er nøglen til et langt liv.

Det håber jeg, du har ret i.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : DADK

Dato : 13-02-11 12:14

Vidal wrote:

> Det håber jeg, du har ret i.

Har jeg fundet en lidelsesfælle?

Fra : Vidal

Dato : 13-02-11 19:17

Den 13-02-2011 12:13, DADK skrev:

> Har jeg fundet en lidelsesfælle?

Min kone og jeg har altid bedøvet omgivelserne med
kraftig hvidløgsånde. De senere år har konen så
taget chilidyrkning op og er på evig jagt efter
nye sorter.

Af en eller anden grund går chili-dyrkerne altid efter
det stærkeste. Så vi sidder ofte, stærkt svedende og
brændende tunger og nyder guds gaver.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : DADK

Dato : 13-02-11 20:58

Vidal wrote:

> [...]
> nye sorter.
>
> Af en eller anden grund går chili-dyrkerne altid efter
> det stærkeste. Så vi sidder ofte, stærkt svedende og

Sådan

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-02-11 21:18

Den 13-02-2011 19:16, Vidal skrev:

> [...]
> nye sorter.
>
> Af en eller anden grund går chili-dyrkerne altid efter
> det stærkeste. Så vi sidder ofte, stærkt svedende og

Ork, det er da først når man får næseblod, at chilien er tilpas stærk?

(Jeg arbejdede engang på min onkels tegnestue, hvor kokken en dag havde
puttet lidt vel meget chili i en thai-karryret, og det faktisk lykkedes
een af arkitekterne at begynde at bløde ud ad næsen efter det første par
mundfulde! Det har de vist moret sig meget over som en stående vittighed
angående stærk mad lige siden...)

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 13-02-11 22:24

Den 13-02-2011 21:18, Anders Peter Johnsen skrev:

> [...]
> har de vist moret sig meget over som en stående vittighed angående stærk mad

Der går min grænse, altså. Lidt integritet er der dog
tilbage i mig, trods mange års ægteskab.

Men ellers et morsomt indlæg.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : TL

Dato : 14-02-11 16:54

Chili og hvidløg, måske.

Fra : DADK

Dato : 18-02-11 06:13

TL wrote:

> Chili og hvidløg, måske.

OK, ost kan nok fravælges Der er nogen som afskyr ost, sikkert af
god grund. Generelt tror jeg man skal lytte til sin krop, man skal ikke
spise ost hvis man finder det ulækkert - så har man ikke brug for det
alligevel. At "lytte til sin krop" er naturligvis ikke det samme som at
have lyst til pommes frites med remoulade fredag aften. Men hvidløg har
nogle unikke olier, og chili nogle unikke antioxidanter som ikke engang
er kortlagt endnu. Derudover er et glas varmt vand med revet ingefær i
ny og næ nok heller ikke ligefrem livsfarligt.

Jeg har stadig store visioner om hvidløgsolie. Det må man kunne lave,
hvis man kan lave fed dejlig olie af vindruekerner eller olien, må man
kunne få den mest stinkende lækre olie ud af et par tusind pressede fed
hvidløg

Fra : DADK

Dato : 18-02-11 06:16

DADK wrote:
> fed dejlig olie af vindruekerner eller olien,

OLIVEN

Fra : TL

Dato : 19-02-11 08:38

On Fri, 18 Feb 2011 06:12:53 +0100, in dk.politik DADK
<dadk@webspeed.dk> wrote:

>OK, ost kan nok fravælges Der er nogen som afskyr ost, sikkert af
>god grund.

Jeg kan godt lide ost, men jeg tror ikke, at det er "nøglen til et
langt liv".

Fra : DADK

Dato : 20-02-11 04:11

TL wrote:

> Jeg kan godt lide ost, men jeg tror ikke, at det er "nøglen til et
> langt liv".

Det er naturligvis rigtigt som udgangspunkt. Men med ost, inkl sådan at
raspe fra en blok parmesan, det er som om det knytter råstofferne bedre
sammen. Man - eller jeg - kunne jo forestille sig, at der foregår en
nærmest alkymistisk proces i fordøjelsen, og så handler det om at skabe
"guld". Sådan i overført betydning. Men det er en abstrakt situation, du
bevæger dig jo rundt mellem kontinenterne mv, så du er sikkert mere
"global" i din tarmflora og optagelsesevne ift næringsstoffer.

Fra : DADK

Dato : 13-02-11 11:15

S.A.Thomsen wrote:

> Jeg er mere til filippinsk mad (pancit, sinigang, sopas). Det er nemt at
> lave, er sundt og tilmed meget billigt.

Jeg er ikke så meget til fremmede køkkener. Jeg tror vi er desginet fra
fødslen til at få et godt liv med de råvarer der er i det lokale
landskab. Derfor laver jeg rigtig mange ting ud af af de råvarer vi har
"naturligt"

Tag 4-5 kartofler og skær dem ud
tag 2 porrer
3 porrer hvis ikke du har forårsløg
tag 2 løg
tag 6-7-8-9 fed hvidløg, de skal ikke engang skrælles

evt kan man supplere med lidt selleri, gulerødder - whatever

lad det simre i olie og smør (den kombination er god) til du kan lugte
hvidløgene.

Hæld vand på, og prop en bouillion-terning i

når det har kogt en time blender du hele molevitten og hælder enten
fløde eller creme fraiche i

put evt lidt purløg på toppen, man kan også garnere med noget røget
fisk, f.eks makrel eller ål

viola, du har en ret der er virkelig lækker, særlig som kold, og den kan
holde sig i dagevis. Når den ikke kan holde sig længere har du en god
fond til sovser eller f.eks grundlaget for spaghetti med kødsovs

Fra : Vidal

Dato : 13-02-11 11:46

Den 13-02-2011 11:15, DADK skrev:

> Hæld vand på, og prop en bouillion-terning i

Hvorfor ikke lægge et okseben i istedet?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : DADK

Dato : 13-02-11 12:18

Vidal wrote:

> Hvorfor ikke lægge et okseben i istedet?

Ja, men det er jo ikke altid man har et okseben på hylden. Jeg taler om
ekstrem billig mad der - hvis det laves rigtigt - kan matche selv de
allerbedste restauranter.

Men det er en god ide. En grisekæbe kan sikkert også bruges. Man skal
bare fiske benet op inden man blender, og hvis man laver det to dage i
træk kan man sikkert genbruge oksebenet.

Men min ide om purløg og lidt røget makrel på toppen vil så ryge af fløjten.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 13-02-11 13:12

On Sun, 13 Feb 2011 12:17:31 +0100, DADK wrote:

> Ja, men det er jo ikke altid man har et okseben på hylden. Jeg taler om
> ekstrem billig mad der - hvis det laves rigtigt - kan matche selv de
> allerbedste restauranter.

Jeg kan let lave lækker varm mad til 8 personer, så alle bliver mætte, for
under 100kr.

Når jeg f.eks. laver sopas, så er der sund varm mad til mig og mine unger i
2 dage for omkring 50kr.

Fra : DADK

Dato : 13-02-11 13:21

S.A.Thomsen wrote:

> [...]
> under 100kr.
>
> Når jeg f.eks. laver sopas, så er der sund varm mad til mig og mine unger i

kom med opskriften

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 13-02-11 14:33

On Sun, 13 Feb 2011 13:21:06 +0100, DADK wrote:

> kom med opskriften

Er sendt på mail.

Fra : Totte Zakariasson

Dato : 18-02-11 22:24

DADK skrev 2011-02-13 11:15:
> [...]

> fødslen til at få et godt liv med de råvarer der er i det lokale
> landskab. Derfor laver jeg rigtig mange ting ud af af de råvarer vi har

Här har Du en själsfrände vad Din åsikt om vad vi skall äta gäller! Jag
anser det som självklart att det våra förfäder i flera generationer ätit
är det vi är anpassade till att själva äta. Att jag sedan experimenterar
med andra matkulturer då och då är en annan sak. Men i det stora hela;
ät som farfar åt - det kan bara bli rätt!

--
Totte Z

Fra : DADK

Dato : 20-02-11 04:12

Totte Zakariasson wrote:

> [...]
> med andra matkulturer då och då är en annan sak. Men i det stora hela;
> ät som farfar åt - det kan bara bli rätt!

Lige præcis. Jeg er helt enig. Det er indlysende rigtigt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-02-11 10:57

(¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯) <la@hotmail.com> skrev i meddelelsen
ij893a$lg5$1@speranza.aioe.org:

> Jamen Thaimad er da noget med stærk chilli, har du mave til det?

Jamen Flemse dog. Du ved da, jeg er lidt af en supermand. Jeg spiser hele
thai-chili til morgenmad.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : DADK

Dato : 13-02-11 11:01

Jens Bruun wrote:
> (¯`·.¸ P.N. ¸.·´¯) <la@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> ij893a$lg5$1@speranza.aioe.org:

> Jamen Flemse dog. Du ved da, jeg er lidt af en supermand. Jeg spiser hele
> thai-chili til morgenmad.

Spiser du de runde der er formet som kinesiske lamper, dem man siger er
verdens stærkeste chili som er muligt at købe på verdensmarkedet? Dem
snitter jeg ud til alt, sammen med hvidløg og ost. Om det så er et
spejlæg kan jeg ikke lade være.

Eneste setback er at jeg kun kan købe dem hos den lokale
tyrker-grønthandler, hvor man jo behandles som andenrangsmenneske.

Fra : inte KWP

Dato : 06-03-11 16:18

"Vidal" ha scritto nel messaggio

>Jeg er vild med norsk kultur og humor.

En jävla tur för ni måste nog flytta till Noreg snart nu när Danmark håller på
att omvandlas till "Den Mohamme-danske halalhippierepubliken Multikultistan".