Hvad koster religion?
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-11-10 15:54

Jeg læste forleden en opgørelse på
Kristelig Dagblads hjemmeside, der
viste at statskassen skyder 1 milliard
kroner årligt i den danske folkekirke.
Altså udover hvad den i enhver henseende
udemokratiske kirkeskat indbringer.

Eftersom kun 80 procent af danskerne
nu er medlemmer er her et helt gratis
forslag til finansministeren. Du må
beholde de 200 millioner der stammer
fra os de 20 procent. Det er vel kun
rimeligt at bruge pengene et andet sted?

I sammenhængen kun det også være rart at
vide, hvor mange millioner statskassen
går glip af, fordi anerkendte religiøse
samfund ikke beskattes af gaveindtægter.

Hvor kan man mon finde den slags oplysninger?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : \"@'

Dato : 06-11-10 19:31

On Sat, 06 Nov 2010 15:54:07 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>går glip af, fordi anerkendte religiøse
>samfund ikke beskattes af gaveindtægter.
>
>Hvor kan man mon finde den slags oplysninger?

foruden at giverne kan trække gaverne fra på selvangivelsen

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-10 23:58

""@'" <1@iindnaavalid.invavvlid> skrev i en meddelelse

> foruden at giverne kan trække gaverne fra på selvangivelsen

NEJ !!!!!!

I modsætning til ALLE andre anerkendte trossamfund kan kirkeskatten som
medlemmerne betaler til folkekirken IKKE trækkes fra.

Derfor er det i voldsomt omfang folkekirkens medlemmer der qua denne
diskrimination netto betaler voldsomt til staten og ikke omvendt, idet
skatteværdien af det ikke eksisterende fradrag for bidrag til folkekirken
LANGT overstiger det statskassen betaler til folkekirken.

Fra : \"@'

Dato : 07-11-10 03:24

On Sat, 6 Nov 2010 23:58:02 +0100, "Carl Alex Friis Nielsen"
<cafn*mail.dk> wrote:

>""@'" <1@iindnaavalid.invavvlid> skrev i en meddelelse

>NEJ !!!!!!

jo

>I modsætning til ALLE andre anerkendte trossamfund kan kirkeskatten som
>medlemmerne betaler til folkekirken IKKE trækkes fra.

og hvad kommer det mit svar ved?

og gad vide hvorfor du klippede det væk jeg svarede på

<<<<<<
>I sammenhængen kun det også være rart at
>vide, hvor mange millioner statskassen
>går glip af, fordi anerkendte religiøse
>samfund ikke beskattes af gaveindtægter.
<<<<

Fra : Mendoza

Dato : 06-11-10 20:20

"Jørgen Farum Jensen" wrote in message

[...]

Adskil kirke og stat, og lad overtroen dø stille ud.

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 06-11-10 20:23

On Sat, 06 Nov 2010 15:54:07 +0100, Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> viste at statskassen skyder 1 milliard
> kroner årligt i den danske folkekirke.
> Altså udover hvad den i enhver henseende

Hvordan i alverden kan kirkeskatten være udemokratisk.???

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-11-10 15:28

Den 06-11-2010 20:22, S.A.Thomsen skrev:

> Hvordan i alverden kan kirkeskatten være udemokratisk.???

Fordi menighedsrådene, der alene vælges
af folkekirkens medlemmer, er dem der bestemmer,
hvor meget kommunen skal opkræve i kirkeskat.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 07-11-10 16:36

On Sun, 07 Nov 2010 15:28:27 +0100, Jørgen Farum Jensen wrote:

> Fordi menighedsrådene, der alene vælges
> af folkekirkens medlemmer, er dem der bestemmer,
> hvor meget kommunen skal opkræve i kirkeskat.

Det står da alle frit for at melde sig ud, og dermed slippe for at betale
kirkeskat.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-11-10 18:39

Den 07-11-2010 16:35, S.A.Thomsen skrev:

> Det står da alle frit for at melde sig ud, og dermed slippe for at betale
> kirkeskat.

Det ændrer jo ikke ved det problematiske
ved at en /del/ af vælgerbefolkningen er
har adgang til at udskrive skatter. Ville
du give Fællesforeningen for rødhårede
sådanne rettigheder, selv om du ikke var
rødhåret?

Men er det jo ikke kirkeskatten, jeg har
problemer med (andet end ovennævnte),
men de 200 millioner kroner folkekirken
får for meget af statskassen, fordi 20
procent af danskerne ikke er medlemmer
af folkekirken.

Kristeligt Folkeblad er i øvrigt fuld af
artige nyheder om samme sociale institution.
For eksempel er præsterne ikke forpligtet
til at fortælle, hvor mange der kommer
til gudstjeneste. Så de kan jo bare sige
hvadsomhelst.

Men for væresteder for socialt marginaliserede
bliver kassens smækket i, hvis de ikke nøje
kan fortælle hvor mange klienter der har
været hver time på dagen. Og plejehjem er
nok også forpligtet til at fortælle, hvor
mange der bor på plejehjemmet. Etc etc.

Grunde til mit oprindelige spørgsmål er
at jeg op til næste valgkamp gerne vil
have de politiske partier til at forholde
sig til grundlovens bestemmelse om at
folkekirkens anliggender ordnes ved lov.

Det har man haft 160 år til at gøre noget
ved.

Men i vore dage tæller økonomiske argumenter
nok mere end grundlovens overholdelse.

Så derfor igen: Kan man noget steder finde
ud af hvor meget staten går glip af i skatte-
indtægter som følge af at gaver til anerkendte
religiøse samfund ikke beskattes.

Det kan jo sagtens blive til at par hundrede
millioner kroner mere end det allerede nævnte.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : S.A.Thomsen

Dato : 07-11-10 19:59

On Sun, 07 Nov 2010 18:38:53 +0100, Jørgen Farum Jensen wrote:

> Det ændrer jo ikke ved det problematiske
> ved at en /del/ af vælgerbefolkningen er
> har adgang til at udskrive skatter.

Det er da samme "del" der udskriver skatter, som betaler dem.

>Ville
> du give Fællesforeningen for rødhårede
> sådanne rettigheder, selv om du ikke var
> rødhåret?

I det eksempel skulle jeg jo ikke betale, da jeg ikke er rødhåret.

> Men er det jo ikke kirkeskatten, jeg har
> [...]

Det er jo noget vrøvl.

De får jo ikke 200 mill for meget, men får det de skal bruge.

> [...]
> For eksempel er præsterne ikke forpligtet
> til at fortælle, hvor mange der kommer
> til gudstjeneste. Så de kan jo bare sige

Hvilken relevans har det.?

> [...]
> kan fortælle hvor mange klienter der har
> været hver time på dagen. Og plejehjem er
> nok også forpligtet til at fortælle, hvor

Du sammenligner æbler og bananer.

> Grunde til mit oprindelige spørgsmål er
> at jeg op til næste valgkamp gerne vil
> have de politiske partier til at forholde
> sig til grundlovens bestemmelse om at
> folkekirkens anliggender ordnes ved lov.

Hvis du gerne vil have de politiske partier til at forholde sig til noget,
så er det det forkerte forum du skriver i.

> Det har man haft 160 år til at gøre noget
> ved.

Grunden til at det ikke er ændret er vel, at der ikke er opbakning til det
i befolkningen.

> Men i vore dage tæller økonomiske argumenter
> nok mere end grundlovens overholdelse.

Hvilken konflikt mener du da at der er.?

> [...]
> religiøse samfund ikke beskattes.
>
> Det kan jo sagtens blive til at par hundrede
> millioner kroner mere end det allerede nævnte.

Hvad med bidrag/gaver til velgørende formål.? Mange af de penge der
kommer ind som gaver, slipper staten for at "hoste op med".

Fra : \"@'

Dato : 08-11-10 02:01

<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Fordi menighedsrådene, der alene vælges
>af folkekirkens medlemmer, er dem der bestemmer,
>hvor meget kommunen skal opkræve i kirkeskat.

nu er det jo muligt at undgå kirkeskatten, men ikke lønnen til
præsterne,

men udgifterne til den danske folkekirke er småpenge i forhold til
hvad de invaderende horder med en anden religion koster samfundet,

så hvad med at forsøge at løse de store problemer?

--
Si vis pacem - para bellum

Fra : Per Rønne

Dato : 07-11-10 18:34

> [...]

> viste at statskassen skyder 1 milliard kroner årligt i den danske
> folkekirke. Altså udover hvad den i enhver henseende udemokratiske

Hvorfor skulle nu kirkeskatten, som kun betales af folkekirkemedlemmer,
nu inddrages her?

I øvrigt er baggrunden for at staten betaler præstelønningerne, at
staten omkring 1920 inddrog præstegårdsjorderne. Som hidtil havde betalt
præstelønningerne.

> [...]
> forslag til finansministeren. Du må beholde de 200 millioner der stammer
> fra os de 20 procent. Det er vel kun rimeligt at bruge pengene et andet

En sådan besparelse må naturligvis modsvares af at de konfiskerede
kirkejorders nutidsværdi [i henhold til vurderingen] returneres til
kirken. Som så må kunne investere dem på passende vis.

> I sammenhængen kun det også være rart at vide, hvor mange millioner
> statskassen går glip af, fordi anerkendte religiøse samfund ikke beskattes
> af gaveindtægter.

Yderne kan til gengæld trække dem fra i skat.

> Hvor kan man mon finde den slags oplysninger?

Intetsteds; der er jo tale om politiske vurderinger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk