Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fotokritik.dk - tør I ikke ???
Fra : Per F Andersen

Dato : 08-08-01 10:39

Som det er bekendt for brugere af denne NG har Martin Christian Koch lavet
en website beregnet til fotokrik http://www.fotokritk.dk (og måske mere?).
Den fungerer udmærket og man kan uploade 5 pic's pr. uge.
Der er en hel del af de garvede fotoNG'ere, som ofte giver konstruktiv
billedkritik (og hardwareråd), som glimrer ved deres fravær både med
billeder og kritik på fotokritik.dk.
Hva', tør I ikke???

Jeg mener, at fotokritik.dk er en fortrinlig måde at publicere billeder på,
og vil opfordre alle til at melde sig under fanerne!

Måske kunne der være et ugens billede (udvalgt af redaktøren) til særlig
kritik, og måske kunne der arrangeres konkurrencer???

mvh Per
--
Fjern zer
perfa@zzsol.dk

Se mine indiensbilleder på http://www.worldonline.dk/~perfa
http://www.grafolog.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-08-01 11:31

Per F Andersen wrote:

> Jeg mener, at fotokritik.dk er en fortrinlig måde at publicere billeder på,
> og vil opfordre alle til at melde sig under fanerne!

Der er da allerede mange billeder, og go' trafik på
http://www.fotokritik.dk - jeg vil lige smide en omtale i den svenske
foto-gruppe news:swnet.foto

Og tag det nu roligt - min erfaring siger at det tager en to - tre år at
indkøre et web-site, det skal for det første registreres i alle
søgemaskiner, og så skal der helst også være en masse sider der linker,
alle dem der har et foto-site bør oprette et link, og så skal
http://www.fotokritik.dk lave en pressemeddellelse, som skal sendes
målrettet til medier og journalister der skriver om fotografi.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 08-08-01 12:13

> [...]
sendes
> målrettet til medier og journalister der skriver om fotografi.

Sjov erfaring du har.

Et par måneder er oftest nok til at få et webside populær på.

Man skal bare have folk med erfaring til at hjælpe sig.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-08-01 13:17

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Sjov erfaring du har.
>
> Et par måneder er oftest nok til at få et webside populær på.

Ja hvis man bruger store beløb på markedsføring, eller hvis sitet
henvender sige til unge, og har et meget hot indhold, som er meget
efterspurgt, så kan man godt lave en "over-nigth-sesation", der i løbet
de første dage når op på mange tusinde besøgne i døgnet.

Det er også sådan, at den type websites der er baseret på et hot emne og
hurtigt topper, som regel også dør lige så hurtigt igen, når det
pågældne emne ikke længre er så interessant og efterspurgt mere.

Det er noget helt andet med seriøse web-sites, de starter mere
beskedent, men til gengæld vil antallet af besøg være stødt stigende, og
de holder også på lang sigt.

Og jeg vil nok mene, at http://www.fotokritik.dk hører til i den seriøse
kategori, og der er altså ikke er potentiale på mange hundrede tusinde,
som interesserer sig for kritik og snak om fotografier - der vil
naturligvis kunne lokkes nogle hussarer ind, hvis der bliver uploadet
nogle nøgenfotos, men hussarerne skriver nok ikke kommentarer og
kritik...

> Man skal bare have folk med erfaring til at hjælpe sig.

Jeg skulle nok mene, at jeg har temmelig meget erfaring med
markedsføring på world wide web, men mine erfaringer er focuseret på
provovering at seriøse web-sites, jeg har kun lidt erfaring med sites
der går efter hurtige hit.

Jeg har også stor erfaring med ranking på søgemaskiner, det er nok ikke
en tilfældighed, at hvis du prøver flg. søgeord "Niels Ebbesen" -
"søgesite" - photo gallery" på de ti største søgemaskiner, så vil mine
web-sites være at finde blandt de tre første søgeresultater, og i de
fleste tilfælde vil mine sites stå som nr. et.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 08-08-01 13:33

> [...]
i de
> fleste tilfælde vil mine sites stå som nr. et.

Nu er den søgning også meget specifik, så den viser jo ikke den
reele placering.

Men søger man f.eks. på www.google.com bare efter 'photo gallery'
kommer den ikke frem blandt de 20 første.

Men den er nummer et hvis man specifikt beder om danske sites.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-08-01 00:41

Niels Ebbesen wrote:

> .................. - jeg vil lige smide en omtale i den svenske
> foto-gruppe news:swnet.foto

Det er to gange lykkedes mig at slippe af med et link til
http://www.fotokritik.dk i news:swnet.foto - først i opslag og så som et
Re i tråd om fotokritik.

Er der ikke en der kommer i den norske nyhedsgruppe, som kan smide et
opslag der, det kunne da være spændende med billeder og kommentarer fra
Norge og Sverige.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Lyrik

Dato : 08-08-01 11:35

"Per F Andersen" <perfa@zzsol.dk> wrote in message
> [...]
>
> Måske kunne der være et ugens billede (udvalgt af redaktøren) til særlig
> kritik, og måske kunne der arrangeres konkurrencer???
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det er lidt svært at turde, når adressen er forkert. Her kommer den:
http://www.fotokritik.dk/

A pro pos det sidste du skriver om konkurrencer, så har jeg udtænkt et nyt
koncept, hvis det altså er nyt?
Det slår mig, at med demokratiseringsprocessen af samfundet, så halter
konkurrencer bag efter. de trænger i høj grad til at blive demokratiseret.
Det er utilfredsstillende, at en enkelt smagsdommer som en kransekagefigur
fra gamle dage, udpeger "en vinder" efter hans og hans kammerats smag.

Vi kunne gøre følgende:
Alle på fotokritik indbetaler 5 kroner pr billede de uploader til en
pulje. Alternativt kunne man for at minimere overførselsgebyr, til en
girokonto for eksempel, indbetale 20 kroner på månedsbasis, som fast beløb
til premier.

Én gang om måneden stemmer alle hoveder med en stemme pr. hoved om,
hvilket billede der tager 1. 2. og 3. prisen. Puljen fordeles efter
forholdstal til vinderne, og en ny runde går igang.

Det er mit forslag. De praktiske detaljer kan en anden, og mere praktisk
person end mig, finde ud af.

Hilsen Jens

--
http://lyrik.homepage.dk/firewirekort/
http://lyrik.homepage.dk/frilandspan/

Fra : U. Pedersen

Dato : 08-08-01 12:00

On Wed, 8 Aug 2001 12:34:45 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Det er mit forslag. De praktiske detaljer kan en anden, og mere praktisk
>person end mig, finde ud af.

god ide

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 08-08-01 22:08

God idé, så tror jeg også vi slipper for de ringeste billede...

Mvh Jan

Fra : Jeppe Møller

Dato : 09-08-01 12:24

> [...]

>hvilket billede der tager 1. 2. og 3. prisen. Puljen fordeles efter
>forholdstal til vinderne, og en ny runde går igang.

Dårlig ide,
Hvorfor kæmpe om penge når man kan kæmpe om æren?

'at slippe for 'dårlige billeder' kommer man under ingen
omstændigheder til selvom der var et månedligt gebyr på ex. 20 kroner-
jeg er nok ikke den eneste amatørfotograf der har storhedsvanvid
omkring mine billeder

Jeg er ikke direkte mod at det koster et *symbolsk beløb* at være
deltagende på siden, jeg nød bare det gode initiativ siden var at alle
kunne sende ind uden at tænke på andet end de motiver der skulle
sendes ind.

vh
Jeppe Møller

Fra : Per F Andersen

Dato : 09-08-01 13:23

Jeg tror ikke på, at man kan begrænse adgangen af 'uønskede' billeder (læs:
dem jeg synes der er dårlige) vha. økonomi. Og det ville sikkert også være
helvedes svært at administrere.
Hvis der er nogen typer billeder man ikke synes er interessante, må man
enten springe dem over eller indføre en form for adgangsbegrænsning, hvor
nogen regler eller personer skal justere hvem der har adgang. Og da det er
meget vanskeligt at formulere og overholde regler for kreativ fotografering
er der formentlig kun smagsdommere tilbage!
Man kunne jo godt lave konkurrence på den måde du foreslog eller lignende,
evt. også ved at have skiftende emner, hvis det ellers er teknisk muligt og
overkommeligt at administrere stemmeafgivningen? Og æren tæller vel mere end
nogle småpenge?

mvh Per

Fra : Martin Koch

Dato : 09-08-01 00:25

"Per F Andersen" <perfa@zzsol.dk> skrev i en meddelelse
> Måske kunne der være et ugens billede (udvalgt af redaktøren) til særlig
> kritik, og måske kunne der arrangeres konkurrencer???

Hej Per (og alle andre)

- og tak for de pæne ord! Jeg arbejder pt. med nogle ideer og forbedringer
(...hurtigt at ha' forbedringer til et site der er mindre end 1 uge gammel
*tsk*), men suger til mig af råd og ideer fra brugerne så vi får det
optimale ud af det.
Jeg er igang med et forum på siden hvor forskellige emner vil blive taget op
m.v.
Konkurrencer er en anden ting - ugens billede var måske ikke en dårlig ide.
Man kunne evt. have muligheden for at tildele point (f.eks. 1 - 5 point) til
billeder, udover den kritik man altid kan komme med - så brugerne valgte
ugens (månedens ?) billede ... eller ?

Tja - mulighederne er jo uendelige så det er bare at tage fat. Jeg hører
meget gerne fra jer - enten via mail, eller her - om jeres ideer / kritik
el.lign.

Indtil da vil jeg knokle videre

Mvh,
Martin Koch
FotoKritik.dk

PS: Glæder mig til at se mange (?) af jer til fotomarathon

Fra : Pia

Dato : 09-08-01 06:21

Martin, hvad med nogen små diskrete frem og tilbage knapper , så når man har
klikket sig ind på det nyeste billede skal man ikke tilbage til oversigten
hver gang? Det er altså ikke sådan at man sidder og holder øje HVER dag hele
dagen og fanger dem løbende...

:Pia

Fra : Martin Koch

Dato : 09-08-01 09:30

On Thu, 9 Aug 2001 07:21:20 +0200, "Pia" <cantering@yahoo.com> wrote:

>Martin, hvad med nogen små diskrete frem og tilbage knapper , så når man har
>klikket sig ind på det nyeste billede skal man ikke tilbage til oversigten
>hver gang?

God ide.

/Martin

Fra : Martin Koch

Dato : 09-08-01 20:31

> [...]

>klikket sig ind på det nyeste billede skal man ikke tilbage til oversigten

Hermed lavet.

Knapperne er placeret under titlen/beskrivelsen af billedet.

Mvh,
Martin Koch
FotoKritik.dk

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 09-08-01 17:35

Glimrende initiativ! Jeg har netop logget mig på. Efter ferien i næste uge,
skal jeg igang med, at finde high-lights´ene fra harddisken.
Dog savner jeg lidt oplysninger om, fx. hvad der sker med billederne, når de
"bliver for gamle", eller når der efterhånden mangler plads på serveren.
Derudover kunne der fx. være en slags opslagstavle, til kommentarer om dette
og hint som har "foto-relevans", men som ikke lige knytter sig til de
enkelte billeder.

Diskussionen om frasortering af "dårlige" billeder er vanskelig. Jeg tror
der sker en nøje udvælgelse hos de enkelte fotografer, inden de viser
billederne frem. Så de billeder der uploades, vil altid være "cremen fra
album´et". M.a.o.: Fotografen ønsker kritik af sit billede - god som dårlig.
Hvorom alting er, så er smag og behag som bekendt forskellig...

/Asger Ellekrog