Fremtidens madlavning ctr snobbestil som J~
Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-10 17:30

   Fremtidens madlavning ctr snobbestil som Jens Bruuns
Alle har deres egen facon mht at mætte sig fornøjeligt, og man må
advare mod intolerance som den hos Jens Bruun når han docerer at min
masseproduktion er afstumpet og hans moderigtige kælen i timevis for
et måltid er det eneste rigtige
Nogle kan lide TV-kokkenes facon med dyre råvarer og kunstnerisk omhu
Andre smider fremragende cuisine i mikrobølgeovnen.
Her en uddybning om den udvikling af doven, billig vegetar-lækkeri som
jeg i perioder har dyrket og som Jens Bruun fandt foragtelig,
Da jeg kom hjem fra 4 års ulandsarbejde, hvor jeg havde produceret TV
og radio for lokalbefolkningen om effektiv sund madproduktion, købte
jeg sojabønner i sækkevis og bagte løg og andet sammen med det, så jeg
fik langtidsholdbart bagværk
P.t. er jeg ret stolt af et superbilligt og fiberrigt/sundt lækkeri
som jeg bager i toaster eller bagemaskine, som står ved siden af min
komputer - køkken er unødvendig
Jeg køber stort ind af grovtoastbrød i skiver som er
discountsupermarkedets billigste - halv pris pr kg af hele brød og
rundstykker.
Løg er billig i store netsække fra indvandrerbutikker - og hos Aldi -
og mens jeg ser et godt TV-program trækker jeg1½ kg løg på en meter
mmtykt ståltråd som perler på en snor så de hænger og pynter i mit
opholdsrum
I bagemaskinen lægger jeg sådanne 12-18 løg (1½ kg) og gir fuld varme
en time og hænger så til tørre i rummet - der lugter skønt af løg.
Daglang tørring og entimesbagning gentages et par gange og at løgene
holdes samlet af et stykke ståltråd, der er stukket igennem løgets
akse, fra rod til spids, gør det hurtigt at flytte store mængder løg
Nærig som jeg er , bager jeg især når det kan kombineres med
rumopvarmning på kolde dage.
Når løgets hvide kød er skrumpet og brunt fjerner jeg skal - det går
hurtigt, når skrumpning er sket, og ingen skarp løglugt får dig til at
græde
Det brune løg smøres på de ene side af hver af to skiver toastbrød som
jeg forinden har smurt 1 mm tomatpure på (150g dåse koster 2 kr) og
de lægges sammen og varmes i toaster eller ovn eller bagemaskine, idet
toastbrødet mases tyndt, fx af sandwichtoaster eller ved at tung vægt
lægges på før eller under bagning.

Hver sandwich har et par løg i sig og derfor en intens og kødagtig
smag - tomatpure gør det så pizzaagtig og der kan krydres eller
ost-tilsættes efter behag og den efterhånden helt tørre sandwich er
uendelig langtidsholdbar udenfor køleskab - så jeg sparer meget tid og
penge - og jeg tror aldrig jeg bliver træt af dette billige, nemme
herremåltid til daglig morgen,middag og aften.Tørt brødt bliver ellers
hårdt, men ikke når det har suget løgets koncentrerede sukkervand i
sig