værdier fra et <SELECT MULTIPLE> input
Fra : spam]@mail.dk (Bo Ra~

Dato : 08-08-01 11:28

Hvordan får jeg lige fat i de værdier der vælges via en
<SELECT MULTIPLY NAME="type">

??

Bo

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-08-01 12:06

<bo.rattenborg[no spam]@mail.dk (Bo Rattenborg)> wrote in message
> Hvordan får jeg lige fat i de værdier der vælges via en
> <SELECT MULTIPLY NAME="type">

Fro hver valgt værdi får php en "type=værdi", dvs. "type" blive sat flere
gange. Hver gang bliver værdien overskrevet, og det er dermed kun den sidste
der kan læses.

Det er det, der er problemet, ikke?

Der er to løsninger. Den nemme: Kald den "type[]" i stedet, så bliver det
til et array:

echo "Du har valgt disse typer:<br>\n";
foreach($type as $entype){
echo "o $entype<br>\n";
}

Alternativt kan du selv parse din querystring. Fx. ved at dele den ved hver
"&", så får du alle værdierne i par, som så bare skal smides i et array,
eller hvad du nu vil med dem.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : spam]@mail.dk (Bo Ra~

Dato : 08-08-01 14:24

>Der er to løsninger. Den nemme: Kald den "type[]" i stedet, så bliver det
>til et array:

øbs - den tror jeg hopper på - enkelt - vil det virke i alle
browsere ?

Bo

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-08-01 16:42

> øbs - den tror jeg hopper på - enkelt - vil det virke i alle
> browsere ?

Alle browsere, som kan håndtere navnet "type[]" - det skulle vist være alle.
:)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Christian Schmidt

Dato : 08-08-01 23:21

Niels Andersen wrote:

> Alle browsere, som kan håndtere navnet "type[]" - det skulle vist være alle.
> :)

Tja, jeg har nu heller ikke mødt en, der ikke kunne.

Men det er ikke gyldig HTML 4.0 eller 4.01 :-/

Christian

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-08-01 07:29

"Christian Schmidt" <christian@schmidt.net> wrote in message
> Tja, jeg har nu heller ikke mødt en, der ikke kunne.
> Men det er ikke gyldig HTML 4.0 eller 4.01 :-/

Bops, det var ikke godt. Kan du evt. pege på hvor det står?

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Christian Schmidt

Dato : 09-08-01 08:25

Niels Andersen wrote:

> Bops, det var ikke godt. Kan du evt. pege på hvor det står?

http://www.w3.org/TR/REC-html40/types.html#h-6.2

Citat: "ID and NAME tokens must begin with a letter ([A-Za-z]) and may
be followed by any number of letters, digits ([0-9]), hyphens ("-"),
underscores ("_"), colons (":"), and periods (".")."

Strengt taget står der jo ikke, at de ikke må indeholde andre tegn end
de nævnte, men mon ikke det skal forstås sådan.

Christian

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-08-01 08:39

On Thu, 09 Aug 2001 09:24:53 +0200, Christian Schmidt
> [...]

>be followed by any number of letters, digits ([0-9]), hyphens ("-"),
>underscores ("_"), colons (":"), and periods (".")."

(herunder skriver jeg elementer og attributter med småt, og
SGML-basis-typer med stort)

Men:
http://www.w3.org/TR/REC-html40/interact/forms.html#h-17.6

Som jeg ser det, er "name for select" af SGML-basis-typen CDATA, i
modsætning til at være ID, NAME, IDREF, IDREFS eller NUMBER (tabindex
er fx NUMBER, men name er altså CDATA).

"Navne-sammenfaldet" (høhø) er vilkårligt. "name" i <select
name="..."> referer altså ikke til at det er af SGML-typen "NAME"

Om CDATA er der bl.a. nævnt:
   CDATA is a sequence of characters from the document character
set and may include character entities.

Om NAME er der bl.a. nævnt:
   ID and NAME tokens must begin with a letter ([A-Za-z]) and may
be followed by any number of letters, digits ([0-9]), hyphens ("-"),
underscores ("_"), colons (":"), and periods (".").

Så jeg ser ikke noget problem i at have kode i stil med: <select
name="personer[]" multiple>

--
- Peter Brodersen

Fra : Christian Schmidt

Dato : 09-08-01 21:56

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> underscores ("_"), colons (":"), and periods (".").
>
> Så jeg ser ikke noget problem i at have kode i stil med: <select

Det har du vist ret i.

Jeg mener dog bestemt, at jeg er blevet klandret af en HTML-validator
for at have brugt [] i name-attributten. Men det må så tilskrives en
fejl i HTML-validatoren.

Jeg trækker mig ydmygt ud af diskussionen

Christian

Fra : spam]@mail.dk (Bo Ra~

Dato : 10-08-01 10:17

On Wed, 8 Aug 2001 17:42:06 +0200, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

><bo.rattenborg[no spam]@mail.dk (Bo Rattenborg)> wrote in message

>Alle browsere, som kan håndtere navnet "type[]" - det skulle vist være alle.

hmm ok nu er jg kommet videre via name="type[]"

men hvordan tjekkes denne nu via JavaScript ? if(form.type == false)
virker ikke, altså jeg ønsker at værdien inden den sendes til
serveren.

Bo

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-08-01 13:08

> hmm ok nu er jg kommet videre via name="type[]"
>
> men hvordan tjekkes denne nu via JavaScript ? if(form.type == false)
> virker ikke, altså jeg ønsker at værdien inden den sendes til
> serveren.

Bare et skud fra hoften: Hvad med <select multiple name="type[]" id="type">
?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Christian Schmidt

Dato : 11-08-01 20:54

Bo Rattenborg wrote:

> hmm ok nu er jg kommet videre via name="type[]"
>
> men hvordan tjekkes denne nu via JavaScript ? if(form.type == false)
> virker ikke, altså jeg ønsker at værdien inden den sendes til
> serveren.

Hvad er det, du forsøger at undersøge med ovenstående if-sætning?

Ud fra hukommelsen:

Selve select-elementet tilgås via form.elements['type[]']. Elementerne
ligger i arrayet form.elements['type[]'].options, og hvor vidt et enkelt
valgmulighed er valgt, kan checkes vha.
form.elements.['type[]'].options[i].selected, hvor i løber fra 0 til
form.elements.['type[]'].options.length - 1.

Christian

PS: Beklager hvis andre allerede har besvaret dette mere fyldestgørende.
Min newsserver har været offline et par dage, så den har vist endnu ikke
fået hentet alle indlæg ned.