Hvor meget spiser en hest
Fra : Brian Elmegaard

Dato : 08-08-01 12:05

Hej gruppe,

i en diskussion kom jeg med nogle venner til at snakke om hvor meget
en hest spiser.

Nogle påstod at den spiser 23 timer om dagen, når at spise 20-25 kg på
den tid og at den hvis den har for meget græs til rådighed vil spise
så meget at den dør af det?

Er det rigtigt, at en hest ikke har nogen sultregulering?
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.rk-speed.dk http://fiduso.dk http://sunsite.auc.dk/dk-tug

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-08-01 12:17

> i en diskussion kom jeg med nogle venner til at snakke om hvor meget
> en hest spiser.

Der findes forskellige heste. Dels dem der kaldes pony'er,
der er noget mindre end de største. Størrelsen har selvf.
inflydelse på mængden af mad.

> Nogle påstod at den spiser 23 timer om dagen, når at spise 20-25 kg på
> den tid og at den hvis den har for meget græs til rådighed vil spise
> så meget at den dør af det?

23 mener jeg er lidt meget, men hesten spiser naturligt
næsten hele tiden. Den kan godt spise så meget at den
bliver forfangen, og dermed får kolik, og tarmslyng,
som den dør af, fordi der går hul på tarmene. Der findes
græs forfangenhed, der især kommer i foråret når de
bliver lukket ud på græs.

> Er det rigtigt, at en hest ikke har nogen sultregulering?

nja, den spiser jo fx. ikke alt den halm den står i
i boksen, så lidt holder den da tilbage. Men om det
er pga. af ikke slut, eller at det bare lugter mindre
godt, det ved jeg ikke. Hvis den er tilstrækkeligt
sulten, så spiser den vel det alligevel ??

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 08-08-01 19:39

"Jon Bendtsen" <bendtsen@brok.diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som den dør af, fordi der går hul på tarmene. Der findes
> græs forfangenhed, der især kommer i foråret når de

Jeg mener at have læst et eller andet sted, at heste gerne spiser ca. 18
timer i døgnet. Også om natten. De sover faktisk ikke så meget.

> [...]
> godt, det ved jeg ikke. Hvis den er tilstrækkeligt
> sulten, så spiser den vel det alligevel ??

De spiser jo heller ikke alt det græs de går på - dèr hvor de besørger,
spiser de ikke. Visse planter får også gerne lov at stå tilbage.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Berit Nielsen

Dato : 08-08-01 22:30

Jeg tror at det er lige så forskelligt hvad heste spiser som hvad mennesker
spiser.
Nogle ponyer lever af ca 100 gram et par gange om dagen, og derudover lidt
stråfoder som halm eller hø.
Nogle heste spiser 9 - 10 kg om dagen og derudover halm eller hø.
Min egen store hest lider af nervøs spisevægring og kan i perioder slå
totalt fra sit foder.
Min lille hest spiser til den segner og ville tro at hunvar kommet i
himmelen hvis krybben blev ved at være fuld.
Men den store spiser kun det han han har lyst til, og regulerer selv sit
foder.
Det nytter ikke at bestemme at han skal spise 4 kg om dagen hvis han kun har
lyst til 3.
Og ikke alle heste spiser altid.

Hilsen Berit Nielsen
http://www.wendy-shah.dk

Fra : Daniela

Dato : 09-08-01 05:15

Under naturlige forhold. dvs at hesten har fri adgang til græs, spiser
den det den behøver. Men efter som vi vænner vores heste til kun at være
på græs nogle timer om vinteren og ofte på folde, hvor der ikke er ret
meget og ikke særligt næringsholdigt græs, er der mange heste, der
foræder sig, når de kommer på frodigt græs.
Men det er med heste som med alle andre dyr, at de fra naturens side
ikke kan overleve, hvis de er overvægtige. Men fra naturens side er de
heller ikke vant til afgrænsninger, de følger bare årstidens ændringer
og der er derfor ikke fare for forædninger, da de langsomt får lov til
at vænne sig til, at græsset bliver kraftigere og at der kommer mere af
det.
Men hvor mange timer de græsser og hvor meget de får spist afhænger
fuldstændigt at næringsindholdet i græsset.

MVH Daniela

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 09-08-01 07:17

Tak for alle svarene.
Jeg er blevet meget klogere. Tør jeg nu konkludere at 20-25 kg om
dagen, selv for en stor hest, er at skyde over målet?

Fra : Tanja Bromley

Dato : 10-08-01 12:55

> Men det er med heste som med alle andre dyr, at de fra naturens side
> ikke kan overleve, hvis de er overvægtige. >

Njaeh, nu er det jo altså sådan, at da hestene levede frit på stepperne, så
spiste de sig tykke og fede hver sommer, for at kunne overlve en hård vinter
næsten uden føde .... så i og for sig er det jo ganske naturligt, når vores
heste får en stor sommer-vom, som langsomt tabes i løbet af vinteren (for
brugsheste; helst i løbet af afterårsmånederne).

Til gengæld har du ret i, at forfangenhed var en ukendt begreb, da hestene
levede frit og uden menneskelig indflydelse, for dengang vænnede de sig
ganske automatisk til, at græsset blev kraftigere og kraftigere. I dag
lukker vi hestene (ofte) direkte fra en nøgen jord- el. motionsfold og ud på
en frodig forårsgræsmark - og så er det, man skal være forsigtig.

Fødemængden tør jeg ikke rigtigt udtale mig om .... jeg vil anslå, at min
Fjordhest æder rundt regnet 8 kg. græs i døgnet, når han går på
ommerfold - men jeg VED ikke med sikkerhed ...

/Tanja