Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Efterbehandling af ink-jet billeder.
Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-08-01 20:05

Hej, alle.

Jeg er meget glad for mine udprintede billeder (HP DeskJet), men jeg er
efterhånden træt af, at de er så sarte - en fugtig/svedig/fedtet finger hen
over billedet, og blækket tværer ud. For slet ikke at tale om, hvis en dråbe
vand får lov at lægge sig...

Er der ikke nogen mulighed for at efterbehandle et udprintet foto, f.eks.
laminering, spray-lakering eller lignende, så billedet bliver mere robust
(uden i øvrigt at miste sine glansfulde farver)?

--Martin

Fra : Lyrik

Dato : 09-08-01 00:11

"Martin Christiansen" <marchr@mail1.stoTAKETHISAWAYfanet.dk> wrote in
message news:3b718bc2$0$4668$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
> laminering, spray-lakering eller lignende, så billedet bliver mere robust
> (uden i øvrigt at miste sine glansfulde farver)?

Jeg tror der er noget der hedder billedlak. Malerne brugte jo fernis. Det
gav et nyt sprogligt udtryk-fernisering .
Men at finde den rigtige lak, det må du nok eksperimentere med. Jeg havde
engang en stor vægfotostat. Da jeg fik den sat op, så den trist og
avispapiragtig ud. Det var et billede af en tropeø med palmer. Den fyldte en
hel endevæg. Det så skrækkeligt ud, slet ikke som udenpå hylstret.
Jeg havde lige lakeret gulv. I min desperation, og fordi jeg er lidt
nonkonform, så lakerede jeg hele vægfotostaten med gulvlak.
Noooj! Hvor blev det flot! Det lignede et kæmpestort postkort, med samme
glans og det hele. Farverne blev dybe, det var som at sidde ved
middagsbordet og kigge ud over lagunen. Mange år efter var der ingen der
nænnede at fjerne det.
Så, jeg tror på lakering. Leder somme tider selv efter en god gulvlak der
kan lave "postkorteffekten"
Havde en ide om at kunne bruge almindeligt farveinkjetpapir og så
lakere....hm.....

Hilsen
Jens

--
http://lyrik.homepage.dk/firewirekort/
http://lyrik.homepage.dk/frilandspan/

Fra : U. Pedersen

Dato : 09-08-01 13:54

On Thu, 9 Aug 2001 01:11:24 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

Hej Jens

>Jeg tror der er noget der hedder billedlak. Malerne brugte jo fernis. Det
>gav et nyt sprogligt udtryk-fernisering .

Laminering var det ikke en mulighed ?

>Så, jeg tror på lakering. Leder somme tider selv efter en god gulvlak der
>kan lave "postkorteffekten"

Har du prøvet med blitsa

"Træ er et levende materiale, der med kærlig hånd og passende
vedligeholdelse
med Blitsa bevarer sin styrke og naturlige charme"

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-08-01 01:00

Martin Christiansen wrote:

> Er der ikke nogen mulighed for at efterbehandle et udprintet foto, f.eks.
> laminering, spray-lakering eller lignende, så billedet bliver mere robust
> (uden i øvrigt at miste sine glansfulde farver)?

Som du selv foreslår så kan du laminere billederne, det er dyrt men
meget holdbart, især hvis du bruger den type der lægger et lag på begge
sider, med en forsejlet kant, personligt bryder jeg mig ikke om det
plastikagtige udseende.

En anden seriøs mulighed er fixativ, det er en lak som kunstnere bruger
til at beskytte tegninger, akvareller o.s.v., den er næsten usynlig, den
gulner ikke og den er ikke særlig dyr.

Det kræver lidt øvelse at spraye med fixativ, laget skal være jævnt,
tilpas og ikke for tykt, det kan være en fordel at give billedet 2 - 3
meget tynde lag.

Fixativ kan købes i tegneforretninger, det kan fås i spaydåse, og på
flaske til brug i airbrush pistoler.

PS: Fixativ er baseret på organiske opløsningsmidler, så brug en
støvmaske og sørg for god udluftning, og vær også opmærksom på, at det
lak som ikke lander på billedet, lægger sig på alt andet i rummet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Pia

Dato : 09-08-01 06:29

jeg tror også lak vil opløse blækket, så prøv fixativ.

Er der til gengæl nogen der ved noget om UV beskyttelse? En af mine venner
købte engang nogen tynde ark, som skulle være UV beskyttende, man kunne så
lægge dem mellem printet og glasset. Jeg har også hørt om spray, men
altsammen i USA, og det bliver sq dyrt i længden. Især hvis man køber en
masse og det så ikke virker. Og arkene var på et fabriksophørsudsalg
ligeledes i USA...

Mine Epson print falmer meget hurtigt i direkte sol. Direkte på en rude som
test er det fuldstændig ubrugeligt på en måned.

:Pia

Fra : Knud Nielsen

Dato : 09-08-01 16:25

Pia <cantering@yahoo.com> skrev i en
> [...]
> altsammen i USA, og det bliver sq dyrt i længden. Især hvis man køber en
> masse og det så ikke virker. Og arkene var på et fabriksophørsudsalg

Tetenal sælger en UV - spraylak....... den skulle vel også løse problemet
som MC stillede først i tråden?

mvh
Knud Nielsen
kn@pc.dk
http://kn.cjb.net

Fra : EGON STICH

Dato : 09-08-01 10:06

Martin Christiansen <marchr@mail1.stoTAKETHISAWAYfanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b718bc2$0$4668$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
> laminering, spray-lakering eller lignende, så billedet bliver mere robust
> (uden i øvrigt at miste sine glansfulde farver)?

Hej.
Der findes inkjet fixativ. Lavet til det samme.
Leveres i spraydåse.
Prøv hos Foto-C

MVH
Egon.