Hvorfor sørges ved begravelser?
Fra : Bo Warming

Dato : 19-12-10 04:36

Hvorfor sørges ved begravelser?
For at postulere god moral - og når en gæst græder så smitter det pr
hypnose=massesuggestion=opgejlning. Motion for tårekanalerne gir
afveksling a la schlagerteksten "Rør ved mig, så jeg føler at jeg
lever"

Når jøder ynker for længst døde kz-ofre tænker jeg på min
yndlingsaforisme

"Når kvinder begræder deres elskedes død, er det i reglen ikke så
meget fordi de har elsket dem, som for at vise sig mere værdige til at
elskes.      Rochefoucauld

"   Lad de døde sørge over de døde, de levende over de levende.
Kinesisk ordsprog(og Jesus)

Præster bortforklarer Jesu nedgørelse af begravelser med at det er
sagt til en discipel som Jesus ville hve til at svigte sin slægt her
og nu og den vægelsinde apostel sku lige har gravøl med vennerne - nej
sagde guds søn

Nietzsche krævede aktiv dødshjælp og fik jeg megasmerter og udførte
det, ville jeg da godt ha farvelparty lige før

"To die proudly when it is no longer possible to love proudly. Death
freely chosen, death at the right time, brightly and cheerfully
accomplished amid children and witnesses: then a real farewell is
still possible, as the one who is taking leave is still there...
Skirmishes of An Untimely Man, 36

Fra : Aage Andersen

Dato : 19-12-10 04:57

"Bo Warming"
> [...]
> accomplished amid children and witnesses: then a real farewell is
> still possible, as the one who is taking leave is still there...

Fornylig berettede avisen om en kvinde, der ikke kunne føle frygt. Denne
kvinde har selvfølgelig ingen forstaaelse for, hvad frygt er. Der er
sandsynligvis tale om en defekt i hjernen.

Paa samme maade for følesen af sorg. Hvis du aldrig kan føle sorg over tabet
af et medmenneske, som du holdt meget af, saa er der sandsynligvis tale om
en hjernedefekt og du vil heller ikke kunne forstaa andre menneskers sorg.

Ved begravelser er det vel ikke alle, der sørger. Nogle deltager af
pligtfølelse eller har andre motiver.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-12-10 10:52

On Sun, 19 Dec 2010 04:57:01 +0100, "Aage Andersen"
<aaan(REMOVE)@email.dk> wrote:

> [...]
>en hjernedefekt og du vil heller ikke kunne forstaa andre menneskers sorg.
>
>Ved begravelser er det vel ikke alle, der sørger. Nogle deltager af

Ja hykleri er i overvægt jvf mit citat - og hvorfor spilde tid på
det`?
Følg Jesus ord om at la de døde begrave de døde (Mattæus 8 )

Da min søsters søn og da mine forældre døde tænkte jeg på min fars
konfirmationstale med budskabet

" Der er to ting man ikke skal ærgre sig over, dem man kan gøre noget
ved - så gør det - dem man ikke kan gøre noget ved, så hjælper det
ikke at ærgre sig."

Men gravøl hvor man diskuterer og sladrer med den ny distance til
personen er nyttig - og Nietches fællesskab om aktiv dødshjælp ligeså

Måske jeg er uindfølelelig - ML mener man SKAL stjæle frapræster
der stjæler barnetro fra nisseovertroiske småbørn

Men jeg græd lidt da far døde og naboer kom og græd - det smittede¨¨

Camus styrede mig vedr mors begravelse som jeg boycottede fordi min
ceremonielle snobbe-bror havde gjort alt til en hån mod min
ateistiske far ved hans begravelse

" I vor kultur vil en mand der ikke græder ved sin mors begravelse
blive idømt dødsstraf " Albert Camus

Empati er abstrakt for mig, og manglede den så skidt pyt - den
egenskab gør ofte skade

Sorgen over min søsters søns kræftdød var værst men den kom step by
step ved hver diagnose og begravelse var spild af tid - han var ikke
så gammel at vi havde fælles erfaringer om ham

Du har ret om PLIGT - som jeg og andre foragter

-Duties are not operformed for the dutys sake. But because their
neglect would make the man uncomfortable. A manperforms but one duty
-the duty of contenting hi spirit, the duty og making him agreeable
to himself

   Smilet er en social pligt. og smil der dækker over gab skaber
rynker. Stendal

   Jeg er overbevist om, at sex i helvede vil være en permanent
pligtøvelse. Thomas Simpson

Har vi ikke pligt til at blomstre?      Er det ikke den eneste
plight, vi har?Alberg Camus
   "Pligtens majestæt stiler ikke mod livets lykke Kant

De gælder om at lære at vide det man skal. Dr Ingrid

When a stupid man is doing something he is ashamed of, he always
declares that it is his duty. Geirge Bernard Shaw, Caesar and
Cleopatra,1898

   Duty: most barren of all bonds between man and man. Oscar
Wilde

Pligt, flid og nytte er dødsengle, der spærrer mennesket tilbagevejen
til paradiset. Friedrich Schlegel.