Snart skal vi synge Grundtvig om frelseren
Fra : Bo Warming

Dato : 06-12-10 00:57

   Snart skal vi synge Grundtvig om frelseren
" Gik bort for os i døden, som sol i aftenrøden, og stod i morgengry,
op for os endnu
"
(Frit husket fra Julen har Englelyd)
Der er jordnærhed og forståelighed i julesalme-lyrikken - kun overgået
af Shubidua

Selvom de fleste nu er ret ateistiske, er der god hygge i fællessang.

Grundtvig var og er et godt samlingspunkt for megen god danskhed

   "Langt mere værdt end det røde guld, det er sin Gud og sig
selv at kiende". Grundtvig

   Jeg må vel kalde det en lykke, at min kærlighed var ulykkelig,
siden den gjorde mig virksom og bidrog til mine kundskabers forøgelse.
N.F.S. Grundtvig
-   og Egelykke-romantikken hvor Grundtvig lærte Rousseau af en
lækker men gift adeldame fik Kierkegaard til at skrive
"Mangen mand blev sindssyg, blev digter, blev filosof af den pige han
aldrig fik"
Om det fine samliv mellem
Grundtvig og kone "Hvormange besværligheder hun havde med at få lov
til at
foretage den nødvendige rengøring i sin ægtefælles værelser, som han i
lange
tider beboede dag og nat, ikke at tale om at få ham til at klæde sig
grundigt om i det mindste een gang omugen, fremgik det af børnenes
spredte
ytringer."