Kreativitets-ritualer eller Rifbjerg-stats~
Fra : Bo Warming

Dato : 06-11-10 01:13

Kreativitets-ritualer eller Rifbjerg-statsstøtte
Når Mozart hørte døren smække bag sig og vætrinde-skønjomfruen sagde
"du slipper ikke ud før du har skrevet en sang til mig" så skabte
ludomanen er væddemål "Hvis du synger én tone galt, river jeg noderne
i stykker.
Hele Prag sang og fløjtede den seneste Mozart Operas melodier og
glædede sig til en ny Prag-opera, Don Juan.
Musikerne bad indtrængende om at han skrev ouverturen ned, dagen før,
men Mozart insisterede at det ville begrænse ham- det hele var i hans
hoved. I sidste øjeblik blev det færdigt, men Mozart ville have
opmærksomhed og teede sig ofte som en hysterisk kvinde. Og derfor kom
han til at skrive for enigheden.
Så stor kunst produceres aldrig i tryghedsnarkomaniens Danmark, hvor
vejen til respekt som forfatter er at man går på en af statens
forfatterskoler
At hælde skattepenge i Klaus Rifbjerg og lignende velfærdspropaganda,
er ondere end Stalins bedrifter, for vi får aldrig Mozart genier når
vi ikke lader kunst nyde godt af et frit marked.