Flueliner?
Fra : Morten

Dato : 09-08-01 00:00

Hej Newsgroup

Jeg har en 8 fods aftm 5-6 stang. Så ville jeg høre hvilke liner jeg skal
vælge.

Jeg har hørt om skydeliner med skydehoved skulle være de bedste, da man kan
lande dem mest præcis. Hvad er forskellen på en WF og en skydehovedsline?
Jeg læste også et sted på nettet at folk går over til liner med skydehoved
isteden for WF da de skulle være bedre at kaste med og man kunne ligge den
mere præcist. Hvilken line vil i anbefale til en aftm 5-6 der skal fiske i
Tryggevælde Å?

Desuden står jeg over for valget af et hav af synke- og flydeliner osv. Jeg
har selv tænkt på en flydeline (selvfølgelig), men hvilken synkeline skal
jeg vælge (hvor hurtig) til Tryggevælde Å, og skal jeg overhoved bruge en
sådan? Hvis jeg vil lidt ned i vandet er det så ikke nok med en flydeline
med et langt forfang eller fungerer det ikke? Og så den tredje ting, jeg har
opfattelsen at intermidiate er noget "crap" og man skal tage en sinktip, vil
den være mere perfekt til Tryggen, hvis man vil ned i vandet, end en
synkeline? Jeg vil godt bruge penge på 3 liner, jeg ved godt noget kan gå an
osv. men jeg vil have det der fungerer bedst da jeg er en "flueknepper" hvad
angår udstyr, jeg har det bedst når det er mig der sætter begrænsningerne og
ikke mit grej.

Aftm skal vist være forskellig fra flyde til synke, eller sinktip osv. Når
jeg ved hvilke liner jeg skal vælge vil jeg også godt spørger om hvilken
Aftm jeg skal vælge inden for de forskellige liner? Er der forholdsvis klare
regler for det eller er det mere et spørgsmål om temperament?

Forfang, hvordan fungerer det? Man kan købe dem færdige eller binde dem selv
hvad foreslår i?
Er der "flydende forfang" til tørfluer eller bruger man de samme hele vejen
rundt og skal man så evt. smører dem ind i noget hvis man skal lande den
lille nymfe delikat på overfladen?

Det var en hel masse spørgsmål, men det er sku en jungle at komme igennem,
jeg har søgt nettet et par dage, men er kun blevet mere forvirret end
afklaret med hvad jeg skal vælge. Jeg gik for cirka 7 år siden til
lystfiskeri i ungdomsskolen og købte en fluestang, men tror der er en
flydende DT line på (den kan man vist nok lave om til en Skydehovedsline, af
hvad jeg har læst mig til på nettet), DT er noget lort ikke?, man bruger dem
ikke rigtigt mere er det korrekt forstået?. Nå, jeg fiskede med den et par
gange og fangede min første ørred på denne stang, og den fornemmelse af
kontakt man har til fisken på en fluestang glemmer jeg aldrig!!!!!!!!. Jeg
har så i de mellemliggende år løbet mine horn af, og fisket spinnestang når
jeg ikke var i byen og score sild . Nu er jeg flyttet til Strøby med min
kæreste og hun tager også gerne en stang i hånden . Tryggen ligger et
spytkast væk. Og jeg er så klar som aldrig før til at lande min første
havørred i den "lille" Tryggevælde Å på fluestang, mens kæresten spinner en
aborre . Nå, det var et lille sidespring, men mere så i har en idé om min
baggrund for fluefiskeriets fantastiske glæder.

Håber i gider at tage jer tid til at svare, og så lidt jeg har lært de
sidste par dage ved at følge jeres newsgroup, Knæk og Bræk!

Med fiskelige hilsner
Morten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-08-01 08:58

Morten skrev...
> Hej Newsgroup
>
> Jeg har en 8 fods aftm 5-6 stang. Så ville jeg høre hvilke liner jeg
skal
> vælge.

5-6 betyder #5 hvis du bruger dobbelttaperet og #6 hvis du bruger WF

> [...]
den
> mere præcist. Hvilken line vil i anbefale til en aftm 5-6 der skal

Der er ingen forskel i præcisionen på en WF og et skydehovede.
Forskellen er at et skydehovede skal du selv sætte en
skydeline på, der som regel er tyndere end den den tilsvarende
del på en WF. Jo tyndere (!) skydeline - jo længere kaster du.
Med et skydehovede er risikoen for at lægge linen med et
plask også størst.
Mht "Tryggen": Eftersom du står på en tæt begroet bred
og fisker, vil det nærmere være et spørgsmål om hvor god
du er til at styre løslinen inden kastet. Hvis du har problemer
med at løslinen hænger fast i vegetationen når du kaster,
vil et skydehovede forværre situationen 10x (selvfølgelig
lidt afhængig af, hvilken slags skydeline du vælger)

> [...]
hvad
> angår udstyr, jeg har det bedst når det er mig der sætter

Synkehastigheden bestemmes af hvor kraftig strømmen er på det
pågældende sted. Eftersom Tryggen nogle steder fosser afsted
og andre steder stort set er stillestående, såeh...
En intermediate er velegnet de steder, hvor man lis'som har
to forskellige hastigheder på vandet. Du kan komme ud
for at de øverste få centimeter af vandet bevæger sig med en helt
anden hastighed end resten. I den situation er en intermediate
velegnet. Den kan også bruges på kysten, hvor den
skærer igennem små krappe bølger og dermed bedre
bevarer kontakten med fluen.
Jeg bryder mig ikke om sinktipliner, idet jeg finder
de er lidt for "spændende" at kaste med. Hvis jeg har brug
for at fiske dybt, bruger jeg hellere en kraftigt belastet flue.
Mht. begrænsninger har du jo allerede begrænset dig ved
valget af en #5 stang. Udvalget af liner er ikke så stort som
i de tungere klasser og et skydehovede "skyder" heller
ikke så langt, fordi skydelinen procentuelt bliver tungere
i forhold til hovedet. Til gengæld er det meget sjovere at
fange små fisk på let udstyr.
Fluekneppere bør fjerne modhagen først.

> [...]
klare
> regler for det eller er det mere et spørgsmål om temperament?

Eftersom AFTM udelukkende er et udtryk for vægten af de yderste
9,15 meter skal du altid bruge en klasse 6 line. Grunden til at
du kan bruge en klasse 5 line i dobbelttapperet er at de
regner med at du kaster længere end 9,15 og de næste 9,15
meter gør altså linen dobbelt så tung. Enkelte fabrikanter
er ikke helt så nøjeregnende med vægten. Du må prøve dig frem.

> [...]
vejen
> rundt og skal man så evt. smører dem ind i noget hvis man skal lande

Forfang skal synke og tørfluer flyde, hvilket er det modsatte af, hvad
de helst vil. Forfanget skal synke fordi det ellers laver lysbrydning
i vandet og derved skræmmer fisken. Det gør iøvrigt flettede, flydende
forfang til en latterlig misforståelse.
Mudder er det man bruger til forfang for at få dem til at synke.
Jeg binder selv mine forfang.

> [...]
> hvad jeg har læst mig til på nettet), DT er noget lort ikke?, man
bruger dem
> ikke rigtigt mere er det korrekt forstået?.
<snip, livshistorie...>

En DT kan snildt laves om til skydehovede. Del den i to og afprøv
om vægten passer til dit temperament. Er den for tung, tager du lidt
af og prøver igen, er den for let ægrer du dig over at du delte den...:)
Jeg foretrækker en DT til f.eks. laksefiskeri med tohåndsstang
fordi en DT kan rulles, spey'es og mendes med hele linen ude.
Du kan kun lave rul med max 1 meter skydeline ude af topøjet
når du fisker med skydehovede og til dels også med WF.

> Håber i gider at tage jer tid til at svare, og så lidt jeg har lært de
> sidste par dage ved at følge jeres newsgroup, Knæk og Bræk!

Hvis du laver dine indlæg lidt mindre, ville de være
mere overkommelige, og du ville muligvis få flere svar.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Morten

Dato : 09-08-01 21:38

Mange tak for svaret Peter.

Lige et par spørgsmål til

Hvis det er rigtigt fattet så skal jeg vælge 2 liner en aftm 6 WF
intermidiate og en flydeline i samme klasse og vægtfordeling. Det er hvis
jeg kun fisker i "Tryggen" så skulle jeg være godt dækket ind med disse 2
liner?.........

Linerne vil aldrig komme så langt ud i tryggen at jeg ikke kan rulle med WF
er det korrekt forstået (max længden er 10,15 meter med en meters skydeline
fra WF linen) ?.......

WF er altså en fabriksfremstillet skydehovedsline, men glattet lidt mere ud
så man ikke får så store plask, den vil i så fald være bedre end SH line i
tryggen da jeg ikke skal så langt, og der vil WF være mere end
tilstrækkeligt?..........

Jeg ved godt det ikke er tungt nok hvis jeg skal på kysten, men den blev i
sin tid også købt til åen, jeg tænkte på et senere tidspunkt at investere i
en aftm 7-8 den skulle passe til kysten ikke?.........

Angående forfang så skal de altså synke også til tørflue. Du skriver du
binder dem selv, har du en opskrift eller er det meget forskelligt fra sted
til sted, eller kender du et link på nettet hvor jeg kan læse mig til
det?.............

Variere man desuden forfangets længde alt efter hvor dybt man vil fiske hvis
man fisker med vådflue, eller justere man med mere eller mindre belastet
fluer og vælger en anden line f.eks. en intermidiate?.......

Aftm er altså altid det sidste oplyste tal og mit 5 tal er udelukkende hvis
jeg smider en hel DT line ud, men hvis man ikke gør det så skal man bruge en
6, vil linen iøvrigt være alt for tung til stangen hvis man køber en DT 6 og
skyder den helt ud?.............

DT linen er mest anvendelig hvis man skal lave lange rulle eller spey´es
kast, og det er det den er fremstillet til, f.eks. en flod eller kæmpe å
hvor der er træer overalt eller andre forhindringer?..........

Knæk og Bræk!

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Per Gade

Dato : 10-08-01 06:29

Morten <cichlidae@jubiimail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9kusd2$15kd$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> jeg kun fisker i "Tryggen" så skulle jeg være godt dækket ind med disse 2

Mit råd er, at du køber dig en WF6 F (flydende) og ser at komme ud til åen
og får nogle erfaringer. Så kan du også variere forfangslængden og se,
hvordan det fungerer. Det er i virkeligheden den eneste måde, du kan få svar
på dine spørgsmål på. Og så kan du altid investere yderligere i en synkende
line på et senere tidspunkt. Den flydende line kan du også bruge andre
steder - f.eks. ved kysten, hvor din stang formentlig sagtens kan fungere i
godt vejr.

Med hensyn til forfangslængder og sammenknytning af forfang så er det
beskrevet i en række bøger. Så måske er en tur på biblioteket en god ide.
Her på nettet er der så vidt jeg ved også hjælp at hente på
www.globalflyfisher.com

Venlig hilsen
Per Gade

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-08-01 08:56

Morten skrev
> [...]
hvis
> jeg kun fisker i "Tryggen" så skulle jeg være godt dækket ind med disse

Jeg ville vælge en WF6F (flydende) og en WF6S2 (synke2)
En intermediate er en specialline, du sjældent vil få brug for.

> [...]
med WF
> er det korrekt forstået (max længden er 10,15 meter med en meters

WF linen går "blødere" over i skydelinen, det kan nogle gange være
vanskeligt at se hvor hovedet begynder. Hvis du markerer stedet på linen
med en vandfast tusch, akn det være en god hjælp til et
begynde med.

> [...]
line i
> tryggen da jeg ikke skal så langt, og der vil WF være mere end

Jo. WF er tilstrækkelig.

> [...]
investere i
> en aftm 7-8 den skulle passe til kysten ikke?.........

Jeg bruger selv en #8 den passer til mit temperament.

> [...]
sted
> til sted, eller kender du et link på nettet hvor jeg kan læse mig til

Der er masser af bøger der behandler emnet. Ældre fluefiskebøger
gør en hel videnskab ud af det...
Et udgangspunkt for dig kunne være at starte med færdigtaperede
forfang med spidstykkelse fra 0,18 til 0,23 og siden forny spidsen
efterhånden som den bliver kortere. Næsten alle færdige forfang er
2,75m. hvilket svarer til en stanglængde (på 9 fod) og det er et
udmærket udgangspunkt.

> [...]
belastet
> fluer og vælger en anden line f.eks. en intermidiate?.......

Det er næsten umuligt at forudse hvor dybt man kommer til at fiske.
som tommelfingerregel kan man sige at en belastet flue synker
hurtigere end en ubelastet, hvis de to iøvrigt er ens. Til gengæld
kan en tyndt dresset flue (med f.eks. en enkel hårvinge) synke
væsentlig hurtigere end en tæt hacklet belastet flue. Såeh...
Forfangets længde kan ha' en vis betydning, men det er
min erfaring at tykkelsen er vigtigere idet et tyndt forfang
yder mindre modstand i strømmende vand. Det er dog ikke
altid at omstændighederne tillader for megen eksperimenteren
med forfangstykkelsen.
Med en synkende line kan man tillade sig et kortere forfang.

> [...]
bruge en
> 6, vil linen iøvrigt være alt for tung til stangen hvis man køber en DT

Hvis du kun skal kaste få meter (3-4meter), vil en tungere line gi' et
mere
rigtigt "feel" og i teorien skulle du blive lykkeligere med en
DT6 eller måske endda DT7. Din stang vil dog antagelig klappe
helt sammen, hvis du pludselig skulle få brug for et kast med
lidt længde.
En DT vil være mere tilbøjlig til at være "bagtung" sådan at forstå
at hvis du løfter stangen, kan du være uheldig at den længde line
der er ude af topøjet, er lettere end den line, der er løs ved hjulet.
Resultatet kan blive at linen rutsjer baglæns gennem øjerne indtil
den standses af fluen i topøjet. Temmeligt irriterende.

> [...]
> kast, og det er det den er fremstillet til, f.eks. en flod eller kæmpe
> hvor der er træer overalt eller andre forhindringer?..........

En vis længde er nødvendig for disse kast, men et halvlangt
skydehovede (en ½ DT) er min foretrukne løsning. Til gengæld
er en DT næsten et must, hvis man skal lave en elegant mendning
af en hel line...

> Knæk og Bræk!

God fornøjelse
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Morten

Dato : 11-08-01 08:06

Jeg takker endnu engang Peter, du har været mig en stor hjælp på nogle af
mine uklare spørgsmål, så er det bare afsted til åen .

Knæk og Bræk

Venlig Hilsen
Morten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-08-01 17:13

Morten skrev...
> Jeg takker endnu engang Peter, du har været mig en stor hjælp på nogle
af
> mine uklare spørgsmål, så er det bare afsted til åen .
>
> Knæk og Bræk

Velbekomme.
Knæk og Bræk, Morten
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Henric

Dato : 09-08-01 14:16

Linval kan jag ej råda dej om, men jag köpte en "2:a sorterings"
intermediate från http://www.dan-tackel.com/ för 100 kronor. Linans fel är
en liten förtjockning som inte kommer att påverka mitt fiske nämnvärt tror
jag. Ett billigt sätt att testa runt lite inför dom tunga investeringarna
för att se vilken linkonfiguration som passar.
/H

Fra : CLAUS LARSEN

Dato : 13-08-01 21:40

www.funfishing.dk