Erik Ginnerskov
Søndergade 143A
Lunghøj
5591 Gelsted
Lunghøj 9/12 2010
Region Syddanmark
v. formand Carl Holst
Jeg har netop iFyens Stiftstidende læst artiklen om mulige nye forbindelser
over Lillebælt. Jeg synes i den forbindelse, at den mest indlysende løsning
helt mangler blandt forslagene: En bro Fra Assens over Årø mod Haderslev.
En sådan sydlig forbindelse vil i langt højere grad end en forbindelse ved
Føns fjerne den sydgående trafik fra den vestfynske motorvej - formentlig en
reduktion i lastbiltrafikken på 30%. Bygges broen tilmed som en kombineret
vej- og jernbanebro og genåbnes jernbanen Tommerup-Assens for trafik, vil
tog mod Sønderjylland og Hamburg kunne sendes den vej ned.
Kommer togforbindelsen Assens-Haderslev, vil det igen giveplads til at
indføre halvtimesdrift på det vestfynske regionaltog, hvilken vil animere
flere vestfynske pendlere til at vælge toget i stedet for bilen. Dette vil
igen betyde en yderligere reduktion af trafikken på den vestfynske motorvej,
hvorved det måske endda bliver unødvendigt at udvide denne med et ekstra
spor.
Hvis jernbanen Tommerup-Assens i forbindelse med modernisering af selve
banelegemet udlægges som tosporet, vil der også blive plads til at
genindføre regionaltogdrift til Assens, hvilket vil gavne byerne langs denne
strækning.
Mens vi nu snakker om jernbaner, hvorfor bliver strækningen Ringe-Faaborg
ikke genetableret? Det vil gavne den trængte Faaborg by og det vil gavne
CO²-regnskabet at få flyttet endnu flere pendlere over i den kollektive
trafik.
Mvh.
Erik Ginnerskov
erik@ginnerskov.dk
|