Et spørgsmål om Funktioner
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 08-08-01 14:08

Hvordan hænger det sådan helt præcist sammen når man taler om funktioner. Nu
tænker jeg sådan mere på hvordan den udfører dem.
Hvis nu man laver en fil udelukkende indeholdende en masse(MANGE)
funktioner, men uden at kalde nogen som helst af dem, - vil det kræve den
store datakraft?
Bliver koden i funktionen først kørt igennem hvis man kalder den (Ja, det
gør den vel!).

Mvh Stig

Fra : Lars Petersen

Dato : 08-08-01 17:02

> [...]
> Hvis nu man laver en fil udelukkende indeholdende en masse(MANGE)
> funktioner, men uden at kalde nogen som helst af dem, - vil det kræve

Dårlig idé. Det lyder som en slags "common.inc" fil - som jeg generelt synes
er
en dårlig idé. Den skal parse filen igennem hver gang.
En bedre ide ville være at lave en include fil for hver "opgave", f.eks.
databaseabstraktion for sig selv i "database.inc.php"...

--
-
Lars

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 08-08-01 20:18

Lars Petersen wrote:

> en slags "common.inc" fil - som jeg generelt
> synes er
> en dårlig idé.

Der er ikke noget galt med en "common.inc", hvis indholdet rent faktisk er
"common" - fælles for alle sider.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Anders Johannsen

Dato : 08-08-01 18:21

In article <3b713921$0$315$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Stig Nørgaard
Jepsen" <stigen@mail.dk> wrote:

> [...]
> man laver en fil udelukkende indeholdende en masse(MANGE) funktioner,
> men uden at kalde nogen som helst af dem, - vil det kræve den store

Hele filen bliver under alle omstændigheder gennemlæst, og PHPs compiler
registrerer nogen udvortes egenskaber ved funktionerne, f.eks. deres
navn, som bliver gemt i en hashtabel. Det går dog ret stærkt og kræver
således ikke den store datakraft -- men er en dårlig strategi af andre
årsager.

> Bliver koden i funktionen først kørt igennem hvis man kalder den (Ja,
> det gør den vel!).

Koden bliver "kørt igennem" i kompileringsstadiet, hvor syntaksfejl mv.
vil opdages men en egentligt udførelse (med tilsvarende hastighedsmæssige
implikationer ) er der ikke tale om

/A

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 08-08-01 19:40

> [...]
> navn, som bliver gemt i en hashtabel. Det går dog ret stærkt og kræver
> således ikke den store datakraft -- men er en dårlig strategi af andre

Vil du beskrive disse årsager? :)
Er det generelt dårligt at lave en fil med funktioner i alene? Eller mener
du det er en dårlig ide at samle alle funktioner i en stor fil?
Fx. kunne jeg finde på at samle funktioner til et bestemt program på
hjemmesiden i en fil, så den funktions-fil kun bliver udført når programmet
bliver kørt. Er der en bedre løsning?

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 08-08-01 20:17

Stig Nørgaard Jepsen wrote:

> Er det generelt dårligt at lave en fil med funktioner i alene? Eller mener
> du det er en dårlig ide at samle alle funktioner i en stor fil?

Det er da en udmærket ide at have en fil, hvori de funktioner, der er
fælles for flere PHP-filer, ligger. Hvis en bestemt funktion kun bruges i
én fil, bør den dog ligge i den fil.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Anders Johannsen

Dato : 08-08-01 20:17

In article <3b718704$0$275$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Stig Nørgaard
Jepsen" <stigen@mail.dk> wrote:

> Vil du beskrive disse årsager? :)

Årsagerne er rent designmæssige: For overskuelighedens skyld bør
man samle beslægtede funktioner (og dermed adskille dem fra andre
funktioner). Dette kan ske ved at lægge dem i seperate filer, ved
navngivning eller bedre: ved at integrere dem i klasser.

/A