Gammelkloge småpiger – vinder Anne Frank?
Fra : Bo Warming

Dato : 04-11-10 15:06

Gammelkloge småpiger - vinder Anne Frank?
Min mor ku være meget spydig, bl.a. om nogle adoptivbørn i familien,
som ikke levede op til forældrenes ambitioner trods intens opdragelse,
der havde gjort dem GAMMELKLOGE så de lirede smartness af sig, som
ikke virkede fordøjet af dem selv og spontant formulerede, men gav
mindelser til en dresseret abe.
Min klasselærer fortalte ved 25års jubilæet at jeg på første skoledag
havde været moden som en voksen, men ikke gammelklog
Da jeg i min samling af citater nåede op på ti fra Anne Frank, der
som tolvårig døde af tyfus i tysk kz (efter kort ophold i polsk hvor
hun fik fornem hospitalsbehandling for hudsygdom) og et par år før
havde skrevet dagbog fuld af filosofisk godtkøbssnak, tænkte jeg om en
så lille pige kan have forfattet den dagbog selv?
Er hverdagsbetragtningerne ikke som om en tæt mentor har søgt at
stopfodre med en moden voksens livsvisdom - eller har skrevet dagbogen
for sin datter og udgivet den som "fundet ved oprydning i den skjulte
lejlighed, hvor familien Frank boede i krigens start.
Bogen siges at have næststørst oplag efter Biblen. Så Natascha
Kampusch i Østrig, der er mistænkt for at være isoleret i kælder med
skurk efter arrangement af en velmendende forældre, der ønskede et
berømt teenager-barn - hendes forældre har nok kendt Anne Franckbogen
og kan være inspireret af den
Både Anna og Natascha havde en bedre mentor end nogen far/mentor -
nemlig BBC-radio hhv Østrigsk P1 som er docerende og lødig som en
Rousseausk privatlærer og som den nu berømte studievært i Wien
erklærer at være gjort "belæst" af. Begge piger var ensomme i
isolationen og lyttede konstant til radio.
Ingen af de to kan gennemskues som gammelkloge og dresserede - men jeg
tror, at parret ville blive nr 1 og 2 i olympiade-konkurrence om
at være noget i den stil, hvis alverdens kandidater og gode dommere
samledes og dystede.

Anne FRANK 1933-45
"Hvad en kristen gør, er hans eget ansvar. Hvad en jøde gør, falder
tilbage på alle jøder. Anne Frank
We all live with the objective of being happy; our lives are all
different and yet the same. Anne Frank
På trods af alt - tror jeg stadigt, at mennesker inderst inde er gode.
Anne Frank
      Whoever is happy will make others happy too. Anne
Frank
I don't think of all the misery, but of all the beauty that still
remains. Anne Frank
How wonderful it is that nobody need wait a single moment before
starting to improve the world. Anne Frank
   Laziness may appear attractive, but work gives satisfaction.
Anne Frank
Parents can only give good advice or put them on the right paths, but
the final forming of a person's character lies in their own hands.
Anne Frank
'