Sandhedens øjeblik
Fra : Nicky

Dato : 28-11-10 12:05

Søndag aften offentliggør whistleblower-hjemmesiden WikiLeaks sandsynligvis
sin største læk til dato.

Rapporter sendt hjem fra amerikanske ambassader og repræsentationer med
blandt andet referater af fortrolige samtaler med regeringer, under-hånden
løfter og positioneringer på vigtige men kontroversielle områder.

Det kan også være karakteristiker af udenlandske toppolitikeres evner og
vaner, hemmeligtholdte amerikanske aktiviteter i andre lande, eller analyser
og vurderinger af landes interne forhold.

Det har fået USA til at kontakte allierede og venner verden over, for at
forsøge at minimere skaderne på USA's anseelse som diplomatisk aktør.

Også Udenrigsministeriet herhjemme er blevet kontaktet af den amerikanske
ambassade, oplyste det torsdag til politiken.dk.

Fra : DADK

Dato : 28-11-10 12:23

Nicky wrote:
> [...]
> vaner, hemmeligtholdte amerikanske aktiviteter i andre lande, eller
> analyser
> og vurderinger af landes interne forhold.

Ja, det kan være så meget - men mon ikke det går som alle de andre
gange, ender med at være varm luft - glemt om 1 uge? Indtal dato har
historien om wikileaks selv været eneste historie i relation til
wikileaks der har haft substans. Resten fører ikke noget med sig - det
må da snart gå op for redaktionerne rundt omkring, at wikileaks endnu
ikke har leveret en rygende pistol, og næppe heller aldrig vil gøre det.

> [...]
>
> Også Udenrigsministeriet herhjemme er blevet kontaktet af den amerikanske
> ambassade, oplyste det torsdag til politiken.dk.

Ja, de er sikkert blevet kontaktet - men mon de er blevet kontaktet
omkring wikileaks? Man skal bestemt ikke længere tro på, hvad der står i
Politiken.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-11-10 19:40

"Nicky" <notvalid@hotnotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Også Udenrigsministeriet herhjemme er blevet kontaktet af den amerikanske
> ambassade, oplyste det torsdag til politiken.dk.

http://www.guardian.co.uk/world/2010/nov/28/us-embassy-cable-leak-diplomacy-crisis
US embassy cables leak sparks global diplomacy crisis

.. More than 250,000 dispatches reveal US foreign strategies
.. Diplomats ordered to spy on allies as well as enemies
.. Hillary Clinton leads frantic 'damage limitation'

The United States was catapulted into a worldwide diplomatic crisis today,
with the leaking to the Guardian and other international media of more than
250,000 classified cables from its embassies, many sent as recently as February this year.

At the start of a series of daily extracts from the US embassy cables - many of which are
designated "secret" - the Guardian can disclose that Arab leaders are privately urging an
air strike on Iran and that US officials have been instructed to spy on [....]

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-11-10 20:35

http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2010/nov/29/wikileaks-cables-data
We explain what Wikileaks embassy cables release includes and how it breaks down
- plus you can download the key data for every cable

Jan Rasmussen

Fra : DADK

Dato : 28-11-10 21:21

Jan Rasmussen wrote:
> http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2010/nov/29/wikileaks-cables-data
> We explain what Wikileaks embassy cables release includes and how it breaks down
> - plus you can download the key data for every cable

Og hvad siger dig, at det ikke er dygtig informationsstyring? Hvis jeg
var USA's hær, så ville jeg da tænke : Hov, hvis vi lækker et
astronomisk antal "hemmelige dokumenter" uden indhold, som pressen så
spilder deres tid på at grave i, så slipper vi for at de fokuserer på
andre kedelige sager, hvor vi måske virkelig kan komme i fedtefadet. Som
sagt så gjort, og for at gøre skuespillet komplet "advarer" underordnede
"unavngivne kilder" så diverse lande og wikileaks selv.

Men lur mig, om der ikke vil ske nøjagtig det samme som ved alle de
tidligere stort opslåede wikileaks-"afsløringer" - nemlig ingenting, om
en uge har medierne fundet ud af de ikke rigtig kan finde nogle rygende
historier, og på f.eks de danske aviser sidder de med en flov smag i
munden, over endnu en gang at være taget ved næsen.