Kærlighed blev had mellem Wagner og Nietzs~
Fra : Bo Warming

Dato : 24-12-10 09:56

Kærlighed blev had mellem Wagner og Nietzsche
Den gamle berømte Wagner og den unge lovende Nietzsche ku begge lide
UAFHÆNGIGHED, som den af Spengler lovpriste
"Rovdyret er det fritbevægelige livs højeste form. Det betyder et
maksimum af uafhængighed og frihed for sig selv, af eget ansvar,af
isolation den yderste konsekvens af at hævde sig,mens man
kæmper,sejrer og tilintetgøres.Det giver typen mennske højde, at det
er et rovdyr"      Oswald Spengler

"   Træls arbejde fra morgen til aften er det bedste politi - det
hindrer udvikling af fornuft, livslyst og uafhængighed -
er livet ikke 1000 gange for kort til at kede sig?" Nietzsche

" Det er netop det bedste, jeg har håbet på - at vække andres
produktivitet og "forøgelsen af uafhængigheden i verdenen".Nietzsche

   "Hvorfra stammer alle ulykker i denne verden?" spurgte
Wagner."Fra gamle overenskomster," svarede han ligesom alle
revolutions-fantaster, " fra sæder, love, moral, institutioner, fra
alt det, hvorpå den gamle verden, det gamle selskab hviler""Hvorledes
skaffer man ulykken ud af verden? Hvorledes afskaffer man det gamle
selskab?"

Selvom Nietzsche aldrig kritiserede jøder eller roste arier-DNA, havde
de fint venska. Komponisten var ung med de unge og fadersavnende
Nietzsche søgte en faderfigur
Tilmed var begge besjælet af tidånd om selvhadets psykologi som kendes
fra Ibsen
Wotan(Odin) synger "Uendelig led er jeg ved ikke at finde andet end
mig selv i alt, hvad jeg forårsager.... Alt hvad jeg elsker, må jeg
forlade, dem jeg bejler til, myrder jeg, bedrager svigefuldt enhver,
som stoler på mig....ødelægger hvad jeg har bygget...Mit arbejde
opgiver jeg. Jeg ønsker kun et - døden(Valkyrien 2 akt 2 scene).Wagner

   Vi bør frygte en mand der hader sig selv, for vi bliver let
ofre for hans vrede og hævn. Lad os derfor søge at friste ham til at
elske sig selv. Nietzsche
   Vi tager parti imod os selv og straffer os selv Nietzsche

Til sin overmennesketænkning brugte Nietzsche Wagner som eksempel

"Wagner er stor for at vi alle kan blive store"

Wagner oplevede Nietzsche første bog om teater som gavnlig for hans
operaer og arier-korstog, men så blev Wagner kristen og fjendebillede
for den mer og mer selvsikre unge professor

"Er Wagner i det hele taget et menneske? Er han ikke snarere en
sygdom?      Friedrich Nietzsche

Derefter var Wagner og hans læge straks ude med riven og tilsværtede
Nietzsche som sindssyg - fordi man i Bayreuth operacentrets gæstebolig
havde hørt gennem væggen at han onanerede.!