On Tue, 23 Nov 2010 23:27:30 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:
>> "Per" skrev i meddelelsen
>> news:4cec399e$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Måske et dumt spørgsmål, men bruger man vinterdæk på lastvogne ?
>
>Det er skam ikke et dumt spørgsmål.
>Vinterdæk er måske så meget sagt, men nogle vælger at montere dæk med
>grovere mønster (blokke) i dækket, i vinterhalvåret.
>--
Jaså Klogeåge!
Og det véd du lige fordi? Og kan selvfølgelig dokumentere det med
links und alles.
Det er muligt at det var den slags dæk i kørte på, da du kørte med
farligt gods i tank, men nu er det anderledes.
De sidste vintre har jeg kørt på Continental Winter Scandinavia, og
det er udstyret med både alpetop, snefnug og lameller.
Da vi var meget fokuserede på rettidighed, så er det klart at der skal
køres og ikke bremses, og derfor var der kun vinterdæk på trækakslen.
Sidste vinter, som ikke var den mildeste jeg kan erindre, havde jeg 2
forsinkelser. Den ene var noget slendrian fra min side, fordi jeg
nedsatte hastigheden over en længere strækning fordi sneen lå så højt
at den dækkede for forlygterne. Det er temmeligt upraktisk midt om
natten. Det kostede 20 minutter!
Den anden forsinkelse var på en times tid, og skyldtes at vejen var
spærret p.gr.a. noget SAAB-værk havde valgt en alternativ kørestil
lidt nord for Jönköping.
--
Venlig hilsen
Folmer