Voldsomme prisstigninger på mad i vente
Fra : Kim Frederiksen

Dato : 05-12-10 14:15

"Danskerne kommer til at betale mere for både bøfferne, brødet, bolsjerne og
bajerne det kommende år.

Over hele verden tordner priserne på oksekød, korn, sukker og andre
landbrugsråvarer i vejret. og de voldsomme prisstigninger på råvarebørserne
vil i løbet af få måneder forplante sig til prisskiltene i danske
supermarkeder, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

http://borsen.dk/nyheder/foedevarer/artikel/1/196866/voldsomme_prisstigninger_paa_mad_i_vente.html"

Tjah, mon ikke vi snart skal have gang i hjemmeslagterierne ude på landet
igen? Helt uden om moms, skat og afgifter, så vi har råd til at spise
ordentligt igen.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-10 17:28

>Tjah, mon ikke vi snart skal have gang i hjemmeslagterierne ude på landet
>igen? Helt uden om moms, skat og afgifter, så vi har råd til at spise
>ordentligt igen.

Fremtidens madlavning ctr snobbestil som Jens Bruuns
Alle har deres egen facon mht at mætte sig fornøjeligt, og man må
advare mod intolerance som den hos Jens Bruun når han docerer at min
masseproduktion er afstumpet og hans moderigtige kælen i timevis for
et måltid er det eneste rigtige
Nogle kan lide TV-kokkenes facon med dyre råvarer og kunstnerisk omhu
Andre smider fremragende cuisine i mikrobølgeovnen.
Her en uddybning om den udvikling af doven, billig vegetar-lækkeri som
jeg i perioder har dyrket og som Jens Bruun fandt foragtelig,
Da jeg kom hjem fra 4 års ulandsarbejde, hvor jeg havde produceret TV
og radio for lokalbefolkningen om effektiv sund madproduktion, købte
jeg sojabønner i sækkevis og bagte løg og andet sammen med det, så jeg
fik langtidsholdbart bagværk
P.t. er jeg ret stolt af et superbilligt og fiberrigt/sundt lækkeri
som jeg bager i toaster eller bagemaskine, som står ved siden af min
komputer - køkken er unødvendig
Jeg køber stort ind af grovtoastbrød i skiver som er
discountsupermarkedets billigste - halv pris pr kg af hele brød og
rundstykker.
Løg er billig i store netsække fra indvandrerbutikker - og hos Aldi -
og mens jeg ser et godt TV-program trækker jeg1½ kg løg på en meter
mmtykt ståltråd som perler på en snor så de hænger og pynter i mit
opholdsrum
I bagemaskinen lægger jeg sådanne 12-18 løg (1½ kg) og gir fuld varme
en time og hænger så til tørre i rummet - der lugter skønt af løg.
Daglang tørring og entimesbagning gentages et par gange og at løgene
holdes samlet af et stykke ståltråd, der er stukket igennem løgets
akse, fra rod til spids, gør det hurtigt at flytte store mængder løg
Nærig som jeg er , bager jeg især når det kan kombineres med
rumopvarmning på kolde dage.
Når løgets hvide kød er skrumpet og brunt fjerner jeg skal - det går
hurtigt, når skrumpning er sket, og ingen skarp løglugt får dig til at
græde
Det brune løg smøres på de ene side af hver af to skiver toastbrød som
jeg forinden har smurt 1 mm tomatpure på (150g dåse koster 2 kr) og
de lægges sammen og varmes i toaster eller ovn eller bagemaskine, idet
toastbrødet mases tyndt, fx af sandwichtoaster eller ved at tung vægt
lægges på før eller under bagning.

Hver sandwich har et par løg i sig og derfor en intens og kødagtig
smag - tomatpure gør det så pizzaagtig og der kan krydres eller
ost-tilsættes efter behag og den efterhånden helt tørre sandwich er
uendelig langtidsholdbar udenfor køleskab - så jeg sparer meget tid og
penge - og jeg tror aldrig jeg bliver træt af dette billige, nemme
herremåltid til daglig morgen,middag og aften.Tørt brødt bliver ellers
hårdt, men ikke når det har suget løgets koncentrerede sukkervand i
sig

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 05-12-10 20:54

> [...]
> advare mod intolerance som den hos Jens Bruun når han >docerer at min
> masseproduktion er afstumpet og hans moderigtige kælen i >timevis for

Snip:

Hvad fanden hjælper det hele hvis en dåse makrel i tomat koster 15 Kr ?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-10 23:43

On Sun, 5 Dec 2010 20:53:49 +0100, "Michael Meidahl Jensen"
<mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> wrote:

>Snip:
>
>Hvad fanden hjælper det hele hvis en dåse makrel i tomat koster 15 Kr ?

Koster 3 dåser ikke en tier?

Animalsk protein er luksus - uden sundhedsfordele , ofte med ulemper.
Med enkel kreativ velsmagende madlavning som min kan alle blive mætte
for 1% af bistandshjælp og med bedre sundhed.

Vi bruger en aftagende del af vore indtægter på mad, så du og
trådstarteren er latterligt hysterisk klynkende

Jeg lever på en sten for at få råd til at drikke dyr hvidvin,
calvados, pernod, fernet branca , likør osv.
Når særlig lejlighed nyder jeg kød og fisk
Jeg ved at ingen behøver sulte i Danmark, selv hvis de spiser dyre
købepizzaer og burgers udelukkende

Min ny nemme vellykkede og billige vegetarmad sætter i relief at
kz-forhold er ikke på trapperne.
Forresten var tysk kz-lejrledelse i kort snor af sundhedsmyndigheder,
der sikrede at alle fanger fik nødvendige mængder af alle
næringsstoffer - indtil krigens slutning da infrastrukturen
sønderbombedes så Bergen Belsen endda manglede rent drikkevand,
hvilket gav den tyfus som Anne Frank døde af, efter hun i Auschwitz
var blevet helbredt for alvorlig hud-infektion af det fremragende
fangehospital
Han var for ung til at være nyttig men hun gassedes ikke - ingen
gassedes.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 05-12-10 20:51

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> Tjah, mon ikke vi snart skal have gang i hjemmeslagterierne >ude på landet
> igen? Helt uden om moms, skat og afgifter, så vi har råd til >at spise
> ordentligt igen.

Jeg gad nok vide hvor meget de høje priser skyldes spekulation i råvare, og
hvor meget priserne skyldes at detail handlen her til lands er på ganske få
hænder.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 05-12-10 21:06

"Michael Meidahl Jensen" skrev i meddelelsen

>Jeg gad nok vide hvor meget de høje priser skyldes spekulation i råvare, og
>hvor meget priserne skyldes at detail handlen her til lands er på ganske få
>hænder.

Mit gæt er 50/50. For to år siden var der en tilspidset situation omkring
kornhøsten på nogle af de store markeder. Det udnyttede producenterne straks
til at lægge 15-20% på brødprisen, skønt kun en meget lille del af brødets
udsalgspris har med kornet at gøre. Da høsten det efterfølgende år
normaliserede sig, "glemte" man at sænke priserne på brød. Nu er der optræk
til stigende priser igen ... og stigningen i brødpriserne fortsætter fra
hvor den anden "krise" slap.

Nøjagtigt det samme ser vi nu med benzinpriserne. Da olien kostede 140
dollar tønden, steg benzinen til ca. kr. 11.60. Da olien faldt, faldt prisen
på benzin til omkring 8 kroner, men nu er den søreme langt over 11 kroner
igen, på trods af at olien koster en del under 100 dollar tønden. Gad vide
hvad de mener benzinen skal koste når olien igen rammer 140 dolar tønden? 20
kr? De fandt jo ud af sidst at folk er villige til at betale hvad som helst
og det bliver naturligvis udnyttet.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-10 23:53

On Sun, 5 Dec 2010 21:06:03 +0100, "Kim Frederiksen"
<kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

> [...]
>kr? De fandt jo ud af sidst at folk er villige til at betale hvad som helst

Intet firma har monopol på at sælge luftens ilt.
Altså kan vi leve med , hvis De syv Søstre sætter benzinprisen så
højt op at tog og cy kel udkonkurerer biler

Men benzin-monopolerne ønsker ikke at gøre det urimeligt dyrt at køre
bil, for de er indspist med bilindustrien - SÅ SLAP AF

Jo mindre lovjungle, jo bedre konkurrence - men småproblemerne som I
påpeger er snarere om stormagtspolitik og Danmark kan intet gøre

Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-10 23:44

On Sun, 5 Dec 2010 20:51:24 +0100, "Michael Meidahl Jensen"
> [...]

>hvor meget priserne skyldes at detail handlen her til lands er på ganske få

Mad er ikke det vigtigste felt, hvor konkurrence bør forbedres