pHar sandhedssøgende historie eksisteret?
Fra : Bo Warming

Dato : 17-12-10 03:15

Har sandhedssøgende historie eksisteret?
"Historien er skrevet med det blæk, der hedder flydende fordom" skrev
Mark Twain

Hvad ER sket er sekundært, uvigtigt

Det er vel kun grund til at skrive om det, hvis man vil gøre en
fordom overbevisende

Riv aldrig et stakit ned, før du ved, hvorfor det blev bygget. Robert
Frost

Menneskehedens åndshistorie består i en stadig omfortolkning af det
forgangne.   Egon Friedell      1878-1938
   "History will be kind to me for I intend to write it.' Winston
Churchill (1874-1965)
   `"The victor will never be asked if he told the truth' Adolf
Hitler (1889- 1945)
    Uden minder intet Folk. Vilh. Andersen
      Every nation mocks the other, and everybody is right.
Arthur Schopenhauer
   Danmark er ikke blot den slægt, der nu bor i dette land; de
døde er de fleste.       Vilhelm Andersen

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-12-10 06:10

On 12/17/2010 03:14 AM, Bo Warming wrote:
> Har sandhedssøgende historie eksisteret?

Nej - mange ere kaldede, men få ere udvalgte

> Hvad ER sket er sekundært, uvigtigt

Der vil også være hukommelse om det der er sket.
Men når man ikke længere husker Stalins og Muhammeds forbrydelser, ser
det sort ud.

> Det er vel kun grund til at skrive om det, hvis man vil gøre en
> fordom overbevisende

Skelner du overhovedet mellem fordom og overbevisning?

> Riv aldrig et stakit ned, før du ved, hvorfor det blev bygget. Robert
> Frost

Det er for indviklet for vor tids gemene politikere.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 17-12-10 13:41

On Fri, 17 Dec 2010 06:10:27 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>det sort ud.

>Skelner du overhovedet mellem fordom og overbevisning?

Mark Twain kaldte principper for synonymt med fordomme

Fordom er negativt ladet, overbevisning positivt, men kan du definere
ordene og dermed skelne?

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-12-10 14:53

On 12/17/2010 01:41 PM, Bo Warming wrote:

> Mark Twain kaldte principper for synonymt med fordomme
>
> Fordom er negativt ladet, overbevisning positivt, men kan du definere
> ordene og dermed skelne?

Ja, der er jo den forskel at fordomme oftere er forkerte og ikke kan
vises at være sande. Fx har du den overbevisning at miljøet bestemmer
alt, hvilket er en fordom eller måske snarere en fiks ide.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 17-12-10 16:35

On Fri, 17 Dec 2010 14:53:14 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Ja, der er jo den forskel at fordomme oftere er forkerte og ikke kan
>vises at være sande. Fx har du den overbevisning at miljøet bestemmer
>alt, hvilket er en fordom eller måske snarere en fiks ide.

Ja skældsord - det kan du

Din og min arbejdshypotese når menneskeheden aldrig til enighed om, og
din sætten procent-brøker på IQ-arvelighed er en komisk foragt for
elementær oldgræsk math-logik om inkomensurable størrelser

Men meget andet kan vi diskutere alligevel fx idag om van Gogh og drop
dit hovmod om at du ved mere end mine universitetslærere gjorde

Fordomme/bias /overbevisninger er alle lige farlige veje til løgn og
vildledning
Alle kan i visse tilfælde vises at være sande

Du mudderkaster "fiks ide"
Jeg mudderkaster "overtro"
om dine arbejdshypoteser
Lad os blive voksne og videnskabelige

Fra : Bo Warming

Dato : 17-12-10 16:37

Lyv ikke at jeg sku ha skrevet at gorillaer ka bli som mennesker af
skolegang