Skærme
Fijala 3554
Ny skærm, gode råd og forslag ønskes.
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-08-01 16:11

Jeg er på udkig efter en ny skærm, da den gamle laver
striber på skrivebordet, den er dog også 3-4 år gammel.

Krav:
- 17 eller 19".
- CRT skærm
- TCO 99 godkendt
- Kunne køre ca. 100Hz i 1280*1024 16/32bit.
- Max opløsningen skal helst være større end
ovenstående.
- IKKE være med USB tilslutning, det er vist noget
med at den så ikke virker i DOS.
- Prisen må MEGET gerne være under 3500kr.
Men finder jeg den perfekt skærm, må jeg vel ofre
mere!

Jeg kigger mest efter kendte mærker, jeg er dog ikke så
bekendt med gode monitor mærker, da jeg aldrig rigtig
har skiftet nogle ud endnu...

Jeg har kigget på følgende:
- Philips Business 107B20 til ca. 2850kr.
- LG Electronics FLATRON 795FT Plus til ca. 3100kr.
- Samsung Syncmaster 755DF til ca. 2200kr.

Jeg hænger dog mest til Philips skærmen, pga. jeg er
100% sikker på den kan køre 1024*768@115Hz,
da det står på deres hjemmeside.

På forhånd mange tak.

Mvh.
Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-08-01 16:12

Følgende svar fik jeg i en forkert gruppe, jeg havde sendt
til.

---
Jeg kan kun anbefale Philips'en. Det er desuden en shortneck, som ikke
fylder ret meget i dybden og desuden har en smal ramme kant.
Har den selv (107B hed den dengang).

Du kan evt. overveje 19" udgaven. Den koster vist 4130,-

Men en 19" Hyundai koster ikke så meget, og det siges de har samme rør
som Samsung.
Men dem har jeg ikke erfaringer med.

Desuden er AOC 9GLRS en 19 " shortneck og koster 2500.

AOC tror jeg du kan se Datatel. Kig evt. på den. Man bør se en skærm
først.

John
---

Fra : Brian Olsen

Dato : 08-08-01 16:29

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> wrote in message

Prøv at kigge på Eizo F520 (3158,- kr)
eller Eizo T561 (4417,- kr)

Begge er 17'' skærme i super kvalitet...
F520 er en hulmaske mens T561 er gittermaske (Trinitron)

Bruger selv en F520 ved 1024*768 / 118 Hz, samme opløsning
og refreshrate kan T561 klare...

De kan desuden begge køre:
1280*1024 / 89 Hz
1600*1200 / 76 Hz

I den prisklasse du kigger efter, synes jeg du bør kigge
efter en kvalitets 17''-skærm... istedet for en billig 19''

MVH
Brian Olsen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-08-01 20:56

> I den prisklasse du kigger efter, synes jeg du bør kigge
> efter en kvalitets 17''-skærm... istedet for en billig 19''

Ja, jeg hænger også mest til 17" skærme, da jeg synes
en 19" bliver for stor.

Jeg kan specielt godt lide Philips skærmen

Mvh.
Mikael

Fra : -=Madsen=-

Dato : 08-08-01 20:40

Hvorfor ikke en ADI

MicroScan E66 19" / 1600x1200 / 0,26dp / 3 Years 2.995 kr.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514587909

Det er da mærkevare

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-08-01 21:05

> MicroScan E66 19" / 1600x1200 / 0,26dp / 3 Years
> 2.995 kr.
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514587909
>
> Det er da mærkevare

Ja, men ifølge deres hp
http://www.adi.com.tw/By_size_19.htm

Er der indbyggede højttalere (gør dog ikke så meget)
og indbygget USB hub... Der er noget med skærmen så
ikke viser noget, før den er inde i Windows - korrekt?

Det er vist det der med at USB ikke findes i dos...!?!

Mvh.
Mikael

Fra : Madsen

Dato : 08-08-01 21:39

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev:

> og indbygget USB hub... Der er noget med skærmen så
> ikke viser noget, før den er inde i Windows - korrekt?

Nej. Det er ikke skærmen der kører USB. :)
Den har blot en USB-hub i soklen, eller hvor den nu end sidder,
så du har mulighed for at koble yderligere USB-enheder på.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-08-01 21:51

Aha

Mange tak for svaret.

Det breder desværre mine udvalgte skærme lidt...

Mvh.
Mikael

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-08-01 12:24

Mikael Nørrelund Andersen skrev i meddelelsen
<3b71a5a6$0$313$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Aha
>
>Mange tak for svaret.
>
>Det breder desværre mine udvalgte skærme lidt...
>
>Mvh.
>Mikael

Hvorfor overvejer folk ikke Sony mere? de giver da rigtig pænt billede!

--
Anders Houmark

Fra : Troels Petersen

Dato : 09-08-01 13:10

Tror generelt det skyldes at Sony-produkter er en kende dyrere end andre produkter med samme ydelse. Mon ikke der som otest er et
rimelig stramt budget? For mig er der ingen tvivl, stik mig et Sony-produkt og jeg er glad. Jeg har stor tiltro til at de ikke
prostituerer deres navn ved at lave underlødige produkter. Desuden er der mere signal-værdi i at have en fed Sony-skærm end en
"Mitzhushima" .

Jeg glæder mig usigeligt til at se en G220 i real-life, tror det bliver min næste skærm med mindre de første anmeldelser sabler den
ned. Desuden laver de nogen OK mellemklasseskærme, eksempelvis E215E og E220 der ganske vist ikke er Spitzenklasse, men hvorfor får
de ikke noget mere opmærksomhed? Er det fordi folk i dennne gruppe er så Hz-fikserede at de ikke er åbne overfor skærm-behov så som:
Den skal se pæn ud og bruges til at søge på Jubii???

For lige at hælde vand på religionskrigen her i gruppen (som jeg i øvrigt holder meget af), er jeg ikke videre imponeret af Samsungs
Syncmaster-skærme. Ved ikke om det er fordi jeg er så vant til Trinitron-røret, som jeg sidder foran på studiet, på arbejde og
hjemme. I spil synes jeg en Samsung fungerer fint, men jeg har meget svært ved at vænne mig til at tekstbehandling. Det er svært at
forflare, men det har noget med den måde skærmens pixels er ordnet på. Min gamle Sony skal man MEGET tæt på for at se de enkelte
pixels, lidt længere fra fremstår gittermaskeskærmen som en masse lodrette streger, det ser meget roligt og harmonisk ud.
Syncmasterskærmenes Diamondtron-billede opfatter jeg som grovere og jeg bliver ved med at fokusere på grupperingen af pixels. Vanens
magt er stor!

Er der nogen der har et link til en test af G220?

Troels Petersen

Fra : mna

Dato : 09-08-01 14:15

> Hvorfor overvejer folk ikke Sony mere? de giver da
> rigtig pænt billede!

Jeg syntes de har været meget dyre, men kan dog specielt godt lide disse 2 skærme:

- MultiScan CPD-G200P ca. 4100kr.
- MultiScan CPD-E400E ca. 3400kr.

Men jeg syntes stadig de er dyre.

Jeg vil hellere spare 450kr. og få en Philips skærm,
end betale det mere for en Sony.

Måske vil jeg ændrer ovenstående udsagn, hvis jeg
kan komme til at se skærmene ved side af hinanden.

Jeg kan dog specielt godt lide at Philipsen er short-neck.

Mvh.
Mikael

Fra : Troels Petersen

Dato : 09-08-01 14:39

Prøv at tjekke en af de skærme der lige er kommet til landet: G220, den er ikke rigtig i butikkerne endnu (hvis der er en der har
set den i Kbh. må de gerne give lyd fra sig). Den virker lovende.

Se i øvrigt http://www.sony.dk/service/frameset_screen.htm og se om Philips kan stikke den service......

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-08-01 08:42

> Prøv at tjekke en af de skærme der lige er kommet til
> landet: G220, den er ikke rigtig i butikkerne endnu.

Jeg har set på den på edbpriser.dk, ja, den virker helt
fin.

> Se i øvrigt
> <http://www.sony.dk/service/frameset_screen.htm>
> og se om Philips kan stikke den service......

Wow, det er god service!

Mvh.
Mikael

Fra : Madsen

Dato : 10-08-01 12:58

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev:

<http://www.sony.dk/service/frameset_screen.htm>
> Wow, det er god service!

Ja, en god service hvis det ikke samtidig indebærer at forhandler
nægter at tage skærmen retur, hvis der samtidig er onsite-garanti
på den.
En kammerat har været udsat for at forhandler som ligger 2 Km.
fra byen ikke ville tage hans 1 time gamle defekte skærm retur,
fordi der var onsite-garanti på. Han påstod at hans ansvar for
skærmen var frafaldet i samme øjeblik han rakte den over disken.
Lidt latterligt når man ved at forhandler har flere kasser stående
på lager med samme skærm, men vil have at man skal ringe til
et firma i Tyskland som kan levere en ny skærmen inden for 5
arbejdsdage!
Det var dog ikke en Sony-skærm, men derfor kunne forhandler
sikkert godt have fundet på at reagere på samme måde.

Heldigvis fik vi forhandler på andre tanker ved at præsentere
ham for et udskrift af købeloven, for der er intet der siger i loven
at Onsite-garanti er noget man _skal_ benytte sig af. Så skal det
være tilføjet inden for det sidste års tid i hvert tilfælde.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 13-08-01 01:36

"Troels Petersen" <tp@omk.dk> skrev i en meddelelse

> Se i øvrigt http://www.sony.dk/service/frameset_screen.htm og se om
Philips kan stikke den service......

Det er nu ikke noget at råbe hurra for. Sony arbejder sammen med et firma,
der kalder sig UniData, som under Onsite-garantien bytter din skærm ud med
en BRUGT og repareret tilsvarende skærm, som man ikke ved hvad har fejlet
eller hvor gammel den er. Det betød for mit vedkommende, at jeg fik en
skærm, der var vind og skæv i geometrien, uskarp i kanterne og det der var
værre. Jeg har her i gruppen læst lignende skrækhistorier, så hvis det er
proceduren for Onsite vil jeg hellere have min egen skærm repareret på
gammeldags facon...

Heldigvis ydede Sony til sidst en rigtig god service: nemlig ombyttede min
ombyttede G400 til en spritny G420. - Men det havde de nok ikke gjort, hvis
ikke jeg havde brokket mig

mvh
Peter