Cook sku har lært af tyskerne eller mig
Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-10 19:02

Cook sku har lært af tyskerne eller mig
Joseph Cook var en superbegavet opdagelsesrejsende i en tid, hvor
langtursskibe er blevet kaldt "flydence kz-lejre", fordi dødelighed af
skørbug var enorm.At citrus pga C-vitamin har stor forebyggende
effekt, var ikke veletableret om end der forskedes intenst og meget
systematisk.Ved at lave overbevisende sammenlignende undersøgelser
fik Jenner i de år udbredt koppevaccination til mange lande på få år,
Men vedr skørbug var det sidste ny at sauerkraut var en god
forebyggelse - men desværre kendte briterne ikke den velsmagende tyske
opskrift men kun en gæret kål efter gammel opskrift, som søfolk
nægtede spise.
Cook lærte måske af Frederik den Store der netop havde fået sit folk
til at dyrke kartofler ved at sætte soldatervagtposter om markerne, så
bønderne trode det var hof-luksus og stjal af snobberi og dyrkede og
solgte dyrt.Forbuden frugt smager bedst. Alle er snobber, undtagen
barnet i kejsernyklær-eventyr.
Cook og hans officerer spiste sauerkraut ved måltiderne på skibet, så
søfolk med snobbetendenser bad om "rester fra de riges bord" og han
nåede ned på at kun én matros døde om året på hvert af hans skibe i
1770erne.
C-vitamin er meget skrøbeligt og at skørbug blev sjælden må skyldes
placeboeffekt og altså et stærkt psykosomatisk islæt i sygdommens
opståelses-mekanisme
I dag kendes masser af tropeplanter med større C-vitaminindhold end
citron og lime, som blev den britiske marines valg og triumf i
1800-tallet
Tilfældigvis har jeg for smagens skyld udviklet en bekvem
løgkonservering, som Cooks tid også ku have eksperimenteret sig frem
til, og som for mig handler om at min daglig mad ofte er
skinke-ost-sandwichtoast med enorme mængder delvis indtørret løg
mellem skinken og osten.
Min tørringsmetode er at mose løg mellem topfladen af en kløveøkse og
en solid cementblande balje som den tunge økse dunkes ned i, og mase
den våde løg-mos mellem metalnet og bageplader der står i min have
vendt mod solen med bagepladen opad i sommeruger, så ikke regn
tilfører løgene vand. Denne metode skåner løg for solens UV, der kan
nedbryde vitaminer(som jeg dog får rigeligt af) og løg er så
C-vitaminholdige som kål - men ikke som citrus og solbær - og tørrede
solbær havde været briternes helt rigtige valg. Men det er let at være
bagklog
Drikkevand var stort problem på skibene, og man burde have lært af
tysk-fransk vejekemi , at spisning af vandholdige grønsager og
rodfrugter som løg, betyder mindre behov for drikkevand, som ofte
rådnede.

Fra : kk

Dato : 10-11-10 20:52

Bo Warming sendte dette med sin computer:
> Cook sku har lært af tyskerne eller mig
Klip...
> [...]
> tysk-fransk vejekemi , at spisning af vandholdige grønsager og
> rodfrugter som løg, betyder mindre behov for drikkevand, som ofte

Er det helt undgået din opmærksomhed, at et ældgammelt sømandstrick
imod rådnende (råddent) drikkevand er, at hænge et stykke rustent
ankerkæde ned i drikkevandstønden?
mvh
kk

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-11-10 21:15

kk <kru@nospammail.dk> skrev i meddelelsen
4cdaf7ca$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Er det helt undgået din opmærksomhed, at et ældgammelt sømandstrick
> imod rådnende (råddent) drikkevand er, at hænge et stykke rustent
> ankerkæde ned i drikkevandstønden?

Spændende. Fortæl, fortæl. Rent vand kan i sagens natur ikke rådne, men jer
er oprigtigt interesseret i at få mere at vide om, hvordan oxideret jern kan
forhindre "drikkevand" i at rådne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : kk

Dato : 10-11-10 21:59

Jens Bruun:
> [...]
> er oprigtigt interesseret i at få mere at vide om, hvordan oxideret jern kan

Aner det ikke, jeg har blot, siden min barndom i en søfartsby, hørt
garvede søulke fortælle, at sådan gjorde man. Om det er fup, har jeg
som nævnt ingen viden om. Sorry!
mvh
kk

Fra : J. Nielsen

Dato : 10-11-10 22:35

On Wed, 10 Nov 2010 21:59:21 +0100, kk <kru@nospammail.dk> wrote:

>Aner det ikke, jeg har blot, siden min barndom i en søfartsby, hørt
>garvede søulke fortælle, at sådan gjorde man. Om det er fup, har jeg
>som nævnt ingen viden om. Sorry!

Drikkevand har aldrig været populært blandt søens folk. Normalt drak
man øl, men bla. The Royal Navy brugte at uddele en 'half pint' (lidt
over 1/4 liter!) 80% rom pr mand, pr dag.

Se dét kunne tage den grimme smag fra det harske ferskvand.
--

-JN-

Fra : Bo Warming

Dato : 11-11-10 01:13

On Wed, 10 Nov 2010 22:35:10 +0100, J. Nielsen <morgan@post8.tele.dk>
wrote:

> [...]
>over 1/4 liter!) 80% rom pr mand, pr dag.
>
>Se dét kunne tage den grimme smag fra det harske ferskvand.

Hvis en Kinafarer o 1770 har tanket op i London med tønder med vand så
rent som det du har i hanen og tønden er så ren som de plastdunke jeg
har i haven til vand om sommeren, så sker der kun ubetydelig vækst,
dog gir sollys efter en varm måned lidt grønne smagsløse alger

Beretinger om råddent drikkevand, maddiker i beskøjterne og i det
salte kød er nok ofte så vildt overdrevne som i fængsler og kaserner
og kostskoler.
Lunkent vand har altid en doven smag, men søfolk dengang har nok altid
oplevet sjusk og afsmag af tønden og især MANGEL på ferskband
Selvfølgelig er klæde over vandet i tønden godt til at undgå drys og
en rusten ankerkæde kan intet gavne
Min kones katte foretrækker vandpytvand frem for friskt postevand,
måske pga lidt klorsmag som jeg ikke kan smage

En berømt britisk admiral ca 1650 opfandt romtoddyen grog og lidt
alkoholisme holdt man nok ved lige - som idag

Fedt kan blive harsk men vand kan kun blive råddent - hvis ikke rent
fra start. 80% rom fra Østrig er vist en ny opfindelse og kræver høje
kolonner som olierafinaderierne udviklede og Skatteøens rom var nok
som Hansen fra Flensborg idag, dvs knap 40%

1/4 liter 37% alm. rom er under Sundhedsstyrens spartanske pjat-krav
så det blir man ikke alkoholiker af - det gør man vel kun af særligt
tankesæt der gir afhængighed og min 1 l hvidvin om dagen gir mig ikke
abstinenser hvis jeg en dag har for travlt til den dyre smag.
Visitator-snerpen fra kommunen har ondt af flaskers antal tsk tsk