Landsforrædere og navngivning af skibe
Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-10 08:42

På:

<http://www.berlingske.dk/danmark/politiker-find-et-andet-faergenavn>

kan man se at der er oprør i gang på Bornholm over navngivningen af en
ny karamaranfærge, der skal sejle mellem Rønne og Ystad i Skåne.

Man har valgt navnet på hustruen til den største landsforræder i landets
historie, en kvinde der loyalt støttede sin mand Corfitz Ulfeldt.
Leonora Christina skal sejle mellem de to gamle skånelandske byer.

Er de da helt historieløse i rederiet Danske Færger, som for 50%
vedkommende ejes af den danske stat ?

Hvornår mon den katolske kirke hædrer notabiliteter som Judas Iskariot,
kejser Nero og Muhamed på tilsvarende vis?

For at undgå for meget fnidder-fnadder fra politikgruppen:

FUT dk.politik.

Jeg går ud fra at man ved hvordan en FUT ændres
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Aage Andersen

Dato : 27-11-10 09:06

""Per Rønne"" >
> [...]
>
> Hvornår mon den katolske kirke hædrer notabiliteter som Judas Iskariot,
> kejser Nero og Muhamed på tilsvarende vis?

Leonora Christine er da et pænt navn.

Som tiden gaar faar man et andet syn paa saadanne historiske personer.
Om tohundrede aar kan du gaa i Hitlerstrasse i Berlin.

I Hobro findes Ane Cathrines vej. Ane Cathrine futtede byen af i 180x.

Aage

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 27-11-10 10:39

> Hvornår mon den katolske kirke hædrer notabiliteter som Judas Iskariot,
> kejser Nero og Muhamed på tilsvarende vis?

Nu løber tastaturet da vist løbsk.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-11-10 12:29

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]

> landets historie, en kvinde der loyalt støttede sin mand Corfitz
> Ulfeldt. Leonora Christina skal sejle mellem de to gamle skånelandske

Fremragende valg. En kvinde, der viser sin mand 100% loyalitet, kan man kun
beundre.

> Er de da helt historieløse i rederiet Danske Færger, som for 50%
> vedkommende ejes af den danske stat ?

Er du? Nationalstaten var for det meste af befolkningen ikke-eksisterende
dén gang, og at tale om "landsforræderi" for gerninger, udført af eliten
under svenskekrigene, er alene en moderne efterrationalisering.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-10 13:50

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> dén gang, og at tale om "landsforræderi" for gerninger, udført af eliten
> under svenskekrigene, er alene en moderne efterrationalisering.

Det er der så nogle der gerne vil tro.

Ikke desto mindre varede skåningenes partisankrig mod svenskerne 100 år.
Snaphanekrigen, og der er da også universitetsansatte historikere der
har den modsatte opfattelse af den, du giver udtryk for.

Snaphanerne holdt i øvrigt længst stand i Gønge Herred, hvor de blev
nedkæmpet omkring 1760.

Det er forresten socialdemokraten Jeppe Kofod der ønsker at færgen får
et andet navn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 28-11-10 01:00

On Sat, 27 Nov 2010 12:28:57 +0100, "Jens Bruun"
> [...]

>1jslx7b.k7aq9j143g4owN%per@RQNNE.invalid:

>Fremragende valg. En kvinde, der viser sin mand 100% loyalitet, kan man kun

Så skidt med landsforrædderi?

Ja det eneste vor modstandsbevægelse var god til var at volde mod
tyskertøse der ku lide SS-overlegenhed og fulgte egoistisk samvitighed
med 100% loyalitet til kærligheden og 0% korpsånd

Selvfølgelig var de i 1946 Nyrnberghængte rigelig straffede ved at
have tabt krigen og sku ikke have været udsat for skueproces og
sejrherrehistorieskrivning og smertefulde aflivninger hvor bødlen hev
i den halvthængte når han havde sprællet længe nok.

Leonore Christines bog er kedelig men viser en prisværdig ligegladhed
med gruppepres

Fra : Bo Warming

Dato : 28-11-10 13:31

> [...]

>dén gang, og at tale om "landsforræderi" for gerninger, udført af eliten
>under svenskekrigene, er alene en moderne efterrationalisering.

Corfitz Ulfeldt er gammel sag
Leonora er kvindesag
Helt ufarligt at lade et skib hedde som pro-svensk anti-utroskabs
personlighed

Fra : ABJ

Dato : 28-11-10 13:50

> [...]
> dén gang, og at tale om "landsforræderi" for gerninger, udført af eliten
> under svenskekrigene, er alene en moderne efterrationalisering.

Det er ikke korrekt, han blev dømt i in absentia og fik rejst en skamstøtte,
og hun sad, helt fortjent, som fange i mange år, begge dømt for
landsforræderi

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-11-10 16:49

ABJ <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i meddelelsen
4cf24fe7$0$36584$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det er ikke korrekt, han blev dømt i in absentia og fik rejst en
> skamstøtte, og hun sad, helt fortjent, som fange i mange år, begge
> dømt for landsforræderi

Jeg kender så udmærket historien, og det ændrer ikke en tøddel ved min
pointe. Og de blev i øvrigt ikke dømt for landsforræderi, men for forræderi
mod kronen. Sjovt nok mente den svenske konge, at Corfitz Ulfeldt også havde
begået forræderi mod ham.

Og skamstøtten blev tankevækkende nok fjernet, da nationalstaten Danmark
begyndte at tage form.

At tale om landsforræderi er moderne efterrationalisering, der INTET har med
datidens opfattelse af hele historien at gøre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-11-10 12:54

Den 27.11.2010 08:41, skreiv Per Rønne:
> [...]
> Leonora Christina skal sejle mellem de to gamle skånelandske byer.
>
> Er de da helt historieløse i rederiet Danske Færger, som for 50%

Selvsakt ikke. Har du virkelig ikke oppdaget at den danske stat har
dreiet kursen i konservativ retning? Denne navngivingen er meget grundig
gjennomtenkt. Hensikten er å oppdra befolkningen til å endre verdinormene.

HM

Fra : DADK

Dato : 27-11-10 13:25

Per Rønne wrote:
> [...]
> Leonora Christina skal sejle mellem de to gamle skånelandske byer.
>
> Er de da helt historieløse i rederiet Danske Færger, som for 50%

Det er vist dig der er lidt "historieløs". Årsagen er, at man på
Bornholm er morderligt stolte over at Leonora Christina og Ulfeldt sad
fængslet på Hammershus og bla. forsøgte en spektakulær flugt ned af
klipperne - en historie ethvert barn på øen kender.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-10 13:56

DADK <dadk@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> fængslet på Hammershus og bla. forsøgte en spektakulær flugt ned af
> klipperne - en historie ethvert barn på øen kender.

Man ved naturligvis udmærket på Bornholm at Corfitz Ulfeldt var
landsforræder, og at hustruen fulgte ham gennem tykt og tyndt. Ethvert
barn på øen kender historien om det bornholmske oprør mod den svenske
besættelsesmagt, og om hvordan man kom tilbage under den danske krone.

Det er da også på Bornholm man gør oprør mod navngivningen, og det er
bornholmeren og socialdemokraten Jeppe Kofod der nu rejser sagen
politisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : DADK

Dato : 28-11-10 12:25

Per Rønne wrote:

> Man ved naturligvis udmærket på Bornholm at Corfitz Ulfeldt var
> landsforræder,

Ja

>og at hustruen fulgte ham gennem tykt og tyndt. Ethvert
> barn på øen kender historien om det bornholmske oprør mod den svenske
> besættelsesmagt, og om hvordan man kom tilbage under den danske krone.

Ja, netop - enhver kender denne historie, og alt det med Leonora
Christina osv.

> Det er da også på Bornholm man gør oprør mod navngivningen,

Ja, det er helt rigtigt - der er nogle få der støtter det, men efter at
have tjekket baglandet (forening), Bornholms Tidende mv, kan jeg godt se
du har ret.

Fra : P.N.

Dato : 27-11-10 16:35

> [...]
> Leonora Christina skal sejle mellem de to gamle skånelandske byer.
>
> Er de da helt historieløse i rederiet Danske Færger, som for 50%

Ja det har du jo på en underlig måde ret i.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 27-11-10 18:59

> For at undgå for meget fnidder-fnadder fra politikgruppen:

Det kunne have været værre, færgen kunne været navngivet Grethe Sønck
(udtales synk)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Peter Nicolaysen

Dato : 01-12-10 08:23

On Sat, 27 Nov 2010 08:41:37 +0100, null<per@RQNNE.invalid> wrote:
> [...]

> kan man se at der er oprr i gang p Bornholm over navngivningen af
en
> ny karamaranfrge, der skal sejle mellem Rnne og Ystad i Skne.

> Man har valgt navnet p hustruen til den strste landsforrder i
landets
> historie, en kvinde der loyalt stttede sin mand Corfitz Ulfeldt.
> Leonora Christina skal sejle mellem de to gamle sknelandske byer.

> Er de da helt historielse i rederiet Danske Frger, som for 50%
> vedkommende ejes af den danske stat ?

> Hvornr mon den katolske kirke hdrer notabiliteter som Judas
Iskariot,
> kejser Nero og Muhamed p tilsvarende vis?

> For at undg for meget fnidder-fnadder fra politikgruppen:

> FUT dk.politik.

> Jeg gr ud fra at man ved hvordan en FUT ndres
> --
> Per Erik Rnne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

Ja der har vel vaeret en del i hende!
Op og Ned, og lidt lyd engang imellem
lidt taagehorn,Rullen og saadan?

Det er vel saadan det er med landsforraderene?

--
Sane
Peter