”Medlidenhedens gyldne skede dækker over m~
Fra : Bo Warming

Dato : 09-12-10 16:15

"Medlidenhedens gyldne skede dækker over misundelsens sværd"Nietzsche

Vor psykologiserende eventyrforfatter så helt som Nietzsche slægtskab
i de selvfede ynkende og de misundelige

   "Uforskammet!", sagde den portugisiske and, "ligner De mig med
katten, det rovdyr! Ikke en ond blodsdråbe er der i mig; jeg har taget
mig af Dem og god omgang skal jeg lære Dem". Og så bed hun hovedet af
sangfuglen, den lå død. "Hvad er nu det!", sagde hun, "kunne han ikke
tåle det Ja, så var han såmænd ikke for denne verden. Jeg har været
som en moder mod ham, det ved jeg! For hjerte har jeg! Og alle ænderne
samlede sig om den lille døde sangfugl; ænderne har stærke passioner,
enten har de det med misundelse eller med medlidenhed, og da der her
ikke var noget at misunde, så var de medlidende." H.C.
Andersen

Vi ynker ofte for at brillere som gode og blive æret som de mange
velmenere som har opnået status på deres snu egoistiske empati
og deres farisæisme pr uddeling af skatteyderbetalte gaver.
Vi bør være langt mere kritiske overfor dem, der forbarmer sig over de
klynkende, som de ikke kender og holder af.
Deres statusjagt fører til statslige fejlinvesteringer og afleder
opmærksomhed fra den markedsfrihed, der kan give virkelige fordele for
alle.

"   Når man har fået noget, har man fået giverens magt at føle.
Nietzsche
"   Slem egenskab ved medlidenhed. Medlidenheden har tit ledsager
en særegen uforskammethed: thi da den for enhver pris vil hjælpe, er
den hverken i forlegenhed med helbredelsesmidlerne eller med
sygdommens beskaffenhed og årsag, men kvaksalvererer modig løs på sin
patients sundhed og gode navn. Nietzsche
"   Uden en eneste undtagelse har fattigdom og elendighed altid
øget i takt med mængden af kritikløs velgørenhed" Thomas Malthus 1793
i "An Essay on the principle of Population"
"   Ved de fleste velgerninger, der udvises mod ulykkelige, ligger
der noget oprørende i den intellektuelle letfærdighed, hvormed den
medlidende spiller skæbne; han ved intet om hele den indre følgerække,
som hedder ulykke for mig og for dig. Nietzsche
"   De medlidende naturer,der til enhver tid er parate til
at komme ulykken til hjælp, er sjældent tillige de sig
medglædende: under andres lykke har de intet at gøre, er
overflødige, føler sig ikke i besiddelse af deres overlegenhed
og kommer derfor let til at ytre misfornøjelse.Nietzsche
   "Medlidenhed med alle" - det ville betyde hårdhed og tyranni
over for dig, min kære nabo! - Nietzsche
"   Ægte barmhjertighed udfolder sig kun i overskuelige grupper.
Gandhi
"   Harmen over de andres ulykke er den mandlige bror til
medlidenheden. Nietzsche