"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4cd88a85$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> "KASO" skrev i meddelelsen
>> news:4cd88055$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Som jeg også skrev! Men det er ikke Fiat som leverer...
>>
>> Jo - det er blot Opel, der leverer produktionskapacitet.
>
> Så kan man jo gå i insektsex, og påstå at det er GM som har udviklet den,
> eftersom Fiat var ejet af GM, på det tidspunkt. Eller ihvertfald Fiat's
> motorsektion (GM Powertrain).
>
Fiat har aldrig været ejet af GM - de har kun haft et samarbejde, og GM
havde en aktiepost - ligesom Fiat havde en aktiepost i GM.
> Faktum er stadig at der er forskel på motorerne...
Hvilke - udover de, der er påkrævet for at montere dem i bilen?
>
>>> Hvad er det for egenskaber du taler om? For Alfa motoren forurener ikke
>>> kun 30% mere, den har også væsentlig færre heste og moment, ved højere
>>> rpm....
>>
>> Motoren er udviklet af Fiat/Alfa og leveres i forskellige
>> konfigurationer - op til 190hk/400Nm. Saab har valgt en version, der
>> holder den indenfor en afgiftsgrænse - og Fiat leverer det bestilte med
>> Opel som underleverandør.
>
> Eftersom Saab selv har justeret software'n ind, og der er hardware-mæssige
> forskelle, så kan man vist ikke kalde det at "Fiat leverer en version af
> motoren". Det er kun Saab der har (adgang til) den version, som forurener
> så lidt, som den gør. Saab havde rent faktisk fået at vide af GM, at de
> ikke skulle videreudvikle på motoren. Dette valgte ingeniørerne i
> Trollhättan dog at "overhøre". Resultatet ses i dag. Og indenfor ret kort
> tid, vil man se Stc-udgaven komme under 119 g/CO2 også. Ingen af de andre
> udgaver af motoren kommer i nærheden af det tal.
Nu skal vi lige skille tingene ad: Saab har reduceret vægten på bilen,
forbedret aerodynamik, sat dæk med specielt lav rullemodstand på - og ikke
mindst "dræbt" motoren med en meget høj gearing, der gør acceleration i
topgear umulig på landevejen. Motorstyringen er den mindste del af
ændringen.
>> Når man justerer en motorstyring, er det altid et kompromis mellem mange
>> parametre - ydelse ved forskellige omdrejningstal, forbrug, forskellige
>> typer forurening m.m.
>
> Det er jeg helt med på.
>
>> Når man skal holde sig indenfor en given grænse på 1 parameter, må det
>> blive på bekostning af andre. Jeg kan ikke fortælle dig, hvilke forskelle
>> der er på de forskellige varianter af motoren - de sidder også i
>> forskellige biler, hvilket gør sammenligningen sværere.
>
> Faktum er at nogle er bedre til at tweake motorstyringer end andre.
> Og specielt hos Saab har man en temmelig stor erfaring hermed. De andre
> producenter med den diesel implementeret, kører med Bosch stangvare
> motorstyring. Det er det nemmeste - og billigste - der skal ikke bruges
> ingeniørtimer på at "tweake".
> Saab vælger at gøre dette, og får derved en højtydende motor ud af det,
> som samtidig forurener meget mindre end de andre.
Nej - Saab har - som alle andre for tiden - lavet en lang række konstruktive
ændringer på hele bilen. Deres motorstyring er intet specielt i den
sammenhæng. Det er en standard Fiat-motor med de småjusteringer alle
fabrikanter laver for at tilpasse motoren til bilen.