Foto
IBM760 5420
Teil 3020
ACDSee Contact Sheet
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 08-08-01 16:36

Hejsa,

Jeg har forsøgt at bruge Contact Sheet funktionen i ACDSee til at produce
et kontaktark med. Det virker ganske fortrinligt, bortset fra at det ikke
kan være større end 3000*3000 pixels - jeg ville gerne have den i 3600*2400
- så den kan printes i 30x20 cm i 300 DPI. Jeg bruger Adware versionen, så
det kan være at det er derfor den ikke vil.

Har jeg ret i at når billedet er 3000*2000 pixels, så kan jeg få lavet et
30x20 cm (12x8 inches) print i 250DPI? Når jeg hiver Tiff filen ind i
Photoshop så rapporterer den 96 DPI, men er det korrekt at det ikke betyder
noget så længe der er den rette mængde pixels? (Jeg tror jeg skal have købt
mig en bog omkring digital billedbehandling)

Hilsen
Kenneth

Fra : The Webcat

Dato : 08-08-01 17:28

Glem alt om dpi, det er ikke relevant i denne sammehæng 3000x2000 pixels er
rigeligt til 20 x 30, du kunne klare dig med det halve.

Fra : KNL DtP

Dato : 08-08-01 18:06

> [...]

> kan være større end 3000*3000 pixels - jeg ville gerne have den i
3600*2400
> - så den kan printes i 30x20 cm i 300 DPI.

3.000 x 2.000 skulle kunne række til et A4-ark i 300 dpi. I dk.edb.grafik
forhørte jeg mig engang om lige netop dette emne, og her fik jeg at vide, at
et 10x15 cm billede skulle være omkring 1.000 x 1.500 pixels - noget med 133
lpi (lines pr. inch - kan ikke huske detaljerne). Jeg har siden brugt denne
tommelfingerregel når jeg skulle scanne og udskrive, og det har altid virket
fint. Så fortsæt du blot med 3.000 x 2.000 pixels til A4.

> Har jeg ret i at når billedet er 3000*2000 pixels, så kan jeg få lavet et
> 30x20 cm (12x8 inches) print i 250DPI?

Korrekt!

> Når jeg hiver Tiff filen ind i
> Photoshop så rapporterer den 96 DPI, men er det korrekt at det ikke
betyder
> noget så længe der er den rette mængde pixels?

Igen korrekt - dpi'en fortæller intet om billedet. Det er blot en værdi, som
billedbehandlingsprogrammer kan bruge til at omregne fra dit billede til
print. Indstil derfor dpi'en til 300 (260 for at være korrekt), og Photoshop
vil vise, at du kan blæse billedet op i 20x30 cm.

Som du selv skriver, så er det altid antallet af pixle der afgør hvordan
billedet bilver. Prøv f.eks. at lave et billede på 1.000 x 1.500 pixles ved
72 dpi - se hvor meget det fylder (kb). Indstil nu opløsningen til 600 dpi.
Billedets fysiske størrelse ændres overhovedet ikke (husk at have den
indstillet på pixels og IKKE cm!)

Du kan derfor med fordel indstille PS til at lave et billede på 20 x 30 cm i
300 dpi = et bitmap på omkring 2000 x 3000 pixels.

> Jeg tror jeg skal have købt
> mig en bog omkring digital billedbehandling

Jeg kan varmt anbefale: "DtP for alle" af Sten P. Olsen. IDG Forlag - ISBN:
87-7843-275-8

Du kan evt. prøve at spørge i news:dk.edb.grafik - her sidder der nogle
kloge hovder

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 08-08-01 22:39

"KNL DtP" <kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk> wrote in

> 3.000 x 2.000 skulle kunne række til et A4-ark i 300 dpi. I

Webcat, Kristian, tak for jeres gode svar..

--
Hilsen
Kenneth