Mel ka erstattes af solskin eller toaster
Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-11 05:05

   Mel ka erstattes af solskin eller toaster

Min tjener i Zambia havde sit 2-værelses hus i min baghave og som
hundredtusind af slumhuse i millionbyen(og måske en milliard i andre
ulande) havde det et tynds bliktag som næsten daglig blev skoldhedt
på solsiden, fordi det var i troperne og regntid var kort..
Men i "Mumbay-millionaire" Oscarvinderfilmen gøres enorme ulækre
latriner til et kæmpeproblem for fattige indere.
Da jeg havde haft egen have et år, men konen havde forladt mig , læste
jeg i avisen under en hedebølge, at søværnets krigsskibe blev så varme
at matroser spejlde æg på dækket, og jeg var netop hjemvendt fra
Afghanistan hvor ulandseksperter havde belært mig om at lort bliver
lugtløs ved opvarmning til 65 grader i et minut, for så dør
bakterierne - helt som et æg koagulerer til livløshd når kogning
sker.
Jeg havde undervisning på gymnasium nær Fisketorvet og købte på vejen
hjem billige sild og lagde under en hedebølge filet'erne på en
bageplade i solen og de blev velsmagende uden stegning.
Så slog det mig at en lort på bageplade, der har stået skråt mod
middagssolen, kan flades ud med en anden lige så skoldhed bageplade og
mon ikke temperaturen 65 grader kan nås så den bliver lugtløs. Det
virkede
Så det kolerabefængte Haiti, der ikke kan dyrke ris nok til at mætte
alle, så børn spiser jord, det burde belære de fattige om at skide i
en spand og tisse i en anden og slynge lortene mod et skoldhedt tag og
sidst på eftermidagen kradse brun perfekt , tørt "kunstgødning" pulver
ned til at øge høst med.

I en del af min lejlighed fjernest fra toilettet, havde jeg engang
arbejdsværelse og gad ikke gå på toilettet og til mellemmåltider havde
jeg en toaster stående , der maser to brødskiver sammen om ost og
skinke.
Det slog mig at en lort på en foldet avisside, kan pakkes så der er
flerdobbelt lag papir på begge sider og den har form som en skive
toastbrød, og jeg lagdesådanne pakker i toaster, og minimalt lugt kom
ud i rummet, i minuttet mens lorten blev steril og vandet suget ud i
avispapiret, så den ikke gærede ved måneders henstand i papirkurven
Der er mange nemme Bonderøvs løsninger på at slippe af med
ekskrementer, hvis man ikke sidder i futtog eller i en detentionscelle
- så bør man have et marmeladeglas i lommen (eller en sugende karklud
der som minible kan skubbes ned i gylpen mens man står i kø til at få
strips på)