| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Brud på markedsføringsloven? Fra : Sika | 
  Dato :  19-11-10 13:55 |  
  |   
            Hej gruppe,
 
 Vores firma har engageret sig med et salgskonsulentfirma, som skal ringe 
 rundt og sælge vores produkter, og lige nu har vi en helt konkret 
 situation, som vi ikke er helt sikre på...
 
 Sagen er den, at konsulentfirmaet har ringet til nogle sportsklubber, 
 som de har fundet kontaktinformationer på via en hjemmeside for disse 
 sportsklubbers "klubsamarbejde". Hjemmesiden, som informationerne ligger 
 på, ejes af en større dansk klub, som officielt kalder sig en 
 virksomhed. Denne virksomhed/klub kan vel kaldes "moderklub" for alle de 
 andre små klubber, men de er også en virksomhed, der vil sælge produkter 
 til deres egne medlemsklubber. Vores produkter konkurrerer med disse 
 produkter.
 
 Vi er netop blevet ringet op af denne virksomhed/moderklub, som helt 
 konkret siger til os, at konsulentfirmaet bryder markedsføringsloven. 
 Her er, hvad vi har fået at vide:
 
 Konsulentfirmaet præsenterer sig som om, de ringer fra vores firma.
 Konsulentfirmaet taler med repræsentanter for de forskellige små klubber 
 i klubsamarbejdet og oplyser bl.a., at de har fundet kontaktinfo via 
 moderklubbens "klubsarmbejdsside" (et separat domæne).
 Repræsentanterne har kontaktet moderklubben og fortalt, at de ikke 
 ønsker at blive ringet op af salgskonsulenterne.
 Moderklubben kontakter os og siger, at vi bryder markedsføringsloven ved 
 at ringe til "deres" klubber - dog må sælgerne gerne ringe til klubber, 
 men ikke ud fra oplysninger fundet på klubsamarbejdssiden.
 
 Alle kontaktoplysninger ligger frit tilgængelige på nettet, og der er på 
 klubsamarbejdssiden ingen informationer om, at disse oplysninger ikke må 
 benyttes af andre end medlemmer af klubsamarbejdet.
 
 Nu er spørgsmålene så:
 
 Er der nogen, der kan fortælle os, hvilken regel i markedsføringsloven 
 "vi" (eller salgskonsulentfirmaet) har brudt?
 
 Kan vi hænge på et evt. sagsanlæg, når det er et separat firma, som vi 
 hyrer til at sælge for os, når de præsenterer sig som "os" i stedet for 
 at som dem selv, der sælger vores produkter (evt. på vegne af os)?
 
 Hvad skal vi gøre for at være sikker på, at vi IKKE bryder loven? 
 Meningen er, at sælgerne blot skal ringe til klubberne for at få lov til 
 at sende dem materiale om vores produkter eller for at booke et møde, 
 hvor vi kan vise produkterne frem. Vi sender ikke materiale ud uden 
 først at have fået lov pr. telefon.
 
 Håber, der er nogen, der kan hjælpe.. Evt. vise os i retningen af den 
 del af markedsføringsloven, som det her drejer sig om.
 
 /Sika
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Carsten Riis (19-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten Riis | 
  Dato :  19-11-10 22:58 |  
  |  
 
            Sika skrev  den 19-11-2010 13:54:
 ......
 >
 > Er der nogen, der kan fortælle os, hvilken regel i markedsføringsloven
 > "vi" (eller salgskonsulentfirmaet) har brudt?
 > ..
 Det må du nok spørge om?
 "Moderklubben" kan vel henvise til den konkrete regel, samt fortælle 
 hvad de har tænkt sig at gøre ved den overtrædelse som de mener, at I 
 har gjort.
 Bare henvise til en given lov uden konkret henvisning...det vil jeg tage 
 ganske rolig.
 -- 
 med venlig hilsen              www.de3faktorer.dk
Carsten Riis                  Mere skal der ikke til
                                for varigt vægttab.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Sika (19-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sika | 
  Dato :  19-11-10 23:43 |  
  |   
            > "Moderklubben" kan vel henvise til den konkrete regel, samt fortælle 
 > hvad de har tænkt sig at gøre ved den overtrædelse som de mener, at I 
 > har gjort.
 
 Det tænkte vi også, så det spurgte vi selvfølgelig om, og svaret var, at 
 de præcise regler var de ligeglade med, den slags ville deres jurister 
 tage sig af, og de havde blot sagt, at der kunne være tale om brud på 
 markedsføringsloven, og hvis moderklubben bad dem om det, ville de gerne 
 grave dybere ind til sagens kerne og sætte en sag igang.
 
 Vi undrer os rigtig meget over denne reaktion og tænker umiddelbart, om 
 det blot er "raslen med sablen", fordi vi bevæger os på et marked, hvor 
 de selv arbejder. Visse steder har en underlig måde at reagere på, når 
 man mærker konkurrence på et område, man måske næsten har haft eneret 
 over...
 
 Men altså... Hvis nogen er så meget inde i markedsføringsloven, at de 
 helt sikkert kan sige, at det er lovligt, at:
 
 - finde kontaktoplysninger på alle offentligt tilgængelige hjemmesider
 - ringe til kontaktpersoner i klubberne
 - spørge om tilladelse til at sende informationsmateriale pr. mail eller
 - booke et præsentationsmøde, hvor produkterne vises frem
 - lade et konsulentfirma ringe til de mulige kunder og præsentere sig 
 som repræsentanter for os
 
 - så vil vi være rolige og fortsætte, hvor vi slap (eller rettere lader 
 sælgerne fortsætte, hvor vi bad dem om at slippe).
 
 /Sika
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Preben (20-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben | 
  Dato :  20-11-10 00:02 |  
  |  
 
            Den 19.11.2010 kl. 13:54 skrev Sika <vilikkeh@vespam.nu>:
 [cut]
 > Hvad skal vi gøre for at være sikker på, at vi IKKE bryder loven?  
 > Meningen er, at sælgerne blot skal ringe til klubberne for at få lov til  
 > at sende dem materiale om vores produkter eller for at booke et møde,  
 > hvor vi kan vise produkterne frem. Vi sender ikke materiale ud uden  
 > først at have fået lov pr. telefon.
 >
 > Håber, der er nogen, der kan hjælpe.. Evt. vise os i retningen af den  
 > del af markedsføringsloven, som det her drejer sig om.
 Markedsføringsloven kan du se her:
 http://www.markedsforingsloven.dk/markedsforingsjura/love/markedsforingsloven.html
Paragraf 6 forbyder uanmodet elektronisk henvendelse, men jeg mener ikke,  
 at det gælder Business to Business, som der er tale om her. Jeg mener I  
 roligt kan henvende jer, men I skal gøre opmærksom på, at de kan frabede  
 sig henvendelse.
 Skriftligt materiale kan I bare fremsende uden at bede om lov. Det er helt  
 normalt at sende Direct Mail på B2B markedet.
 -- 
 mvh/Preben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Kronsell (20-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Kronsell | 
  Dato :  20-11-10 11:09 |  
  |   
            
"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen 
 news  .vmfwxfkkqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
 > Den 19.11.2010 kl. 13:54 skrev Sika <vilikkeh@vespam.nu>:
 >
 > [cut]
 >> Hvad skal vi gøre for at være sikker på, at vi IKKE bryder loven? 
 >> Meningen er, at sælgerne blot skal ringe til klubberne for at få lov til 
 >> at sende dem materiale om vores produkter eller for at booke et møde, 
 >> hvor vi kan vise produkterne frem. Vi sender ikke materiale ud uden 
 >> først at have fået lov pr. telefon.
 >>
 >> Håber, der er nogen, der kan hjælpe.. Evt. vise os i retningen af den 
 >> del af markedsføringsloven, som det her drejer sig om.
 >
 >
 >
 > Markedsføringsloven kan du se her:
 >
 >  http://www.markedsforingsloven.dk/markedsforingsjura/love/markedsforingsloven.html
>
 > Paragraf 6 forbyder uanmodet elektronisk henvendelse, men jeg mener ikke, 
 > at det gælder Business to Business, som der er tale om her. Jeg mener I 
 > roligt kan henvende jer, men I skal gøre opmærksom på, at de kan frabede 
 > sig henvendelse.
 >
 > Skriftligt materiale kan I bare fremsende uden at bede om lov. Det er helt 
 > normalt at sende Direct Mail på B2B markedet.
 >
 Er du sikker på, at en sportsklub, der ikke er kommerciel, bliver betragtet 
 som erhvervsdrivende?
 Jan 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Preben (20-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben | 
  Dato :  20-11-10 11:37 |  
  |   
            Den 20.11.2010 kl. 11:08 skrev Jan Kronsell <nospam@nospam.dk>:
 
 
 > Er du sikker på, at en sportsklub, der ikke er kommerciel, bliver  
 > betragtet som erhvervsdrivende?
 
 
 Der er i hvert fald ikke tale om en privatperson. Forening eller firma  
 mener jeg kommer ud på et.
 
 -- 
 mvh/Preben
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (20-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  20-11-10 12:29 |  
  |  
 
            Preben skrev:
 > > Er du sikker på, at en sportsklub, der ikke er kommerciel, bliver  
 > > betragtet som erhvervsdrivende?
 > Der er i hvert fald ikke tale om en privatperson. Forening eller firma  
 > mener jeg kommer ud på et.
 Det gør det. Forbrugeraftaleloven siger:
 § 6. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom
       rette personlig eller telefonisk henvendelse til en
       forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted,
       hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks
       eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om
       indgåelse af aftale.
 En forening er ikke en forbruger.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jan Kronsell (20-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Kronsell | 
  Dato :  20-11-10 13:48 |  
  |   
            
 
 "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen 
 news:27cfe6phb85jkct1td620bhrlq0q6p8esa@news.dotsrc.org...
 > Preben skrev:
 >
 >> > Er du sikker på, at en sportsklub, der ikke er kommerciel, bliver
 >> > betragtet som erhvervsdrivende?
 >
 >> Der er i hvert fald ikke tale om en privatperson. Forening eller firma
 >> mener jeg kommer ud på et.
 >
 > Det gør det. Forbrugeraftaleloven siger:
 >
 > § 6. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom
 >  rette personlig eller telefonisk henvendelse til en
 >  forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted,
 >  hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks
 >  eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om
 >  indgåelse af aftale.
 >
 > En forening er ikke en forbruger.
 >
 
 Fair enough. Men det er heller ikke en erhvervsdrivende, Men hvis det kun er 
 forbrugere, der er undtaget, er sagen jo klar.
 
 Jan 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sika (21-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sika | 
  Dato :  21-11-10 01:04 |  
  |   
            > Der er i hvert fald ikke tale om en privatperson. Forening eller firma 
 > mener jeg kommer ud på et.
 
 Det er heller ikke en privatperson, når det er en person, der er 
 frivillig i foreningen? De fleste sportsklubber, der ikke er 
 professionelle, ledes af frivillige, der selv dyrker sport i klubben 
 eller måske har børn, der dyrker sport i klubben, og de har måske 
 fuldtidsarbejde ved siden af og arbejder kun for klubben i fritiden.
 
 Kan det have betydning?
 
 /Sika
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jubi (21-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jubi | 
  Dato :  21-11-10 01:24 |  
  |   
            "Sika" <vilikkeh@vespam.nu> skrev i meddelelsen 
 news:4ce861f4$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Der er i hvert fald ikke tale om en privatperson. Forening eller 
 >> firma mener jeg kommer ud på et.
 >
 > Det er heller ikke en privatperson, når det er en person, der er 
 > frivillig i foreningen? De fleste sportsklubber, der ikke er 
 > professionelle, ledes af frivillige, der selv dyrker sport i klubben 
 > eller måske har børn, der dyrker sport i klubben, og de har måske 
 > fuldtidsarbejde ved siden af og arbejder kun for klubben i fritiden.
 >
 > Kan det have betydning?
 >
 
 Hvor bliver udgiften konteret? Hos den der køber ind eller i foreningens 
 kasseregnskab?
 Du ser forskellen?
 
 -- 
 At tænke før man taler, er som at tørre sig
 i røven inden man skider.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Preben (21-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben | 
  Dato :  21-11-10 09:19 |  
  |   
            Den 21.11.2010 kl. 01:04 skrev Sika <vilikkeh@vespam.nu>:
 
 
 > Det er heller ikke en privatperson, når det er en person, der er  
 > frivillig i foreningen?
 
 
 Nej, ikke når de er i "rollen" som indkøber/repræsentant/beslutningstager  
 for foreningen
 
 
 > De fleste sportsklubber, der ikke er professionelle, ledes af  
 > frivillige, der selv dyrker sport i klubben eller måske har børn, der  
 > dyrker sport i klubben, og de har måske fuldtidsarbejde ved siden af og  
 > arbejder kun for klubben i fritiden.
 >
 > Kan det have betydning?
 
 Nej. Se også Jubis svar.
 
 -- 
 mvh/Preben
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Kronsell (21-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Kronsell | 
  Dato :  21-11-10 09:35 |  
  |   
            
"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen 
 news  .vmihd1v7qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
 > Den 21.11.2010 kl. 01:04 skrev Sika <vilikkeh@vespam.nu>:
 >
 >
 >> Det er heller ikke en privatperson, når det er en person, der er 
 >> frivillig i foreningen?
 >
 >
 > Nej, ikke når de er i "rollen" som indkøber/repræsentant/beslutningstager 
 > for foreningen
 >
 >
 Det kommer måske an på, hvor de bliver kontaktet. Altså om det er på 
 foreningens telefon eller på en privat telefon. Masser af klubber har jo kun 
 bestyrelsesmedlemmernes private telefoner. Ellers bør den, der ringer vel 
 starte med at gøre opmærksom på, at han vil talke med personen i rollen af 
 "foreningsleder".
 Jan 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |