Skærme
Fijala 3554
Hvilken skærm?
Fra : Bess

Dato : 09-08-01 07:15

Jeg ved godt at emnet har været oppe en del gange, men jeg har ikke lige
kunnet finde det svar jeg har brug for: jeg skal have en ny skærm til én
af mine pc'er på arbejde. Kan købe lige hvad jeg vil have. Den skal
udelukkende bruges til at læse / skrive oplysninger i form af tekst (fx
som i Microsoft Outlook). Det er derfor vigtigt at teksten står helt
skarpt, men ikoner må selvfølgelig også godt være "synlige", og skærmen
skal være til at holde ud at se på i flere timer i træk. Nogen forslag?
eller henvisning til tests?.

mvh
Bess

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 09-08-01 22:19

Bess wrote:

Nogen forslag?

Den dyreste, selvfølgelig

IBM laver en superlækker fladskærm(22,2 tommer) med en ekstrem opløsning(9.2
millioner pixels) og en tilsvarende pris ($22.000)! Du skal dog nok regne
med at skulle havde et nyt grafikkort samtidig. For mere info se
http://www.ibm.com/Press/prnews.nsf/jan/3C439AB5262CB49085256A78004B1ABB

Du kan selvfølgelig også finde en mere almindelig skærm og der vil det
rigtige nok være at beslutte hvor meget plads du vil sætte af på
skrivebordet og om det skal være en CRT (altså en traditionel skærm) eller
en fladskærm. Derefter har du lidt mere at gå efter.

> eller henvisning til tests?.

Prøv og søg på "monitor" og fx. "review" i en søgemaskine - så finder du en
mængde links,

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 09-08-01 23:45

<iddqd@worldonline.dk> skrev:

> http://www.ibm.com/Press/prnews.nsf/jan/3C439AB5262CB49085256A78004B1ABB

Savle, savle, savle. ;)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 10-08-01 15:45

Madsen wrote:

> Savle, savle, savle. ;)

Hehe.

Desværre er den ikke helt hurtig nok i sin opdatering til 3D spil så jeg har
altså sendt min tilbage til IBM og må nøjes med min F520. Det skal dog siges
at min PC også havde lidt svært ved holde en ordentlig framerate i 32 bit når
der var gang i alle 9.2 Megapixels, men det hjalp da jeg gik fra 8xFSAA til
4xFSAA.

Fra : Madsen

Dato : 10-08-01 16:01

<iddqd@worldonline.dk> skrev:

(Skærm til 22.000$)
> Desværre er den ikke helt hurtig nok i sin opdatering til 3D spil så jeg har
> altså sendt min tilbage til IBM og må nøjes med min F520.

Det er vist ikke penge du mangler ;)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 10-08-01 18:52

Madsen wrote:

> Det er vist ikke penge du mangler ;)

Sorry, det var en joke - gid jeg havde den slags penge. Mente den med 8xFSAA og 9
Megapixels var tyk nok

Jeg gad egentlig godt vide hvilket grafikkort som kan køre 3000*3000?

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 10-08-01 22:19

<iddqd@worldonline.dk> skrev:

> Sorry, det var en joke - gid jeg havde den slags penge. Mente den med 8xFSAA og 9
> Megapixels var tyk nok

Jo, jeg kunne godt se det virkede lidt usandsynligt, men man ved jo
aldrig. Du kunne jo være en af de heldige lotto-spillere, eller noget
i den stil. ;)

> Jeg gad egentlig godt vide hvilket grafikkort som kan køre 3000*3000?

Tja, det er så lige det.
Sad her i eftermiddags og lurede på sgi.com og så at 3Dlabs Wildcat
5110 grafikkort skulle være noget der rykker åbenbart. Det kan ikke
engang køre i så høje opløsninger og opdateringshastighed som mit
Matrox G400 Max kan. Det er jo nok selvfølgelig væsentlig bedre
hvad 3D angår, men 76 hz. i 1600 x 1024 er ikke noget der kan
imponere mig må jeg indrømme. Det kører jeg i 90 Hz. lige pt.
<http://www.3dlabs.com/product/card/wildcat_II_5110/wildcat_II_5110_res.htm>

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Bess

Dato : 10-08-01 16:52

> Desværre er den ikke helt hurtig nok i sin opdatering til 3D spil
[SNIP]

Nu er det altså heller ikke 3D spil jeg skal bruge den til (så skal jeg
i hvert fald have skærmen vendt sådan at min chef ikke kan se den, og så
vil han nok alligevel kunne se det på mit udtryk hvis jeg sidder der og
spiller CS .

mvh
Bess

Fra : Bess

Dato : 10-08-01 06:56

> [...]
regne
> med at skulle havde et nyt grafikkort samtidig. For mere info se

Nå ja, ok - det tror jeg nu alligevel ikke min chef går med til

> [...]
eller
> en fladskærm. Derefter har du lidt mere at gå efter.

Ja, men det er fasktisk lige det jeg er i tvivl om. Egentlig vil jeg
foretrække en flad skærm (på grund af størrelsen), men er de så gode
eller findes der traditionelle skærme der er lige så gode (eller måske
bedre). For nogle år siden da vi skulle købe nyt fjernsyn, blev vi af
forhandleren frarådet et 100Hz på grund af nogle billedproblemer. Kort
efter fandt vi imidlertid ud af at de problemer for længst var løst med
det nyere fjernsyn - øv. Så det jeg har hørt om skærme for et år siden
er nok forældet i dag.

mvh
Bess

Fra : Dr. Ralph

Dato : 11-08-01 00:20

>Nå ja, ok - det tror jeg nu alligevel ikke min chef går med til

Hvis ikke den, så laver Samsnung en skærm på hele ÆGTE 24' TFT
fladskærm - og den er en hel del mere rimilig i prisen - den koster
nemlig sølle 50.000 kr - men så kan den heller ikke præstere noget der
ligner IBM'ens opløsning og specs - men flot er den:

http://www.samsung.se/cgi-bin/ecse/product/product_detail_b2c.jsp?BV_SessionID=@@@@0913937792.0997485020@@@@&BV_EngineID=callgjemiggbedjcfecfclg.0&prodID=PC24PBSSS%2fEDC&prod_path=%2fConsumer+Products%2fComputers+%26+Related+Products%2fMonitor%2fTFT+LCD

Ked af det, hvis linket knækker - men det er sgu' også hulens laaaangt

De 80.000 sv kr. er kun vejledende pris- hos konkurrence dygtige
butikker kan den som sagt fås til 50.000 kr.

En af mine venners arbejdsplads har netop investeret i en til
præsentationsbrug - tro mig den ser HOT ud.

De 24' er ægte og fulde 24'.

Ellers kan du gå en tak ned i pris - og "nøjes" med en 19' TFT fra
enten Sony, Viewsonic eller NEC - disse kan fås fra 16.000 og opefter.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Bess

Dato : 11-08-01 10:49

"Dr. Ralph" <dr.ralph@spam.mail.com> wrote in message

> [...]
>
> Ellers kan du gå en tak ned i pris - og "nøjes" med en 19' TFT fra
> enten Sony, Viewsonic eller NEC - disse kan fås fra 16.000 og opefter.

Tjaa, altså - da min chef sagde at jeg kunne købe hvad jeg ville, har
han nok ikke regnet med disse priser. Det anser jeg heller ikke selv for
nødvendigt. Den skal jo kun bruges til at se lidt tekst på. Til gengæld
skal jeg se på den mange gange om dagen. Den behøver heller ikke at være
så stor, max 17'.

Sidst jeg var i en pc-butik og så på fladskærme bemærkede jeg at de var
utydelige når man ikke så direkte på dem. Er de stadigvæk sådan, eller
er de forbedrede på dette punkt.

Jeg skal i øvrigt have en helt ny pc til opgaven, så jeg skal vel også
stille krav til grafikkortet?

mvh
Bess

Fra : Dr. Ralph

Dato : 11-08-01 14:43

>Sidst jeg var i en pc-butik og så på fladskærme bemærkede jeg at de var
>utydelige når man ikke så direkte på dem. Er de stadigvæk sådan, eller
>er de forbedrede på dette punkt.

TFT skærme har alle den svaghed, at de ikke ser optimale ud fra en
skæv vinkel.
Dvs man skal helst sidde lige foran dem for at kunen anvende dem.
Flytter man sig bare 30 cm til siden, så vil billedet og farverne
blive en anelse mere udvaskede og utydelige - og dette vil blive værre
jo længere væk, man flytter sig.

Dette sammen med manglen på farveægthed gør, at jeg personligt (og så
lige det at prisen på TFT stadig er dobbelt op af CRT) kun anvender en
TFT skærm på min notebook.

Men sidder du lige frem foran den, så giver den til gengæld et stabilt
og roligt billede, som du kan kigge på dagen lang uden problemer.

Vil du have optimale farveægthed og optimal mulighed for at anskue
billdt fra siden, så er der ingen vej udenom de store traditionelle
CRT billedrørs uhyre.

De er da blevet mindre, men de er stadig nogle kæmper ved siden af TFT
- men vil du have optimale fraver og synsvinkel - så vælg en CRT
skærm.
Hér kan du for 15.000 kr få et 24' wide monster fra Sony i sølvgråt
design med pragtfuldt billede, men du kan også vælge en mindre model
til mindre pris.

>Jeg skal i øvrigt have en helt ny pc til opgaven, så jeg skal vel også
>stille krav til grafikkortet?

Skal den kun anvendes til en 17' - så skal du vel ikke køre mere end
1024*768 i opløsning - og til dette formål vil næsten alle kort på
makrdet levere fint reseultat.
Først når du overvejer 21' og derover, så skal opløsningen op i
1600*1200, og så skal du straks til at være omhyggelig med valg af
grafikkort.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 11-08-01 23:37

Godt nok OT, men jeg kommenterer alligevel:

> [...]
> forhandleren frarådet et 100Hz på grund af nogle billedproblemer. Kort
> efter fandt vi imidlertid ud af at de problemer for længst var løst med

Vær du kun glad for, at den kloge sælger frarådede dig at købe 100 Hz.
Fejlprocenten er stadig langt højere på 100Hz TV end 50 Hz - også selvom
mærket er Philips, Sony eller hvad de nu hedder. Så problemer med 100 Hz er
det stadig masser af...

Nå, men det var som sagt ganske off-topic.

mvh
Peter